"Légierő jelene és jövője, a haderő fejlesztések tükrében" - Sáfár Albert dandártábornok, a légierő haderőnem főnökének előadása - Veszprém, 2018.04.19.
2018. április 19. írta: harcihelikopter

"Légierő jelene és jövője, a haderő fejlesztések tükrében" - Sáfár Albert dandártábornok, a légierő haderőnem főnökének előadása - Veszprém, 2018.04.19.

Előadás címe: "Légierő jelene és jövője, a haderőfejlesztések tükrében" 

Helyszíne: Veszprém, volt HEMO - 2018.04.19.

 _mg_1713.jpg

Helyszíni beszámoló egy izgalmas előadásról, melyet nem untatunk hosszas bevezetővel, hanem egyből a lényegre térünk! A dandártábornok Urat Simon-Jójárt Sándor konferálta fel a megjelent veterán repülős és helikopteres kollégák valamint a sajtó képviselői előtt.

Az előadás témája, melyet Simon-Jójárt Sándor vezetett be röviden így foglalható össze: Változások 2018-ban, Zrínyi 2026 haderőreform, légierő jelenlegi helyzete és hova tart. Utána a dandártábornok Úr következett, aki minden bázist megemlített:

Veszprém
Radarszázad üzemeltetése a mai napokban kihívás, kevés a szakember.
Szikla: folyamatosan fejlesztik, hogy a mai elvárásoknak megfeleljen. NATO rendszereket használnak, új szoftvereket telepítettek, melyek tesztelése zajlik, és növelik az állomány létszámát.
A modern légvezetési központ már 7 éve működik helyben.

Pápa
Folyamatosan fejlesztik, hazai és NATO beruházások zajlanak. Jelenleg 3 db C-17-es üzemel, melyek 3000 órát repülnek évente. Bázis állomány feltöltését folyatatják, vonzó terület a környező régióban.  2018-ban tervezik a leszálló pályát (16-os irány) meghosszabbítani, jelenlegi fénytechnikát kicserélni, modern navigációs eszközöket telepíteni. Közeli hónapban plusz parkolóhelyeket alakítani ki a szállító repülőgépeknek, mert a jelenlegieket a C-17-eseknek tartják fenn. Fogadó épület, a személyi utas ellenőrző állomás és a felújított torony állandó része a reptérnek, és rendben működik.

Szolnok
A bázis komplett felújítása és modernizációja itt is időszerű. Kutató mentő szolgálatot itt és Pápán is ellátnak 1-1db szállítóhelikopterrel.
Az elmúlt években 5 db Mi-8 került beszerzésre (pl. finn gépek), 5db Mi-17 került felújításra / modernizálásra. Ebben az évben lesz a 2db – jelenleg kiképzési feladatokra használt – AS350 helikopter nagyjavítása.
Mi-24: 8 db helikopter nagyjavítása / modernizálása folyik orosz területen, további 4 db sorsa még kérdéses sajnos (opciók lehetnek). A gépek átvételére év közepén egy csapat indul ki, és átrepülik a gépeket. Az operátor/pilóta és műszaki állomány felkészítése már itthon elkezdődött.
Jak-52: magas alkatrészár és felújítási költség miatt továbbiakban már nem repülnek, helyette került beszerzésre a 4db Zlin, melyből 2-vel már zajlik a kiképzés, további 2 (Zlin-143) üzembe helyezése tart.

Itt került említésre NFTC program is, mely 2021-el a magas költség miatt be fog fejeződni és Magyarországnak alternatív „olcsóbb” pilóta képzési helyet kell keresnie.

hpim0161.jpg

Sokan nem hittek benne, de a már-már elfeledett exNDK-s Mi-24P-k is felújításra, sőt korszerűsítésre kerültek

Kecskemét
Gripen: nincs panasz repülési óraszámban. A pilóták képzése folyamatos. NFTC-ből kikerült pilótákkal pótolják a veteránoknak számítókat.
An-26: jelenlegi gép/gépek a műszaki állomány lelkiismeretes munkája révén mai napig repülnek. Tervezett kivonásuk 2020. június.
A319: Rendszerbe állításuk, pilóták, technikai rendszerek kialakítása zajlik. Iraki és további külföldi misszióban teljesítő katonák szállítására használják majd. Érdekesség, hogy a pilóták jelenleg Debrecenben repülik a típust szimulátoron.

Pilótaképzés
2018 szeptemberében indul meg az első hazai turnus a Nemzeti Közszolgálati Egyetemen. Az első turnus 2022 májusában kerül ki.

Kormány és Zrínyi 2026:
Tábornok elmondása szerint a katonai szállítógépek beszerzése folyamatosnak várható, tervezett típusokat egyelőre Ő sem tudott mondani. A jelenlegi és az idei évben használatba kerülő orosz típusok mellett elkezdik a 21. századnak megfelelő „modern” helikopterre is kiképezni a hajózó és műszaki állományt. Tervezett típusról nem hangzott el konkrétum.

 

Simon Úr zárásként pár szót mondott, mely szerint:
Légierőben jelenleg vezetési válság van, komoly fejlesztés kell. Forgószárnyas képesség szerencsének tudható, hogy a mai napig fennmaradt, mely köszönhető például az Afganisztáni misszióknak. Ugyanakkor korszakváltás van kialakulóban, így szükség van a jelenlegi eszközök fejlesztésének és új technikák beszerzésének. A nagyfokú fegyverkezés a civil társadalomban nem jó szívvel veszi ki magát, de most értünk el odáig, hogy nem lesz gép, se ember, ha nem lépnek.

Zárszóként nem is hangozhatott volna el frappánsabb összefoglaló az egykori ezredparancsnoktól, minthogy „Repülni muszáj, ne feledjétek!” 

_mg_1731.jpg

 

----------------

Az esemény szervezője és rendezője: A MATASZ Veszprém Megyei Egyesület elnöksége 

A bejegyzés trackback címe:

https://harcihelikopter.blog.hu/api/trackback/id/tr513850254

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása