Szállító és harcihelikopteres részvétel a DARK BLADE 2019 többnemzetiségi helikopteres gyakorlaton - Csehország 2019.05.13-06.01.
2019. május 25. írta: harcihelikopter

Szállító és harcihelikopteres részvétel a DARK BLADE 2019 többnemzetiségi helikopteres gyakorlaton - Csehország 2019.05.13-06.01.

60978299_295078011376754_1887087245496680448_n.jpg

Bevezetés

A DARK BLADE 2019 az Európai Védelmi Ügynökség (EDA, azaz European Defence Agency) többnemzetiségű helikopteres gyakorlatának fedőneve, melyet az EDA rendez meg minden évben a Helicopter Exercise Programme (röviden csak HEP) keretében. Idén 2019. május 13-ától kezdődött meg a hadgyakorlat  Csehországban, a Náměšť légibázison, és egészen 2019. június 1-jéig tart. 

Az idei gyakorlaton összesen 29 légi eszköz (25 forgószárnyas és 4 merevszárnyú repülőeszköz) és mintegy 600 katonai személyzet vesz részt, mindez hat országból: Belgiumból, Csehországból, Németországból, Magyarországról, Lengyelországból és Szlovéniából. A hadgyakorlatot amúgy a Cseh Légierő szervezi.

Az idei gyakorlat, hasonlóan a korábbi évekhez azt a célt tűzte ki maga elé, hogy megadja azon gyakorlatot és készséget a helikopterszemélyzeteknek, hogy különböző környezetben végezzenek együtt vagy akár önállóan is műveleteket, figyelembe véve azokat a kihívást jelentő feltételeket, amelyekkel várhatóan éles szituációkban is szembetalálkozhatnak. A gyakorlat az idei évben elsősorban a helikopter-egységek közötti kölcsönös átjárhatóság fokozására összpontosít, azaz az összetett légi műveletekre (Composite Air Operations, COMAO).

 

54228747_412331582647339_1880222118231146496_n.jpg

A többnemzetiségű helikopteres hadgyakorlat címerében egyből két magyar Mi-24P is helyet kapott. Az EU zászló kék háttere és a csillagok sem véletlenül képezik részét a címernek: a hadgyakorlat az EDA HEP programja keretében került megrendezésre. Az éves BLADE gyakorlat része az EDA szélesebb körű helikopterportfóliójának, amelynek célja, hogy a tagállamok közös európai keretrendszert nyújtsanak a bevált gyakorlatok fejlesztéséhez, alkalmazásához és megosztásához, hogy az európai tagállamok helikopterei megfeleljenek a modern kor kihívásainak. A gyakorlatok további összetevői az éves HEP-szimpóziumok, a helikopter-taktikai tanfolyamok (HTC), a helikopter-taktikai oktató tanfolyamok (HTIC), valamint a COMAO tervezési és elektronikus hadviselés (EW) tanfolyamai.

(Mivel a többnemzetiségű gyakorlat az EDA szervezésében és így a Védelmi Ügynökség által meghatározott tematika szerint zajlott, így a bejegyzésünkben a legtöbbször a hivatalos angol rövidítéseket is szerepeltettük, mivel ezek határozzák meg legpontosabban az elvégzendő feladatokat, eljárásokat.  Pl.: COMAO, QRF)

Az idei hadgyakorlat főbb céljai:

A hivatalos tájékoztatás szerint a fő célkitűzés, hogy fokozzák a résztvevő országok helikopter-egységeinek taktikai interoperabilitását a COMAO koncepció használatával kombinált, közös, reális és kihívásokkal teli környezetben. Emellett további célként került meghatározásra, hogy a szabványos helikopter-taktikák, technikák és eljárások azaz TTP-k (Tactics, Techniques and Procedures) begyakorlását is kiemelten gyakorolják be a személyzetek.

A fókuszban ugyan a COMAO állt, de emellett a TTP-k használata és gyakorlása a vadászgépek ellen is szerepet kapott. (Ezért vett részt a gyakorlaton a helikopterek mellett 4 db cseh L-159-es is.) Mivel a mai hadműveleti környezetben már az elektronikus harci eszközökkel szembeni védelem, azaz ezek használata elleni védekezés is kiemelt fontosságú, így ezen tématerületet sem mellőzte a gyakorlat. Természetesen mint minden helikopteres hadgyakorlat, így a DARK BLADE 2019 során is cél volt, hogy a gyakorlás javítsa a működési feladatok átjárhatóságát a földi erők bevonásával, melyekhez olyanok kapcsolódnak, mint a JTAC (Joint Terminal Attack Controller), NVG műveletek, alacsony magasságú repülések. A kitelepült 5 magyar helikopterből a korszerűsítésnek és nagyjavításnak köszönhetően 4 forgószárnyas NVG képességgel is rendelkezik, így ezen feladatokban is aktív szerepet tudott vállalni a Magyar Légierő.

_mg_0415.jpg

A hadgyakorlat tervezett programpontjai
A résztvevő személyzetek különböző napi és éjszakai COMAO küldetéseket végeznek el és végrehajtják az Air Assault (AA), az Air Interdiction (AI), az Air Transport (AT), a Close Air Support (CAS), a Personnel Recovery (PR) küldetéseket, az éjszakai repüléseket (NVG-vel vagy akár nélküle) mindezt taktikai szinten.

Emellett speciális eljárásokat is gyakorolják, mint például alpin-, gyors kötél- (fast rope) és SPIE rope- (Special Patrol Insertion/Extraction) technikák, speciális egységek ellenséges területekre történő kihelyezése/kiemelése, doorgunner (fedélzeti lövész) és mesterlövészek alkalmazása helikopterről.

Ezenkívül - mutatva a gyakorlat komplexitását - a DARK BLADE 2019 több lehetőséget kínál a többnemzetiségű együttműködőkön keresztül a speciális műveleti erőkkel (EDA megnevezéssel: SOF, azaz Special Operation Forces) végrehajtandó gyakorlatokhoz, mint például beszivárgás. 

Az EDA helikopter-taktikai oktatói tanfolyamán (HTIC, Helicopter Tactics Instructors Course) képzettek közül részt vettek olyan oktatók is a gyakorlaton, akik a DARK BLADE 2019 Mentor Team részeként folyamatosan instrukciókkal látták el a különböző nemzetek hajózóit például a  COMAO missziók előkészítése és végrehajtása során.

Résztvevő országok géptípus és alakulat szerint

Ország

Helikopter típus

Mennyiség (oldalszám)

Alakulat

Cseh Köztársaság

Mil Mi-24/35 Hind

4

22. Helikopter Bázis

Cseh Köztársaság

Mil Mi-171S Hip

4

22. Helikopter Bázis

Németország

Sikorsky CH-53 Sea Stallion

3

Laupheim Légi Bázis

Belgium

Agusta A-109BA

3

Beauvechain Légi Bázis, 17. század

Belgium

NHIndustries NH-90

2

Beauvechain Légi Bázis, 18. század

Magyarország

Mil Mi-24P Hind

3 (334, 335, 336)

MH 86. Szolnok Helikopter Bázis

Magyarország

Mil Mi-17 Hip

2 (702, 705)

MH 86. Szolnok Helikopter Bázis

Lengyelország

PZL W-3AE Sokol

1

Powidz Légi Bázis, Helikopter század

Szlovénia

Eurocopter AS-532 Cougar

1

Brnik Légi Bázis

Szlovénia

Bell 412

1

Brnik Légi Bázis

 


db_19.jpg

Látható, hogy Belgium mellett hazánk képviseltette magát a legnagyobb számban helikopterekkel, nem számítva persze a házigazda cseheket. 

Magyar részvétel a hadgyakorlaton

Hazánk idén negyedik alkalommal és egyúttal a legnagyobb mennyiségű forgószárnyas technikával vett részt a hadgyakorlaton. Az alapfeladat - a korábbi BLADE gyakorlatokon megszokottakhoz hasonlóan - azonos volt: a részes tagországok katonái együtt gyakorolták a közös tervezést, felkészülést, eljárásokat, feladat-végrehajtást majd az értékelést.  

Idén először érkeztünk Mi-24-es helikopterekkel a BLADE gyakorlatra, azonban nem mi voltunk az egyedüli légierő, amely Mi-24-esekkel vett részt, ugyanis a házigazda Cseh légierő is alkalmazta Mi-24/Mi-35 flottájának 4 gépét.

Az, hogy ebben az évben rekordszámú helikopterrel vettünk részt is jól mutatja, hogy mennyire tetten érhető a Zrínyi2026 haderőfejlesztési program aktivitása a hétköznapokban is: egymást érik a kisebb (általában hazai) gyakorlatokon való részvételek, melyeket ilyen, a BLADE hadgyakorlatokhoz hasonló nemzetközi gyakorlatok koronáznak meg.

 

A gyakorlat hátteréről

A korábbi években már több BLADE gyakorlat is végrehajtásra került, melyeken hazánk több esetben képviseltette magát forgószárnyas technikával is, vagy éppen egy esetben mi voltunk a rendező ország is.

Az első BLADE volt a HOT BLADE 12 Portugáliában, mely bevezette a COMAO képzést. Ezt követte a GREEN BLADE 12 Belgiumban, melynek a különleges műveletek begyakorlása állt a középpontjában, de egyben egy integrált földi és légi gyakorlat is volt.

A HOT BLADE 13 Portugáliában továbbfejlesztette a COMAO tervezését/végrehajtását/értékelését, mindezt meleg/magas/poros környezetben. A HEP SOP itt mutatkozott be első alkalommal csakúgy mint a BLADE Mentor Team. A HOT BLADE 14 ismét Portugáliában került megrendezésre, és ismét a több nemzet közötti közös átjárhatósági képzésre összpontosítottak, emellett a mentorcsapat feladatai bővültek. Ezt követte 2015-ben az olaszországi Viterbo 15 hadgyakorlat, melyen hazánk először vett részt (a 701-es oldalszámú Mi-17-essel) és ez volt lényegében az Italian BLADE, ami továbbfejlesztette a kölcsönös (nemzetek közötti) átjárhatóságot a multinacionális elemek integrálásával, mind a levegőben, mind a földön mindezt meleg és poros környezetben.

2016-ban az olasz forróságból a hidegbe érkeztek meg a több nemzet hajózói, ugyanis Finnországban került megrendezésre a gyakorlat, melynek elnevezése a COLD BLADE 16 volt. A gyakorlatot a helikopterek tesztelésére (NH-90), a TTP taktikák és eljárások megtanítására és megtaníttatására használták fel mindezt hideg és havas körülmények között. A BLACK BLADE 16 a belgiumi Florennes-ben, a SOF erőkkel való közös interoperabilitási képzésre összpontosított.

2017-ben hazánk adott otthont a FIRE BLADE 17 hadgyakorlatnak. A Pápán megrendezésre került gyakorlat során a több fegyvernem részvételével megvalósult légi műveletek tervezése és végrehajtása állt fókuszban, életszerű helyzetekkel és komplex feladatokkal kiegészítve. Új elemet jelentett az előretolt repülésirányítók (JTAC) aktív bevonása az éleslövészettel egybekötött feladatok során. A gyakorlat célja volt a személyzetek közötti, harcászati szintű együttműködés fejlesztése, a technikák, taktikák, eljárások oktatása, elsajátítása és közös begyakorlása nappal, éjjel, egyszerű és bonyolult időjárási körülmények között, tengeri, forró és magashegyi környezetben.  (A Magyar Légierő, mely második alkalommal vett részt a EDA szervezésében megtartott BLADE gyakorlaton 1-1 db Mi-8 és Mi-17 illetve egy AS-350B helikopterrel képviseltette magát.) 

Történelmi jelentőségű részvétel volt a hazai katonai helikopteres repülés számára a Portugáliában megrendezésre került HOT BLADE 18 hadgyakorlat, melyen a Magyar Légierő immáron harmadszorra, a 704-es és 705-ös Mi-17-essel települt ki 30 fővel. A hadgyakorlaton való részvétel a magyar katonai repülés újabb mérföldkövét is jelentette egyben, hiszen magyar helikopter(ek) ekkora távot még sohasem tett(ek) meg: 2954 kilométert, közel 14 órát repültek, hét fel- és leszállással. A gyakorlaton többféle képességet gyakoroltak pl.: katonák vízre ugratását, illetve vízből történő csörlését, Medevac feladatot (Medical Evacuation), gyorsreagálású erők kihelyezését (QRF, Quick Reaction Force). A magyar hajózók a feladataikat kiválóan hajtották végre, sőt a portugál honvédelmi miniszter külön elismerését fejezte ki a magyarok teljesítménye kapcsán. A frissen nagyjavított Mi-17-esek is derekasan helytálltak: a két és fél hét alatt, napi 3-4 feladat végrehajtásával közel 100 órát repültek a helikopterek melyekkel semmilyen nagyobb beavatkozást igénylő probléma sem akadt. 

Az EDA HEP programáról dióhéjban:
A HEP-et az az elgondolás hívta életre 2009-ben, miszerint a helikopter kulcsfontosságú eszközévé vált a modern válságkezelési műveletekben, különösen az aszimmetrikus hadviselés korában. Annak ellenére, hogy jelentős számú forgószárnyas (több mint 1700 helikopter) van az európai közös "leltárban", de az egymást követő műveletek elmaradtak, így a létfontosságú helikopter-együttműködések a tagállamok szintjén nem biztosítottak. Így a tagállamokkal folytatott konzultáció során arra jutottak, hogy számos kulcsfontosságú területen fejlesztést kell végrehajtani ugyanis problémák vannak a személyzet kiképzésének hiánya, a repülőgép technikai felszerelésének hiánya és a telepített műveletek logisztikai támogatásának nehézségei terén. Az EDA ezért létrehozta a HEP-et, mely segíti a részt vevő tagállamokat, hogy közösen kezeljék ezeket a kérdéseket és további, közös eljárásokat dolgozzanak ki és gyakoroljanak be. 2012-től pedig megtartásra kerülnek a BLADE többnemzetiségű helikopteres gyakorlatok, amikor is a HEP szerinti elemek begyakorlására és a készségek fejlesztésére kerül sor több nemzet részvételével. 

A HEP-ben résztvevő tagállamok (nem feltétlenül mind EU-s tagállam): Ausztria, Belgium, Csehország, Németország, Görögország, Finnország, Magyarország, Olaszország, Luxemburg, Hollandia, Portugália, Svédország, Szlovénia, Nagy-Britannia, Norvégia

2019.05.23-ai sajtónyilvános nap képei

Szerkesztőségünk lehetőséget kapott, hogy a DARK BLADE 2019 hadgyakorlat egy napját testközelből, a Náměšť légibázisról  követhesse nyomon. Ott készültek az alábbi képgalériáink:

 

 

_mg_0352.jpg

  

Forrás: szervező Cseh Légierő szíves közlése, www.eda.europa.eu, Exercise DARK BLADE 2019, 

A bejegyzés trackback címe:

https://harcihelikopter.blog.hu/api/trackback/id/tr8614852828

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása