Szerkesztőségünk ismét Szolnokra látogatott el és egy gyönyörű napsütéses napon lehettünk szem és fültanúi a Rubik szállítóhelikopter-zászlóaljnál folyó aktív kiképzési munkának. Ottjárttunkkor három kiképzési feladatba nyerhettünk bepillantást: először külső súlyok emelését követhettük nyomon, utána a Bambi bucket berendezéssel szimulált tűzoltási gyakorlatot tekinthettük meg. Délután pedig a szomszédos Szandaszőlősi repülőtéren hajtottak végre kiképzés jelleggel külső területen történő leszállásokat, függeszkedéseket az erre kijelölt gépszemélyzetek.
Eligazítás
Mint minden egyes kiképzési repülési napon úgy most is a menetrend első és egyben legfontosabb pontja a repülés előtti eligazítás volt. Az eligazítást a szállítóhelikopter-zászlóalj parancsnoka, Kovács Krisztián alezredes tartotta. Az eligazítás rövid, de lényegretörő pontokból állt: az órák egyeztetése után létszámellenőrzés majd ismertetésre kerültek az aznapi feladatok a feladatra kijelölt személyzetekkel. Természetesen az időjáráselőrejelzés is ismertetésre került, azonban ez gyorsan és röviden összefoglalható volt: 33 fok, szikrázó napsütés és nagyon enyhe szél lesz mindvégig egy két bárányfelhővel az égen. Ennek persze mi is megörültünk, hiszen így biztosítva voltak egész napra a tökéletes fotózási és videózási feltételek. A helikopterszemélyzeteknek ugyanakkor ez azt jelentette, hogy a melegebb („hígabb”) levegőben a hajtóművek is nehezebben „lélegeznek be” friss oxigént, így erre például a 3 tonnás külső súlyok emelésénél különösen oda kell figyelni.
Az eligazítás után, ahol kijelölésre került a külső területek mozgását felügyelő külső repülésvezető (röviden: repvez) is, egyből a gépekhez siettünk, ahol már nagyban zajlott a repülés előtti felkészítés.
Kovács Krisztián alezredes, a szállítóhelikopter-zászlóalj parancsnoka a repülés előtti eligazítását tartja
Indítás és irány a külső-súlyos zóna: az első feladat
Mi újságírók a külső repvez autójával, míg a külső súlyt akasztását végző fegyveresek a Mi-17-es fedélzetén érkeztek ki a külsősúlyos zónába, ahol a különböző tömegű (1-3 tonnás) nehezékek várták, hogy a Mi-17-es könnyedén a magasba emelje őket. No de innentől beszéljenek a képek és a videók!
Az eligazítás után nem sokkal a hajózók máris elindulnak a helikopterek felé
Eközben már nagyban zajlik a repülés előtti felkészítés
Bambi és a Mi-17
Rutinfeladat az indítás előtti gépkörbejárással egybeiktatott ellenőrzés. Háttal, piros hevederben a fedélzeti technikus
Nagyüzem van a repülőtéren: a Mi-17-esek sorban várnak az indításra
Az indítást szigorú ellenőrző sárkány-hajtómű szakági tekintetek kísérik figyelemmel
A tartalék bambi a szállítókocsin
Az elemelkedés és…
…a gyorsítás pillanata.
Mindez videón:
Itt már kint a külső-súlyos gyakorlórészen vagyunk: előtérben egy szalmabála, háttérben a sárga 3 tonnás külső teher. A bála marad a földön, ellenben a 3 tonnás súly hamarosan a fellegekbe emelkedik.
Fegyveres szakág munkában: feladatuk a súlyok köteleinek rendezése, egyengetése, beadása a tehertér alatti nyíláson a belső (mennyezeti) rögzítési ponthoz
A külső repvez munkában: A külső repülésvezető (aki maga is hajózó) feladata alapvetően a repülőtéren belül végrehajtott feladatnál csak a megfigyelés: azonos rádiófrekvencián van a toronnyal, hallja a helikopter és az irányítótorony közötti rádióforgalmazást, de nem ő ad engedélyt például a gyorsításra, súly fölé helyezkedésre, stb. Lényegében ő csak megfigyel, és ha szükséges (mert lát valami veszélyt a földről) akkor szól csak bele a rádiójába. De például árvíznél, ahol sokkal bonyolultabb a műveleti terület már nagyon komoly szerepe van.
Itt pedig mindenki munkában: helikopter, fegyveresek, repvez és az újságíró-blogger
Külső súlyos feladat egyfajta bemelegítés a bambizáshoz
A fegyveres az elemlést árgus szemekkel követi nyomon
A külső súly elemeléséhez egy alacsonyan áthúzó Mi-24-es ad tökéletes hátteret
Lekötelezve: mindegyik szín mást és mást jelent: a zöld 2 tonnát a sárga 3 tonnát. A különböző teherbírású kötelek rugalmasak és kifejezetten a teheremelésekre szolgálnak
Pár mozzanat 4 képen
Teheremlés videókon:
Párakapus felfrissülés a Holt-Tiszából: a második feladat, azaz bambi
A súlyos feladatok után következett a bambizás. Míg mi ismételten a földön (együtt a repvezzel) szeltük át a repteret, addig a Mi-17-es (fedélzetén a fegyveresekkel) visszarepült az állóhely fölé és akasztották a bambi-bucket elnevezésű oltóvízszállító-tartályt.
Itt térnénk ki egy mondat erejéig arra, hogy a repülőtéren történő mozgás is nagyon szigorú rendszer szerint történik: csak úgy a repülőtéren grasszálni jobbra-balra nem lehet: a pályákon-gurulóutakon való mozgást folyamatosan (rádión) egyeztetni kell a toronnyal, csakúgy mint a leszállópálya (főbeton) keresztezését. Közlekedni csak vészvillogóval, maximum 10 km/h körüli sebességgel lehet.
Visszatérve a bambira. Éppenhogy megérkeztünk a vízvételi helyre, már sercegett is a repvez rádiója, de ekkor már hallottuk is a helikoptermorajlást és már érkezett is a Mi-17-es, hasa alatt rövid kötélen (mert van hosszú köteles verziója is) bambiját vidáman lóbálva. És innen beszéljenek tovább megint a képek:
Mi-17 bambit merít
Bambi tele, irány az elképzelt „tűz”, ami jelen esetben ugyanaz a hely, ahonnan a vízvétel történt: azaz a Holt-Tisza…
…majd bambi nyit és a…
…víztől (tehertől) megkönnyebbült Mi-17-es egy újabb körre indul.
A víz fölé ismételten megérkező szállítóhelikopter hűsítő forgószárnyszél-párakaput hoz létre pillanatok alatt, amit mi a parton – 33 fokos hőség révén – különösen élvezünk. Egy bambimerítés amúgy pár perc alatt megtörténik.
A merítés videón:
A bambis feladat végrehajtása során amúgy az előírások szerint egy csónak is előkészítésre került, ha bármi beavatkozásra lenne szükség, akkor a vízen is megközelíthető a bambizás helyszíne.
Délután: leszállási és függeszkedési feladatok a repülőtéren kívül
A délután folyamán a Szolnok-Szandaszőlős 1050x200 méteres füves repülőterén hajtottak végre függeszkedési és leszállási gyakorlatokat a kijelölt hajózószemélyzetek.
Kiérkezésünkkor fejezte be éppen a mókuska is a kiképzési repüléseit. Most, a múltkori alkalommal ellentétben ejtőernyősök nem utaztak a fedélzeten.
Nem sokkal később pedig már érkezett is lábait (futóit) lógató Mi-17 Hip, azaz csipkebogyó
Képgalériánk a függéseket, fordulásokat és leszállásokat végrehajtó Mi-17-esről:
A nap vége: befejezés és köszönetnyilvánítás
A kiképzési nap, akárcsak a korábbi alkalmak esetében ismételten pörgősen telt: alighogy befejeződött az egyik kiképzési elem máris kezdődött a következő, így nekünk is gyorsan kellett a helyünket változtatni és felkészülni arra, hogy mi is lesz a következő esemény, amit látni fogunk. Viszont mindvégig folyamatos és pontos tájékoztatást kaptunk, így ismételten szeretnénk kifejezni köszönetünket a Magyar Honvédségnek, ezen belül az MH 86 Szolnok Helikopter Bázisnak a látogatásunk engedélyezéséért és lebonyolításáért. Külön köszönjük Kovács Krisztián alezredes Úrnak és rajta keresztül a Rubik szállítóhelikopter-zászlóaljnak az irántunk mutatott segítőkészségüket és kedvességüket. Reméljük, bejegyzésünkkel a lehetőségeinkhez mérten hitelesen mutathattunk be egy szeletet a szállítóhelikopteresek mindennapjaiból.
A Mi-17-es visszatért a feladatról: a gépet ismételten a műszaki szakág lepi el: akárcsak az indulás előtt úgy az érkezés után is ők veszik birtokukba a reptechnikát
Levett tehertérajtókkal és belső üzemanyagtartállyal várja az egyik Mi-17-es az újabb feladatát
Ismét egy kiképzési feladatokban és így forgószárnyszélben gazdag kiképzési napot tölthettünk el a Rubik szállítóhelikopter-zászlóaljnál.
----------------------------
Fotó: Thurzó Péter, Nyirán Levente. Videó: Thurzó Péter, Horváth Bence, Nyirán Levente, Szöveg: Horváth Bence