Mi-24P még a földön, a Mi-17N pedig már feladatára indult: ottjárttunkkor a pipishegyi repülőtéren egész nap aktív katonai helikoteres tevékenység folyt, mely a koraéjszakai órákban is folytatódott. A gyakorlat immáron második alkalommal került megrendezésre.
2019. október 7. és 11. között ismét, folytatva a tavaly megkezdett sorozatot, kiképzési, helikopteres gyakorlatot hajtottak végre a Mátrában. Az egy hetes, Air Wolf Hunting névre keresztelt rendezvénynek a Gyöngyös településtől három kilométerre, keleti irányba elhelyezkedő Pipishegy repülőtér adott otthont, ahol hét katonai alakulat, több mint 200 résztvevővel gyakorolta az együttműködést. Mivel a helikopteres képességek a nagyjavított és részben korszerűsített szállító és harcihelikopterekkel helyreállításra kerültek, így jelen gyakorlat során annak begyakorlására került sor, hogy a megszerzett készségek bonyolult domborzati és adott esetben időjárási körülmények között is alkalmazhatóak-e. A gyakorlat a nappali rész mellett, immáron éjszakai (NVG) feladatokat is tartalmazott, melyet mindkét típus hajózói és mentő egységei gyakorolhattak.
A hadgyakorlaton résztvevő alakulatok:
- MH 2. vitéz Bertalan Árpád Különleges Rendeltetésű Dandár
- MH 24. Bornemissza Gergely Felderítő Ezred
- MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis
- MH 86. Szolnok Helikopterbázis
- MH Pápa Bázis Repülőtér
- Nemzeti Közszolgálati Egyetem RTK lövész hallgatói
A Magyar Honvédség a repülőteret kiképzési célból vette igénybe, ahol a gyakorlat ideje alatt az egységek katonái magaslati környezetben gyakorolták feladataikat és fejlesztették kutató mentő képességeiket.
Az életmentési tevékenységeket a Magyar Légierő részéről An-26 teherszállító repülőgép, AS-350B kiképző, Mi-17N szállító és Mi-24P harci helikopterekkel hajtották végre a nehéz domborzati viszonyok között.
Blogunk a helyszínen lehetőséget kapott, hogy a gyakorlatokat a repülőtérről és a mentési feladatok helikopter fedélzetéről is nyomon követhesse, így egy izgalmas, és mozgalmas képgalérián keresztül mutathatjuk be kedves olvasóinknak a hadgyakorlat egyes mozzanatait!
Megérkezésünkkor az AS-350B végzett kiképzési repüléseket...
Az AS-350B folyamatos iskolaköröket és útvonalrepüléseket végzett a térségben
A mókusok mentőszolgálat után történő hadrendbe állítása egy igazi sikersztorinak tekinthető: a mentőknél fölölslegessé vált két darab helikoptert a honvédség kiválóan tudja alkalmazni kiképzési, felderítési, határvédelmi, ejtőernyős feladatokra is, mindezt költséghatékonyan is magas rendelkezésreállási mutatóval.
Feladatok Mi-17N-nel
Az NVG kompatibilis 705-ös Mi-17N szállítóhelikopterrel végrehajtott feladatok voltak (N=> Nappal, É=> Éjszaka)
- iskolakör (N/É),
- útvonalrepülések (N/É) ,
- függés a pont fölött, külső csörlőzés (hordágy) (N/É)
- eje dobás (N)
Nini! Egy Mi-17-es!
A szolnoki szállítóhelikopter nehéz domborzati körülmények között, több szimulált baleseti helyszínen gyakorolta az életmentési feladatokat. Az idei gyakorlaton a szolnokiak a résztvevő alakulatokkal együtt végezték el feladataikat, így egyúttal a légi és szárazföldi haderőnem együttműködésének gyakorlására is sor kerülhetett. A szolnoki kutató-mentő specialisták mellett még az MH 2. vitéz Bertalan Árpád Különleges Rendeltetésű Dandár, iés az MH 24. Bornemissza Gergely Felderítőezred katonái is becsatlakozhattak a kiképzésbe.
Mi-17N nappal és naplementében
A hadgyakorlat egy mozzanata Mi-17N fedélzetéről
Robajjal, és kisebb szélorkánnal érkezik leszálláshoz a Mi-17-es
Ejtőernyősök és mi, újságírók tartunk a gép felé
Immáron a fedélzeten
És megtörténik a célszalag dobás a repülőtér felett 600 méter magasan a későbbi napnyugtás eje dobás elkészítéseként
Ejtőernyősök ereszkednek alá a magasból
Éjjeli kutató-mentő gyakorlat fényszórók alkalmazásával
Kilátás a Mi-17-esből. Földön a Mi-24-es vár feladatára
Feladatvégrehajtás Mi-24P harcihelikopterrel
A domborzati adottságokat maximálisan kihasználták a harcihelikopterekItt van az ősz, itt van újra! Mi-24P ereszkedik leszálláshoz
Leszállás másik szemszögből
Noha a Mi-24-esek is folyamatosan végezték feladataikat, azonban a rövid szünetek között (mellett) is a Mi-17-esek végig aktívak voltak
Leszállás, majd melegváltás
Gépre várva
Természetesen akik nélkül megint nem lenne lehetséges a feladatok végrehajtása, avagy a kiszolgáló műszaki állomány folyamatos munkában
A Mi-24-esek nappal és éjszaka végeztek kiképzési jelleggel iskolakör és útvonalrepülés feladatokat. Blogunk az éppen leszálló helikoptert kísére el 3x5 percben éjszakai iskolakör feladatra éjjellátó alkalmazásával.
JTAC-os és az ő helikoptere
A Mi-24-esek CAS (Close Air Support) repülést hajtottak végre a JTAC-os (Joint Terminal Attack Controllers) pont megjelölése alapján, mindezt változatos domborzati viszonyok mellett.
Mi-24P még a földön...
...majd kigyorsítás közben...
...és alacsony áthúzást követő elköszönésben. Ezzel a képpel zárjuk mi is bejegyzésünket.
Köszönjük lehetőséget a Honvédelmi Minisztérium Sajtó Osztályának és a MH 86. Szolnok Helikopter Bázis pilótáinak, kiszolgáló állományának.
------------------
Fotó és szöveg: Thurzó Péter