A második évfolyamot kezdték meg a jövő katonai pilótái és repülésirányítói. Interjú Bózsik Anna állami légijármű vezető és Szentesi Ákos katonai repülésirányító szakos hallgatókkal - Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar
2019. november 22. írta: harcihelikopter

A második évfolyamot kezdték meg a jövő katonai pilótái és repülésirányítói. Interjú Bózsik Anna állami légijármű vezető és Szentesi Ákos katonai repülésirányító szakos hallgatókkal - Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar

img_6898.jpgA jövő katonai légiforgalmi irányítói és pilótái még az iskolapadban: Szentesi Ákos és Bózsik Anna honvéd tisztjelöltekkel készítettünk interjút

Bevezetés

Blogunk bejegyzéseiben központi szerepet foglal el a forgószárnyas haditechnika, mely a közelmúltban több évtizedes hátrányt ledolgozva jelentős fejlődésnek indult: nagyjavítások, részleges vagy jelentős korszerűsítések zajlottak le, képességek kerültek helyreállításra és újakra tettünk szert. Újabbnál-újabb, és ami fontos, korszerű helikoptertípusok jelentek meg, vagy fognak megjelenni a haderőnkben. Ugyanakkor a haditechnika csak az egyik ágens.

A másik, a jelenlegi forgószárnyas haditechnikát üzemeltető és hajózó állomány: az ő szerepük is ugyanolyan fontos, hiszen a technikában rejlő lehetőségeket ők tudják gyakorlottságuk, tapasztalatuk révén képességekké alakítani.

És itt jön képbe a harmadik – a korábbi évtizedekben úgyszintén hányattatott sorsú – pilótaképzés. Ugyanis szép és jó, hogy új haditechnika érkezik, illetve hogy a jelenlegi üzemeltető és hajózó állomány a már meglévő, illetve újonnan hadrendbe állított típusokat képes lesz magas szinten üzemeltetni/repülni, de biztosítani kell a hátterét annak is, hogy az ő tapasztalataikat legyen kinek majd átadni. Mindezért örvendetes az a folyamat, ami immáron a második éve (második elindított évfolyama) tart: újból van hazánkban pilóta és repülésirányító képzés. A Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar (NKE HHK) állami légiközlekedési szakán immáron a második évfolyamba lépetek a honvéd tisztjelöltek, akik nemsokára már nemcsak az iskolapadban, hanem a botkormány mögött, illetve az irányítóközpontokban fogják elsajátítani a repülés és az irányítás fortélyait.

Az NKE-s honvéd tisztjelöltekkel már több alkalommal (legutóbb a börgöndi repülőnapon) találkoztunk. A vidám, fiatalos, ugyanakkor a jövendőbeli hivatásuk iránt elhivatott hallgatók közül két másodévessel, Bózsik Anna és Szentesi Ákos honvéd tisztjelölttekkel készítettünk interjút képzésük helyszínén, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar Hungária körúti épületének Kossuth Lajos termében.

img_3109_1.jpgBózsik Anna a Mi-24P helikopterben Börgöndön, a 2019-ben megrendezett repülőnap alkalmával

A most másodéves hallgatókat többek között motivációikról, a katonai képzési intézményen belüli élet sajátosságairól, az iskoláról, tantárgyaikról, élményeikről és a hétköznapi tisztjelölt életről kérdeztük. Kíváncsiak voltunk, hogy a ma kor ifjúságát mi készteti arra, hogy iskolapadba üljenek és repülésirányítók vagy pilóták legyenek.

Hölgyeké az elsőbbség, így kezdjük is Annával!

 

Bózsik Anna honvéd tiszt jelölt, másodéves az állami légijármű vezető szakirányon

img_6896.jpg

Kérlek, mutatkozz be, honnan jöttél, milyen indíttatásból választottad az NKE pilótaképzését?

Bózsik Anna, másodéves hallgató vagyok, honvéd tisztjelölt. Eredetileg civil szakmát szerettem volna, nem gondolkoztam, hogy katona legyek. Azonban az egyetemi jelentkezés időszakában – édesapám ajánlása révén – úgy gondoltam megpróbálom, beadom erre a szakra. A fő motiváció édesapám volt, aki jelenleg is – hobbi szinten - kis repülőgépen repül, és általa nagyon megtetszett ez a vonal, mondhatni szerelmese lettem repülésnek. A képzésre történő jelentkezés után orvosi vizsgálaton estem át, ahol alkalmas eredményt kaptam, és akkor határoztam el végleg, hogy mindenképpen szerencsét próbálok.

Mennyi idős vagy most? Mit tudtál erről a katonai pályáról, mi keltette fel az érdeklődésed a szakma iránt?

22 éves vagyok. Számomra a legvonzóbb hívó szó a vadászgép, a vadászgépen repülés lehetősége volt. Szerencsére 1/A minősítést kaptam az orvosin, azaz van lehetőségem rá.

Mi a véleményen a katonaságról és mi tetszik a képzésben?

Számítottam arra, hogy ez a képzés teljesen más lesz a maga szigorúságával együtt, mint a civil élet. A gyakorlati tevékenységeket nagyon szeretem, melyek ugyan még nem kapcsolódnak a repüléshez, de nagyon izgalmasak. Ilyenek például a rendszeres lőgyakorlatok. Pilótaképzésben mi vagyunk az első évfolyam, akikkel a képzés újra elindult, így érezzük, hogy amellett, hogy az iskolapadban ülünk, de már most számítanak a véleményünkre, ekként hatással lehetünk a képzés későbbi alakulására. Észrevételeink alkalomadtán elég magas szintekig eljutnak, és mindenhol azt látjuk, hogy nagyon szeretnek és várnak bennünket. Alapvetően amúgy mindenhol kedvesen fogadnak minket várnak: idén nyáron is részt vehettünk például egy repülő táborban Szolnokon, melyet csak a mi kedvünkért szerveztek meg, hogy ezáltal is tovább motiváljanak bennünket és ahol nagyon jól éreztük magunkat.

Mennyien vagytok az évfolyamban, és abból mennyien vagytok pilótajelöltek?

Összesen 31 fő, melyből 19 fő a pilóta jelölt, ebből 1/A minősítésű 10-11 fő, a többi 1/B minősítésű.

Neked, mi tetszett meg a képzésben?

A képzés 4 éves, melyből 2 évet Budapesten végzünk elsősorban, melyben katonai, természet- és társadalomtudományi ismereteket tanulunk, majd a szakirányra helyezést követően  gyakorlati, szakmai ismereteket Szolnokon szerezzük meg. A legnehezebb a képzés alatt, hogy maximálisan meg kell felelni fizikálisan és lelkileg is az előttünk álló elvárásoknak. A tananyagok mellett a katonai testnevelés is kihívás, ahol folyamatos terhelés mellett újabb és újabb nehezítő elemekkel találkozunk: mint például bakancsos-, karabélyos futás, akadálypálya és kötélmászás. Az idő előrehaladtával pilóta testnevelés órák és az úszás vár ránk. Az első – lényegében általánosabb katonai alapozó év után – a második évben már végre repüléssel kapcsolatos tantárgyak következnek és jövő nyáron már a repüléseinket is elkezdjük, mely előtt ejtőernyős ugrásokat is végre kell hajtani. (1 tandem és 9 bekötött). Az ugrás teljesítése után kezdjük el a 45 órás gyakorló repüléseket Szolnokon. A repült órák abszolválása, az orvosi minősítés és az egyéni visszajelzésünk után döntik el hogy ki, milyen típusra kerül.

Hogy néz ki egy hetetek a Ludovika Zászlóaljnál? Mikor mehettek haza, mikorra kell visszaérkeznetek?

Vasárnap este 21:00-ig kell visszaérkeznünk. Hétfőtől péntekig képzések vannak, csütörtökön vagy pénteken van eltáv-szemle (lakó körletünk szemléje), ahol ha mindent rendben találnak (rend és tisztaság terén), akkor mehet haza az adott honvéd tisztjelölt. Ittlétünk alatt a 12-es épületben – ahol lakunk – szolgálatot is kell adunk egyben, és jelentünk az ügyeletes tisztnek.

Kimenő esetén mivel töltöd a szabadidődet?

Rendszeresen kijárok edzőterembe edzeni, másodévesként legkésőbb este 23:00-ig kell visszaérkeznünk, így elég sok szabadidős tevékenység belefér a kimenő idejébe.

Fizetést, illetmény kaptok a képzés alatt?

Az államilag támogatott képzés esetén illetményt kapunk, melyet nevezhetünk közszolgálati ösztöndíjnak is és emellett étkezési juttatásunk, tanszertámogatásunk, nappali tagozatos hallgatóként diákigazolványunk is van, illetve a szállásért (lakhatásért) sem kell fizetnünk.

Milyen rendfokozattal végeztek?

A 4 éves képzés sikeres teljesítése után hadnagyi rendfokozattal fogunk rendelkezni. 

Nem zavart, hogy a pilótaképzést eredendően, mint férfi hivatás tartják számon, jóllehet az elmúlt időszakban már több női pilótája is volt illetve van a honvédségnek? Pilóta jelöltként most mennyien vagytok nők? Érzel különbséget amiatt, hogy nő vagy?

Az arány nem rossz, jelenleg 1/A minősítésből 4-en és 1/B minősítésből páran vagyunk lányok. Az összes jelöltből kb. 1/3 lány. Úgy érezzük, hogy mint nők elég nagy úttörők vagyunk ezen a téren. Azt tudjuk, hogy a Magyar Légierőben jelenleg még kevés a női pilóta. Nőként amúgy nem érzünk megkülönböztetést, mindenben ugyanazt a képzést és elvárási szinteket kapjuk, mint a férfiak, ez alól természetesen csak a testnevelés kivétel: ott a női normák természetesen eltérőek a férfiakétól.

Orvosi vizsgálatot milyen gyakorisággal kell elvégezni?

Évente van egy nagyobb, és félévente egy kisebb kontroll. Érdekesség, hogy kontaktlencsével nem, de műtött szemmel már megszerezhető az 1/B-es minősítést is.

Ejtőernyős ugrástól mennyire féltek?

Várjuk, nyilvánvalóan a természetes izgalom bennünk van, de képzés alatt mindenki azon dolgozik, hogy ezt sikeresen teljesítsük.

Mennyire követed nyomon a most hadrendben álló technikákat? Mennyire érdeklődsz az új típusok iránt?

Szívesen repülnék a JAS-39 Gripen, a Dassault Falcon 7X típusú repülőgépeken, de nyitott vagyok minden technika iránt.

Mennyire volt erőteljes a reál képzés?

Matek mellett a villamosságtan, és mechanika volt eddig, melyeket sikeresen teljesítettem.

Milyen gyakorlati tárgyak lesznek a képzésben?

Gyakorlati témák többsége Szolnokon lesz, értem ezalatt a gyakorló repüléseket is.

A végleges típus eljutásáig milyen időszakok követik egymást?

Az első 4 éves képzést itthon kapjuk meg, kezdve a 2. évtől a Zlin Z-242L típusú kiképző géppel repült 45 órát, és ezután kerül képességeink alapján meghatározásra a forgószárnyas vagy merevszárnyas irány. A második év második felében lesz lehetőség egy 150 órás képzés után a PPL (Private Pilot Licence – Magánpilóta Szakszolgálati Engedély) képesítést is megszereznünk, mely az állami légijármű vezető szakirányon tanulók esetén kötelező, katonai repülésirányító szakos hallgatók esetén választható lesz majd.

Baráti és ismerőseid érdeklődési körét mennyire keltette fel a te pályád?

Az összes ismerősöm már szakmában dolgozik, vagy éppen még tanul. Úgy érzem, és akinek meséltem róla, azok közül sokan nehéznek és nehezen megszokhatónak találnák ezt az életformát: a katonai képzés nemcsak régen, de ma is egy fegyelmezett, maximális koncentrációt, folyamatos megújulási képességet igénylő foglalkozás.

Hol és hogyan tudod magad elképzelni az elkövetkezendő 5 évben?

Jövőre ez jobban ki fog forrni bennem, miután megtudom, hogy milyen típusra kerülök, de ettől függetlenül évekkel később – mivel több nyelvet is beszélek, így – egy NATO-s beosztásban is el tudnám majd magam képzelni. A külföldi missziókhoz szükséges angol felsőfokú tudásom megvan már, mely jelenleg is nagy előny, emellett a képzés alatt megszerzem a NATO STANAG 6001 katonai szaknyelvi nyelvvizsgát is.

Azonban mivel a legnagyobb élmény számomra a repülés, így nyitott vagyok minden típusra, minden szolgálati pozícióra. A lényeg, hogy csak repülhessek minél többet! 

2544.jpg„A legnagyobb élmény számomra a repülés, így nyitott vagyok minden típusra, minden szolgálati pozícióra. A lényeg, hogy csak repülhessek minél többet!”

 

Szentesi Ákos honvéd tiszt jelölt, másodéves a katonai repülésirányító szakirányon

 img_6859.jpg

Kérlek, mutatkozz be, honnan jöttél, milyen indíttatásból választottad a repülésirányító pályát?

Szentesi Ákos, 20 éves, másodéves hallgató vagyok, honvéd tisztjelölt. Az indíttatás onnan jött, hogy Jász-Nagykun-Szolnok megyei, ezen belül karcagi születésű vagyok, és több alkalommal jártam Szolnokra, ahol a város külterületében lévő Szolnok-Szandai repülőtéren folyamatosan nyomon követhettem az ejtőernyős ugrásokat, vitorlázó repüléseket, melyek mind megadták a kellő motivációt a képzéshez, de mivel szemüveges vagyok, ezért már alapból kizártam a pilóta irányt. A szememet nem akartam megműtetni, viszont a repüléssel, a repüléshez kapcsolódóan szerettem volna foglalkozást választani. Mivel 2018-ban nemcsak az állami légijármű vezető, hanem a katonai repülésirányító képzés is elindult, illetve mivel a légiforgalmi irányítást nagyon érdekesnek találtam már a kezdetek óta, így beadtam jelentkezésemet a Nemzeti Közszolgálati Egyetem katonai repülésirányító szakirányára.

Katonai repülésirányító  képzésről mit kell tudni?

Jelen időszakban modul választás előtt vagyunk, melynek megfelelően lehetünk légvédelemi, korábbi elnevezéssel vadászirányítók vagy légiforgalmi irányítók. Utóbbiak azok, akik a magyar katonai alakulatok repülőterein (Szolnok-Kecskemét-Pápa) a toronyban irányítják például a kiképzési repüléseket, míg a légvédelmi irányítók a veszprémi sziklában dolgozhatnak majd. A döntést a 3. évben kell meghoznunk és bízunk benne, hogy majd oda kerülünk, ami eredetileg is a szívünkhöz közelebb álló szakirány. Én elképzelésemnek megfelelően légiforgalmi irányító szeretnék lenni, mivel egy innovációs pályázat keretein belül már mélyebb betekintést nyertem a légiforgalmi irányítás világába. 2018-ban volt egy verseny a HungaroControl Zrt.-nél, ahol több egyetem 20 csapata több fejlesztési javaslatot adott be és a szakmai zsűri elbírálása alapján mi a 3. helyett értünk el. Az ott elért eredmény nagyon pozitív és ösztönző benyomást tett rám ezen szakirány irányába.

 img_6858.JPG

„Elképzelésemnek megfelelően légiforgalmi irányító szeretnék lenni, mivel egy innovációs pályázat keretein belül már mélyebb betekintést nyertem a légiforgalmi irányítás világába” – a képzés mellett megmérettetéseken is részt vehetnek a hallgatók

Katonai vagy civil pályán gondolkoztál középiskola után?

Középiskola után mindenképp tovább akartam menni egyetemre, és pont abban az évben indult el ez a szakirány, melyet nagyon érdekesnek tartottam az első pillanattól kezdve, jóllehet alapvetően nem vonzódtam a katonai pályához. Azonban felsőbb éves, más szakon tanulmányokat folytató ismerőseim pozitív visszajelzései nyomán nekivágtam és nem bántam meg.

Mennyire váltotta be az előzetes elképzelésedet ez a képzés?

Kezdetek óta erre számítottam, az alapkiképzés végére a szakasz nagyon szépen összekovácsolódott. Különösen tetszett, hogy több alakulat katonáival már a képzésünk során együtt végezhettük gyakorlatainkat. Idén nyáron például részt vehettünk a már Anna által is említett, az MH 86 Szolnok Helikopter Bázis által szervezett repülőtáborban, ahol SF-25 Falke típusú motoros vitorlázó géppel is elvittek bennünket repülni. Az idei repülések után a 2020-as évben megrendezésre kerülő ejtőernyős ugrásunkon is szeretnék részt venni, jóllehet az csak a pilótajelöltek számára kötelező.

Mennyire tér a jelenlegi tantervetek a pilóta képzéstől?

A 4 éves időszakban a 2. év végéig a tematika ugyanaz, 2020 nyarától már elkülönül, amikortól is a szolnoki bázison folytatjuk a tanulmányainkat és elindul egyúttal a gyakorlati szakirányú képzésünk is.

Idegen nyelvek terén milyen képzettségre van szükség?

Felsőfokú angol nyelvvizsgával rendelkezem, jelentkezéshez a középfokú C komplex volt szükséges. Távlati célok között szerepel a sikeres NATO STANAG 3 és ICAO Level 6 típusú nyelvvizsgás teljesítése, mert úgy érzem, hogy ebben a szakmában nagy szükség van ezekre, biztosítva a zavartalan kommunikációt pilóta és torony között. Angol nyelv mellett tervben van még 2-3 idegen nyelv elsajátítása is.

Mi tetszik neked a képzésben? Az utolsó két éved hogy fog alakulni?

Szakirányválasztás után, az ahhoz tartozó szakmai elméleti és gyakorlati tudást a szolnoki képzési helyen fogom megkapni. A képzésben a tantárgyak mellett egyértelmű pozitívumként említeném, hogy hazánk összes légierőhöz kötődő repülőterét, irányítási pontját meg fogjuk látogatni, vagy már jártunk ott. Emellett nem utolsó sorban repültünk is már merev- és forgószárnyú repülőeszközön és ez mind hozzájárult a motivációink fenntartásához. A legutóbbi, Mi-24-essel történ repülésünk különösen izgalmas volt: közvetlenül a föld felett, fordulózva, emelkedve, majd süllyedve végrehajtott manőverek nagy benyomással voltak ránk. Tiszteletet ébresztett bennünk a helikopterek iránt.

Környezeted mennyire érdeklődik - rajtad keresztül - ezen szakma iránt?

Mindenképp nagy elhivatottság kell a civil szférából érkezőknek ahhoz, hogy elviseljék a katonai élet velejáróit. Tavalyi évben a Ludovika Zászlóalj Alma Mater programja keretében tartottam előadást a volt középiskolámban, ahonnan nagyon pozitív visszajelzéseket kaptam, többen ezután kerestek meg akár személyesen, vagy interneten keresztül és érdeklődtek a képzés iránt.

Mennyire formált/formál meg a katonai képzés?

Pozitív személyiségváltozáson megyek keresztül, úgy érzem a képzés önállóságra nevel, ezáltal sokkal jobban reagálok a váratlan helyzetekre, hatékonyabban meg tudom szervezni a napomat, és ha a kitűzött célokat elértem, akkor jól érzem magam. Külön kiemelném, hogy az oktatási időszakok mellett több alkalommal is gyakorolhatjuk rajparancsnokként, hogy kell az emberekért felelni, azaz kezdetektől fogva vezetésre is nevelnek bennünket.

Hogy telik a szabadidőd?

A szemeszterek alatt a „rendszeres” sportot nem akartam elhanyagolni, ezért az egyetem keretein belül egy röplabda szakosztályba jelentkeztem, mivel a labdajátékok témakörében már régóta sportolok, illetve versenyszerűen úsztam. Az egyetemi testnevelési követelményeket az egyéni edzésekkel sikeresen teljesíteni tudom.

Aktív és nem aktív pilóták, légiirányítók tanítanak benneteket?

Jövő félévtől, Szolnokon aktív pilóták, légiforgalmi-irányítók is oktatnak majd bennünket, de jelenleg – a képzés alapozó jellege révén – ez még nem jellemző. 

img_6894.jpg„Az első két alapozó évet túl kell élni, és a harmadik, negyedik évben már lehet végre szakmázni”

Köszönjük az interjút, tanulmányaitokhoz és hivatásotokhoz sok sikert kívánunk!

-----------------------------

Köszönetnyilvánítás

Honvédelmi Minisztérium Sajtó Osztály

Horvátth Orsolya NKE Kommunikációs és Program Igazgató

Dr. Dudás Zoltán alezredes úr

Bózsik Anna honvéd tisztjelölt

Szentesi Ákos honvéd tisztjelölt

-------------------------------

Fotó: Thurzó Péter

Szöveg: Thurzó Péter és Horváth Bence

A bejegyzés trackback címe:

https://harcihelikopter.blog.hu/api/trackback/id/tr8715318336

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása