Új helikoptertípus, új évtized, új korszak - Rendszerbe áll a H145M
2020. január 02. írta: harcihelikopter

Új helikoptertípus, új évtized, új korszak - Rendszerbe áll a H145M

img_7175.jpg

Az új helikoptertechnika és az ember: a 2020-as évtized kihívása lesz eme kettő közötti összhang megteremtése

 

Új helikoptertípus

Hosszú évtizedek helikopterbeszerzési csendjét megtörve nemcsak új típussal bővült légierőnk*, hanem mindez új gyártású gépek beszerzésével történt meg, melyre legutóbb 1990-ben került sor, amikor is rendszerbe álltak a Mi-17PP rádióelektronikai zavaróhelikopterek. Az eredeti rendeltetésükben tiszavirág életű 706 és 707 oldalszámú zavaró Mi-17-esek is szürke színűek voltak, csakúgy mint a most beszerzett H145M-ek, de ezzel ki is fulladtak a párhuzamok: ugyanis a H145-ösökre sokkal fényesebb jövő vár, sőt ezek a gépek egy új időszámítás első hírnökei is egyben. Azé az új időszámításé melyről már 2019-ben is részletesen értekeztünk.

 

Amit az új típusról tudni kell

Már jóval azelőtt, hogy a gépek megérkeztek volna sokan sok helyen megírták, hogy mire képes a H145M helikopter, milyen műszaki paraméterekkel rendelkezik, milyen konfigurációkkal érkeznek majd meg hozzánk stb. És mivel ezek között olykor több volt a feltételezgetés, illetve a „mi lesz ha” kérdéskör boncolgatása, mint a tényleges információ, így mi a típus részletes bemutatását mellőznénk, melynek két oka van.

Az első, hogy bárki számára pár kattintással elérhető minden fontosabb műszaki adat, konfiguráció, leírás magának a gyártónak, azaz az Airbusnak, ezen belül az Airbus Helicoptersnek a honlapaján. Segítségül, aki egyből a H145M-re kíváncsi azoknak íme a link

Az Airbus honlapján minden technikai információ, konfigurációs lehetőség könnyen elérhető, még akár a műszerfalat is részletesen szemügyre vehetjük. (Forrás: Airbus)

infographic_h145m_1_1.jpgInfógrafika a H-145M helikoterről. A kép kattintásra nagyítható! (Forrás: Airbus)

 

A második ok az, hogy egy dolog, hogy mit tud a helikopter és egy másik, hogy a honvédségünk mire fogja használni, azaz milyen képességeit tudja, illetve akarja majd kihasználni a frissen rendszerbeállított helikoptereknek. Mert például a Mi-17-esek is képesek bombadobásra, de mégsem alkalmazzák ezekre őket, mert az elsődleges feladatuk nem ez. Így azt, hogy mire képes, azaz mit tud a helikopter inkább fél-egy, de leginkább évek múltán fogalmaznánk csak meg.

img_7388.jpg

Az első négy H145M a felújított szolnoki hangárjukban. Az új gépek már nem kifejezetten bírják a szabad ég alatti üzemeltetést

Amit Magyar Honvédség közlése nyomán hivatalosan tudni lehet az az, hogy – idézzük – „a 20 db H145M helikopter beszerzésé részét képezi a „Zrínyi 2026 Honvédelmi és Haderőfejlesztési Programnak”, melynek eredményeként több évtizeden keresztül, hosszú távon, új, modern, többcélú, könnyű kategóriájú helikopterek tarthatók rendben. A beszerzést követően a Magyar Honvédség hatékonyabban lesz képes végrehajtani a magyar lakosság élet- és vagyonbiztonságának, a nemzetgazdaság és a kritikus infrastruktúra elemek védelmét, a nem katonai szereplőkkel történő együttműködést, a katasztrófavédelmi feladatokban történő részvételt.

Magas színvonalon végrehajthatóvá válik az országvédelmi, valamin szövetségesi (NATO, EU) kötelezettségekből fakadó szerteágazó feladatok végrehajtása, és biztosítható lesz általuk az ezekből fakadó követelményeknek való megfelelés.

A Zrínyi 2026 Honvédelmi és Haderőfejlesztési Program koncepcióját képező helikopter képesség megerősítése több lépcsőben történik. Az első lépcső a 20 db H145M típusú helikopter beszerzése jelenti, a második fázis 16 db, közepes kategóriájú, többcélú helikopter beszerzésére fókuszál.

A beszerzési eljárás lefolytatásának eredményeként 20 db új, H145M típusú könnyű, többcélú katonai helikopter, valamint azok üzemeltetéséhez és kiszolgálásához szükséges berendezések, kapcsolódó szolgáltatások szállítása tárgykörben került szerződés aláírásra 2018.06.29.-én, a német Airbus Helicopters vállalattal, amelynek főbb elemei:

  • 20 db új H145M helikopter szállítása (várhatóan 2019. november és 2021. július között)
  • Kezdeti alkatrész csomagok
  • Földi kiszolgáló elemek
  • 5 évre szóló logisztikai támogatás a magasszintű üzemképesség érdekében
  • Technikai utasítások, dokumentációk
  • Kiképzés, a hajózó és műszaki szakemberek típus-átképzése

A helikopterek alapvetően egységes kialakításúak, de a hadműveleti követelményeknek megfelelően beszerzett felszerelések alapján 10 db könnyű szállító (ún. Light Utility Helicopter), 5 db kutató-mentő (ún. Search and Rescue), valamint 5 db tűztámogató (ún. Multi Purpose) feladatot lehet elkülöníteni.

A hadműveleti követelmények által meghatározott feladatrendszer főbb képességelemei a személyszállítás, CASEVAC/MEDEVAC, kutató-mentő, tűztámogató, felderítő (C4ISR) és határőrizeti feladatok végrehajtása, éjjel-nappal. A „HForce” elnevezésű fegyverzeti képességből a H145M típushoz jelenleg elérhető legmagasabb szint került megrendelésre, amely megfelel a 21. század követelményeinek mind hatékonyság, mind pedig pontosság tekintetében.

21. századi helikopterekkel bővült a Magyar Légierő flottája 

Érdekesség, hogy a megérkezett első négy gép a 01-04-ig terjedő oldalszámot kapta meg, így mire mind a 20 gép megérkezik, addigra fel is töltődik a 21 és 22-es oldalszámú Zlin-242-esekig a Magyar Légierőben rendszeresített oldalszámok sora. Amúgy a frissen rendszeresített helikoptereken (és részben a repülőgépeken) már nem az  1950-es évektől hazánkban elterjedt gyakorlatot folytatják, azazhogy az oldalszám legtöbbször utal részben, vagy egészben az adott gép gyártási számára, hanem ettől elrugaszkodva, az oldalszámok lehetőség szerint sorrendben kerülnek kiadásra.

 

Az új oldalszámok: 01, 02, 03, 04

És végül egy apróság, de érdemes megjegyezni: az új típus hivatalos (a gyártó szerint is) használatos helyes leírása H145M, azaz nem az oroszos, kötőjeles H-145M. Megvalljuk, ehhez még nekünk is idő kell, mire átállunk…

 

Új évtized, egyúttal egy új korszak is

Nemcsak új típus állt hadrendbe, hanem egyúttal egy újabb évtizedbe léptünk be, melyről joggal feltételezhetjük már most, hogy meghatározó lesz a Magyar Légierő, de lényegében az egész Magyar Honvédség életében: több évtizedes technológiai lemaradásunkat hozzuk be ezen évtizedben, ami vonatkozik a szárazföldi technikára (kézifegyverek, harcjárművek), légvédelemre, helikopterekre és szállító repülőgépekre is, ezáltal egy új korszakba is léptünk be 2020-ban.**

Nagyon népszerű és mostanában gyakran használatos szó a kihívás, mely most valóban találó és a megkezdett évtizedre biztosan ráilleszthető lesz: kihívás lesz alkalmazkodni az új technológiához (gondolkodásmódban is). Kihívás lesz biztosítani ennek üzemeltetési feltételeit technikai, infrastrukturális és humánerőforrás terén, főleg, hogy például a helikopterek esetében nemcsak többszörös minőségi ugrást, hanem mennyiségi növekedést is elérünk: így több kiszolgáló-hajózó személyzetre lesz szükség, de egyúttal több hangárra is. Kihívás lesz a való életben is rutinosan, begyakorlottan biztosítani minden képességet, amit az új haditechnika a papíron tud, mert olyan ez mint a jól felszerelt modern autó, vagy akár egy okostelefon: sokkal többet tud(na), mint amire mi valójában használjuk is.

Az új korszak benne jelen évtizeddel tehát megkezdődött, és a kihívás adott. A végeredményről 10 év múlva nyilatkozunk. 

 img_7207.jpgA H145M helikopterek első két példánya 2019.11.18-án érkezett meg, a második kettő 2019.12.11-én. Hivatalos, ünnepélyes átadásukra 2019.12.13-án, Szolnokon került sor.

(Balról első Kilián Nándor dandártábornok, a Magyar Honvédség Parancsnokságának légierő haderőnem szemlélője, mellette Jens Siebrecht, az Airbus vállalat közép- és kelet-európai területekért felelős alelnöke, Axel Humpert, az Airbus H145 program vezetője, Korom Ferenc altábornagy, a Magyar Honvédség parancsnoka, míg jobb szélén dr. Koller József dandártábornok, az MH 86 Szolnok Helikopter bázis parancsnokána)

 

 Az átadó pillanatképei. Beszédet mondott Szabó István, a Honvédelmi Minisztérium honvédelmi államtitkára is, a helikoptereket Kálinger Roland őrnagy lelkész áldotta meg.

img_7167.jpgKözéppontban a H145M

 

img_7353.jpgÉrthető, hogy nagy sajtóérdeklődés követte a gépek rendszerbeállítását, elvégre mégiscsak új időszámítás kezdetét hozta el a H145M

Jelvények, jelképek, makett és az 1:1 helikopterek

 

És végül a két mókuska illetve a jó öreg orosz vasak

A két AS-350B köszönhetően a költséghatékony üzemeltethetőségnek, illetve az alapból nyugati felfogás szerinti üzemeltetési kultúrájának minden bizonnyal túl fogják élni a rendszerben álló orosz technikát. Sorsukat esetlegesen az döntheti el, ha rendszerbe áll mind a húsz darab H145M helikopter és egyfajta „profiltisztítás” végett a légierő fölöslegesen nem üzemeltet több eltérő típust ugyanarra a feladatra, jelesül a kiképzési-futár-felderítési, összességében könnyű helikopter feladatkörben. (Amúgy érdekesség, de a H145M mellett az Airbus másik katonai könnyűhelikoptere pont a H125M, ami kinézetre és részben feladatkörét tekintve szinte teljes egészében egy AS-350B. A különbség belülről, azaz tudás és képesség terén már jelentősen eltérő, mivelhogy a H125M-et eredetileg is katonai felhasználásra gyártják, míg a mi AS-350-eseink polgári felhasználásra készültek, így nem felfegyverezhetők és speciálisan katonai rendszerei (pl.: önvédelmi, azaz a túlélést elősegítők) sem találhatóak meg benne. Bővebben róla H125M-ről itt.)

img_7142.jpg

Mókus a hangár előtt a 2019.12.13-ai H145-ösök átadó ünnepségén. Az AS-350-esekre minden bizonnyal még hosszú szolgálat vár

Többször megírtuk már (például itt) az orosz vasak évei meg vannak számlálva, viszont a képességeikre még hosszú ideig szükség lesz. Bőven a 2020-as évtized közepén fogunk járni mire az orosz vasak kikopnak végleg a rendszerből és addigra fog kiderülni, hogy milyen képességeket vesztettünk el általuk, ha egyáltalán lesz képességvesztés. Az viszont már most biztos, hogy a légierőnk az új, nyugati szemléletű helikoptertechnika révén évtizedes technológiai lemaradását fogja rövid idő alatt ledolgozni, és ehhez nemcsak minőségi, hanem mennyiségi előrelépés is fog társulni. Hiszen mire minden Mi-8/17/24 helikopter nyugdíjazásra kerül, addigra nem kevesebb, mint 36 db új, a világ élvonalában álló korszerű helikopter fog hadrendben állni. 

S végül a jó öreg orosz vasak: Mi-17 és Mi-24. Szolgálatukra még éveken keresztül nagy szükség lesz.

 

------------

*Az AS-350-esek rendszerbeállítása új típus volt, de maguk a helikopterek nem voltak újak.

**Ugyan a gépek 2019-ben érkeztek meg, de lényegében a valós kiképzés 2020-ban kezdődik meg, és a most megkezdett évben fog megérkezni a H145-ösök túlnyomó többsége is.

------------

Fotó: Thurzó Péter

Szöveg: Horváth Bence

A bejegyzés trackback címe:

https://harcihelikopter.blog.hu/api/trackback/id/tr8215384876

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása