Indulás az éjszakába - Bepillantás a folyamatosan zajló harcihelikopteres NVG kiképzési repülés világába
2020. augusztus 30. írta: harcihelikopter

Indulás az éjszakába - Bepillantás a folyamatosan zajló harcihelikopteres NVG kiképzési repülés világába

Bevezetésül

Mostani bejegyzésünk, szemben a múltkorival, csak egy bepillantás erejéig mutatja be olvasóinknak, hogy az érthetően nagyobb figyelmet kapó H145M helikopterekkel végrehajtott repülések mellett azért a harcihelikopteres kiképzési repülések is rendületlenül folytatódnak. Sőt, derék szállítóink is aktív kerozinfelhasználóknak számítanak, olyannyira, hogy főként a segítségükkel végrehajtott ejtőernyős kiképzés bemutatása miatt látogattunk el az MH 86. Szolnok Helikopter Bázisra és csak az ejtőernyős felkészülések-ugrások megörökítése után került sor a harciak éjszakai repülésének megtekintésére.

Ez az oka hát annak, hogy most csupán csak egy rövid bepillantás erejéig kalandozunk el a napnyugta utáni időszak Mi-24V és Mi-24P helikopterekkel végrehajtott kiképzési repülésébe.

20200827-7v2a4901.jpg

Mi-24V helikopter felkészítve az éjszakai repülésre

Indulás az éjszakába

A Magyar Honvédség 86. Szolnok Helikopter Bázis 2020. augusztus 26-27. között éjszakai kiképzési repülést tartott, ezért ebben az időszakban megnövekedett hanghatásra és a megszokottnál nagyobb légiforgalomra kellett számítani Szolnok-Szandaszőlős, Rákóczifalva és a Holt-Tisza térségében.

A megnövekedett légiforgalomat egyrészt a szállítóhelikopterekkel végrehajtott feladatok okozták, melyek közül a külső területen (Szolnok-Szandaszőlős) a Mi-17-essel végrehajtott ejtőernyős kiképzést külön bejegyzésben mutatjuk majd be.  

Mi-17-es ejtőernyős ugratás közben

 

De a frissen megérkezett, és immáron az 1000. sikeres kiképzési repülési órájukon is túllévő H145M helikopterek is aktív résztvevői voltak a napnak, és természetesen a szürke harcihelikopterek is munkába álltak, melyet mi is megtekintettünk. 

Mint ahogyan azt Makai Sándor alezredestől a harcihelikopter-zászlóalj parancsnokától megtudtuk a látogatásunk estéjén két különféle feladatot gyakoroltak, melyek mindegyike NVG-vel végrehajtott képzés részé képezte.

Az egyik feladat során külső a légtérben, „ismeretlen” területen történő leszállás gyakorlása volt a cél, míg a másikon pedig a Close Air Support tevékenység fotólövészet formájában. Utóbbi amúgy közös gyakorlást jelentett a pilótáknak és a JTAC-nek is. A kiképzési repülés 17.00-tól kezdődött meg és egészen 23.00-ig tartott. 

20200827-7v2a4881.jpgInduljunk hát az állóhelyek felé!

Kint a piroson

Miközben az Airbus H145M helikopterek folyamatos iskolakör repüléseket hajtottak végre éjjellátó készülékkel, aközben a Mi-24-eseket is kiképzési repülésük megkezdéséhez készítették fel, azonban...

20200827-7v2a4898.jpg...nem mindegyiket, mert egy kiképzési nap nem jelenti azt, hogy akkor az összes - adott esetben - harcihelikopterrel zajlik a kiképzés.

20200827-7v2a4900.jpgAz, hogy éppen melyik Mi-24-est jelölik ki repülésre az nagyon sok mindentől függhet: kiválaszthatják éppen azért, mert nemrég jött vissza 100 órás időszaki vizsgálatról, vagy éppen mert már nem sok hiányzik neki és még ki kell repülni az időt, ami még benne van a vizsgálat előtt. Alapvetően a mérnökök arra törekednek, hogy minden gép egyenletes igénybevételt kapjon.

20200827-7v2a4895.jpgA jubileumi bélyegsorozaton is szereplő 335-ös oldalszámú Mi-24P  például ottjártunkkor nem került repülésre kijelölésre.

20200827-7v2a4894.jpgEllenben a 711-es Mi-24V igen.

20200827-7v2a4885.jpgApró fénygombák jelzik: az éjszakai üzem megkezdődött.

20200827-7v2a4888.jpgTermészetesen a műszaki szakág szolgálati biciklije a helikopter mellett elmaradhatatlan reptéri elem.

20200827-7v2a4884.jpgItt éppen a pilótakabinban zajlanak az ellenőrzések.

20200827-7v2a4904.jpgA helikopter kész, eddigre lényegében be is esteledett, nemsokára indítás!

20200827-7v2a4892.jpgEgy pillantás a szállítók irányába: ott is nyüzsög a zóna

20200827-7v2a4907.jpgEgyszercsak "árnyak" jelennek meg a helikopter mellett: megkezdődik a gép átvétele a műszaki szakágtól.

20200827-7v2a4911.jpgZöld és a fehér fények NVG kompatibilisek, ellenben az AI-9 lángorkánja, mely megunhatatlan elem, maradt a régi.

20200827-7v2a4929.jpgPár pillanattal később a kabinajtók bezárultak és a gép készen állt, hogy elinduljon az éjszakába...

Zárszóként

Ugyan a mostani látogatásunk nyúlfarknyi lett csak azonban jó volt újra érezni a kerozin illatát, az Izotov hajtóművek sivítását és a forgószárnyak ciripelését. 

Ekként köszönjük a lehetőséget a Magyar Honvédség kommunikációs osztályának és az MH 86. Szolnok Helikopter Bázisnak, hogy lehetővé tették számunkra a nappali és éjszakai kiképzési repülés megtekintését. Külön köszönjük Makai Sándor alezredes úrnak, hogy a feszített napirendje ellenére is időt szakított ránk.

---------------------------

Fotó: Thurzó Péter

Szöveg: Horváth Bence

A bejegyzés trackback címe:

https://harcihelikopter.blog.hu/api/trackback/id/tr1516182646

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása