ExNDK-s majd exLuftwaffe-s Mi-24-es helikopterek története - 2. rész (Archívum)
2014. február 27. írta: seitec

ExNDK-s majd exLuftwaffe-s Mi-24-es helikopterek története - 2. rész (Archívum)

Az előző részben áttekintően ismertetésre került az NDK, majd Luftwaffe kötelékében repülő Mi-24D és Mi-24P helikopterek története. Jelen (2. részben) a hazai és egyes német gépek történetébe (2011-ben aktuális) nyerhetünk bepillantást.

Még NDK-s felségjelet viselő Mi-24D

 

Először – a Luftwaffe számozást figyelembe véve – a 96+32-es (NDK-s besorolásban a 496-os) Mi-24D helikopter szárazföldi életét követem nyomon. Azért csak a szárazföldit, hiszen ez a helikopter sem került sohasem nagyjavításra, így Magyarország egén sohasem láthattuk repülni. Aktív fotót nem sikerült találnom egyet sem, de a szárazföldi pályafutásáról viszonylag sok fotó maradt fent. Időben a legkorábbi „emlékünk” a 96+32-esről egy félig a gépet ábrázoló fotó. Itt a Mi-24-es hajtóművel, felfüggesztett UB blokkokkal, rotorlapátokkal látható egy egyéb tüzérségi eszközöket is felvonultató udvaron.

mostani_168-as.jpg

A következő – 2009. októberében – készült fotón már Szolnokon látható a 96+32-es igen „kibelezett” állapotban.(Fotó: hunavia.hu)

96_32.jpg

96_32_1.jpg

 Ma a 96+32-est a Zánkai Gyermek- és Ifjúsági Centrum területén tekinthetjük meg az ott kiállításra került egyéb haditechnikai eszközök (például a 10435-ös Mi-8T) társaságában. A gép első ránézésre egy felújított 100-as szériájú magyar Mi-24D-nek tűnik. A szakavatott szemnek viszont rögtön szemébe ötlik: Nekünk nem volt 168-as oldalszámú, „DANGER” felirattal ellátott ilyen gyártású 24-esünk. A gépet körbejárva megállapítható: a festés a magyar helikoptereken megszokott mintákat követi, de szolgálati utasítások nincsenek a gépen, mint ahogy a szerelőnyílások is le vannak papszegecselve. A 168-as szám egy matrica, alatta felsejlik (kitapintható) az egykori 96+32 felirat. Összességében örvendetes, hogy kiállításra került egy volt NDK-s helikopter, viszont picit sajnáljuk, hogy miért nem egy tököli vagy szolnoki – már az ún. Jurrasic Parkban lévő – gépet „újítottak” fel. 

zanka.JPG

 A Magyarországra került Mi-24D-k aktív korszakából viszonylag sok fotót sikerült fellelnem. (Ezeket a képalbumban tekintheti meg az Olvasó). Ezeken a képeken szépen karban tartott, csillogó-villogó helikopterek láthatóak, melyek épp a Cottbusi repülőtéren, vagy a lőtér fölött négyes támadó formációt alkotva láthatóak.

 

Mint ismeretes a hazánkba került Mi-24P közül kettő, a 340335 és a 340336 gyártási számú gép került felújításra. Ezek egykoron a további 10 Mi-24P társukkal a Basepohl-i KHG-5 ezred állományában teljesítettek szolgálatot. A 12 gép ismert adatai, sorsuk az alábbi táblázatban láthatóak: 

Mi-24P (volt NDK) Az összes – egykor Basepohlban települt (12db)

 

Típus
(darabszám)

Magyar lajstrom

Gyártási szám

Repül

NDK lajstrom

Luftwaffe
lajstrom

Jelenlegi tartózkodási helye

1.

---

340330

Nem

357

96+40

98+33 hadrendi számmal kiállítva Koblenz-i múzeumban (No.)

2.

---

340331

Nem

358

96+41

Szolnok

 

3.

---

340332

Nem

361

96+42

Szolnok

 

4.

---

340333

Nem

387

96+43

Berlin- Gatow múzeumban (No.)

5.

---

340334

Nem

415

96+44

Szolnok

 

6.

335

340335

Igen

422

96+45

Szolnok

 

7.

336

340336

Jelenleg nem

439

96+46

Szolnok

 

8.

---

340337

Nem

442

96+47

98+34 majd
13-as számmal Speyer-i
múzeum (No.)

9.

---

340338

Nem

444

96+48

Szolnok

 

10.

---

340339

Nem

Nem ismert

96+49

Buckeburg-i múzeum (No.)

11.

---

340340

Nem

480

96+50

Hermeskeil múzeum (No.)

12.

---

340341

Nem

512

96+51

USA-ba szállítva 1991. április 12-én

 

Mint ahogy a Mi-24D-k esetében, úgy itt sem állapítható meg nyomon követhető ésszerűség az NDK-s számozásokat illetően. A lajstrom nem követi a gyártási számokat (továbbiakban: gysz.) sem számszerűleg, sem sorrendileg. Például a 340332-es gysz. gép már nem az elkezdett 357, 358 folytatása, hanem egy teljesen különböző szám (361).  Ezen a Luftwaffe-s besoroláskor már változtattak. Itt a 96-ot követő, negyvennel, majd ötvennel kezdődő szám utolsó száma a gyártási szám utolsó értéke.

Megint kivételt képez a szabályszerűség alól a Mi-24D-k Luftwaffe-s lajstroma. Ott ugyanis a számozást a 96+01-től kezdték és egészen a 96+39-ig jutottak, ahonnan a Mi-24P-k 96+40-es lajstromszáma kezdődött, így tehát a gyártási számokat nem vették figyelembe a lajstromszámok kiosztásánál. A 01-től 39-ig terjedő szám pontosan megegyezik a rendszerben tartott 39 db Mi-24D számával. Szerencsés egybeesésnek könyvelhető el, hogy a Mi-24P-k gyártási száma pont a 340330-al, azaz a nullával (96+40) kezdődik és ekképpen folytatható volt a 39-es számsor a 40, 41, stb. számokkal egészen a 96+51-es értékig, ami megegyezik az összes (51db) volt NDK-s helikopter számával (39 Mi-24D és 12 Mi-24P). A WTD-61 számkiosztásánál a gysz. megint nem volt összefüggésben a lajstrommal. (Lásd 1. részben a táblázat!)

A Mi-24P-knél maradva a két felújított gép története többé-kevésbé ismert így ennek bővebb  ismertetésétől eltekintenék, talán csak annyit jegyeznék meg, hogy sajnos (egy 2009. októberi állapot szerint) csak a 335-ös „P” repül, a 336-os beponyvázva/nejlonozva, hajtóművek nélkül álldogál a szabad ég alatt a szolnoki reptéren. Az, hogy így látjuk szegény gépmadarat még nem jelenti feltétlen halálát, csak hosszabb-rövidebb kényszerpihenőjét. Ugyanis más perspektívából jól látszik, hogy mellette 2009. októberében a 716-os Mi-24V állt hasonló mértékben „kifosztva”, ami manapság viszont „Csőrike 2” néven vígan repked a magyar égbolton.

 

A 336-os Mi-24P 2009. októberében Szolnokon (hunavia.hu) és egy aktív időszakból származó fotó

 A magyarországi (volt NDK-s) Mi-24-esek kapcsán utolsó jellemzőként az egyedi kamuflázst szeretném bemutatni, ami az igen megkopott helikoptereken még elvétve jól felismerhető. Minden gép a 96+… számmal érkezett Magyarországra, de a stilizált vaskeresztet (a Luftwaffe felségjelzését) mindegyik gépen – ha hevenyészve is, de lefestették. 

 96_24.jpg

 A magyar festési gyakorlattal ellentétben nem a sötétebb alapra (nálunk ez a zöld) kerültek a világosabb (nálunk a világosbarna) minták, hanem a világosszürke (alapozó) festésre kerültek fel az élénkzöld terepfoltok. Ez jól látszik a megkopott gépeken, hiszen a kifakuló, lepattogzó zöld festék után élénkszürke szín következik.

96_25.jpg 

Az Luftwaffe-s átszámozás során nemcsak az exNDK-s gépek felségjelének átfestésére, hanem az egész gép újraszínezésére is sor került. Ezért lehet az, hogy a 96+36-osról az NDK-s aktív korában készült fotón, az akkor még 532-es számot viselő gép más kamuflázst visel, mint a Szolnokon ma megtalálható formájában.

 

7.jpgA 96+36-os még 532-es (NVA számmal) eredeti kamuflázzsal

96_36_352.jpgA 96+36-os Szolnokon 2009. októberében (hunavia.hu) 

Az átfestés egyébiránt a lekopott felségjelzések vizsgálata során is kitűnik.

 96_02_1.jpgFelsejlik a 96+02-es régi exNDK-s múltja

 ndk_jel.jpgEgy másik gépen jól látszanak a felvitt rétegek, legalul a sötétszürke NDK-s festékréteg

A német gépeken nagyon dekoratívan és nyugodtan kijelenthetjük, igen célratörően magyarázzák a különböző sárga nyilak a pilótakabin és a deszanttérajtók nyitási műveleteit. Mindenhol három (eredetileg) citromsárga stilizált nyílban van pirossal/feketével beleírva a megfelelő művelet, számokkal gondosan ellátva. Lépések: 1. Drücken Ständig, 2. Drücken, 3. Ziehen – magyarul: Tartósan (erősen) lenyomni, majd nyomva tartani, és eközben (hátra) húzni.

96_41_6.jpgA 96+41-es Mi-24P behorpadt orra a sárga kabinnyitási utasításokkal (hunavia.hu)

 96_48_1.jpgA deszanttérajtó nyitásának ugyanilyen utasításai a 96+48-as gépen  (hunavia.hu)

 A Mi-24P-k esetében megfigyelhető, hogy minden gépen fémszínűre festették az AI (indító segédhajtómű) kiömlőnyílásának környékét.

 96_42_5.jpgA 96+42-es Mi-24P a fémszínű AI kiömlőnyílással (hunavia.hu)

A legtöbb gépen mind a mai napig jól kivehető a korábbi NDK-s számjelzés is.

 

96_41_1.jpg96+41-es Mi-24P-n jól látható az egykori 358-as NDK-s jelzés. A gép farkán a magyar Vigyázz! felirat német megfelelője; a Gefahr (Veszély) olvasható (hunavia.hu)

 96_41_5.jpgMinden gép szárnyán – a külső rakétatartó pilonon – jól kivehető a gép gyártási száma, adott esetben a 340331 (hunavia.hu)

 96_48_2.jpgA német trikolór minden gépre felkerült. Egyes gépeken átfestették, míg másokon megmaradt (hunavia.hu)

Végezetül az alábbi táblázatból nyomon követhetjük a további volt NDK-s gépek (német lajstrommal) ellátott példányainak mai elhelyezkedését. 

Egyéb Mi-24D (volt NDK) helikopterek a világ különböző múzeumaiban

 

2010. októberi állapot szerint

Gyártási szám

Repül

DDR lajstrom

Luftwaffe lajstrom

Jelenlegi tartózkodási helye

B4002

Nem

406

96+21

Duxford-i múzeum (Anglia)

110073

Vagy

 110159

Nem

421

96+26

Weston-super- Mare –i múzeum (Anglia)

Nem ismert

Nem

Nem ismert

98+31

Ingolstadt-i múzeum (No.)

110171

Nem

521

Nem kapott

5211 hadrendi számmal kiállítva Berlin- Gatow múzeumban (No.)

110066

Nem

494

Nem ismert

USA-ba szállítva 1991. április 12-én

340273

Nem

528

96+33

Koninklijk múzeum
(Brüsszel – Belgium)

340278

Nem

547

96+39

98+32 hadrendi számmal kiállítva Cottbusi repülőtér múzeumban (No.)

 

Megjegyzések:

A KHG-3 állományában szolgálatot teljesítő 110171 gyártási számú Mi-24-es (NDK: 521) 1982. június 3-án fával ütközött és lezuhant. A gépen hárman utaztak, a növendék életét vesztette, az oktató és a fedélzeten tartózkodó harmadik személy túlélte a balesetet. A gépet nagyjavították. Az újraegyesítést követően már nem repült, 1995-ben a Berlin- Gatow múzeumban 5211-es számmal kiállították. 

De ezt a Mi-24-est nemcsak ezért érdemes kiemelni, hanem azért is, mert a „top első kiállítási tárgy” is biztosan ezt a 24-est illeti meg.

Ezen a Mi-24D-n ugyanis érdekes dolgokat figyelhetünk meg.

  1. Soha nem került rá a 96+… Luftwaffe-s lajstromszám, ma is az NDK-s felségjelzéssel látható
  2. meglehetősen szét van kannibalizálva

 

De a legérdekesebb dolog a gépet körbejárva derül ki. A menetirány szerinti jobb oldala Mi-24V/P, míg a bal oldala Mi-24D. Hogy ezt hogyan sikerült a kiállítást létrehozóknak összehozni az a mai napig is talány a számomra. Mert tudtommal sem az NVA, sem a Luftwaffe nem állított hadrendbe Mi-24V-t, így az a verzió kiesik, hogy erről szereltek le volna egy fél szárnyat, a hiányzó jobboldali helyébe. Így csak a Mi-24P jöhet számításba, viszont itt az a baj, hogy az összes gépnek megvan a jobb szárnya.

Így a jobboldali Mi-24P szárny (mely csak félszárny, ha jól megnézzük, mert a bekötési része is hiányzik) származása kérdéses. Volt egy-két tartalék szárny raktáron, vagy kértek egyet kölcsön a szomszédos országoktól? :-)

 

Koblenzben minden rendben van. A 96+40-es (kiállítva a 98+33-as számmal) szép állapotnak, de különösen eredeti szárnynak örvend

 

A 96+43-as Mi-24P meglévő jobbszárnnyal, de csak fél EVU-val (helikopter hajtómű hűtő), ugyanis a másik oldalon ezen sincs párban az, ami összetartozik…

 

A Speyer-i 96+47-es is láthatólag örül a meglévő jobb szárnyának

A Buckeburg-i 96+49-esnek nemcsak a szárnya, hanem a GS-30-2 típusú 30 mm-es gépágyúja is megvan - annak ellenére, hogy szabadtéren került kiállításra

 

001b9649-1030x687.jpg

Frissítés! A 96+49-es Mi-24P-t a 2016-os Bundeswehr nap alkalmából felújították kívül-belül. Igaz a kamuflázs nem lett lett teljesen az eredeti, ellenben a helikopter így tartósabb védelmet kapott.

 

Végezetül a Hermeskeil-i 96+50-es is eredeti szárnnyal büszkélkedhet

 

masolat_1215383.jpg Az eredeti bal oldal

 

A renitens jobb oldal

 -----------------------------------------------------------------

 Rövidítések:

  • Kampf-hubschraubergeschwader = KHG
  • Transport-hubschraubergeschwader = THG
  • Marine-hubschraubergeschwader = MHG
  • Hubschrauber-staffel = HS

 

 -----------------------------------------------------------------

A szerző kérése:

A több mint egy éves kutatómunka ellenére sem jutottam néhány gép (pl.: a 96+51-es USA-ba szállított Mi-24P) nyomára, illetve nyilvánvalóan ez az anyag sem tökéletes, vannak benne hiányosságok, valamint a szerző minden erőfeszítése ellenére  - bizonyára hibák is. Ezért arra kérném az olvasókat, hogy aki bármilyen új információval, pontosítással tud szolgálni az e tanulmányban szereplő gépekről – vagy bármilyen más érdekes korabeli anyaggal, képpel rendelkezik az exNDK-s Mi-24-esekkel kapcsolatban -, az vegye fel velem a kapcsolatot a blog e-mailcímén.

2010. október

                                                                                                                      Köszönettel: A szerző

 

 

 -----------------------------------------------------------------

 Szerző: Horváth Bence 

 Képek: www.hunavia.hu és internet 

  A www.harcihelikopter.blog.hu fenntart minden jogot, a blogoldalainak bármely részének bármilyen módszerrel, technikával történő másolásával és terjesztésével.
A www.harcihelikopter.blog.hu szerkesztő előzetes írásos hozzájárulása nélkül tilos a lap egészének vagy részeinek (szöveg, grafika, táblázat, adatszerkezet, struktúra, stb.) internetes feldolgozása és értékesítése.

 

-----------------------------------------------------------------

A cikk az egykori www.harcihelikopter.hu oldalon jelent meg 2011-ben. A honlap azóta megszűnt, helyén más honlap működik! Így jelen blogoldal szerkesztői a www.harcihelikopter.hu és www.lhsn.hu weboldalakkal semmilyen kapcsolatban sem állnak, az ott megjelent tartalmak nem tükrözik jelen blogoldal szerkesztőinek véleményét, értékrendjét! 

A bejegyzés trackback címe:

https://harcihelikopter.blog.hu/api/trackback/id/tr332649152

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása