Mi-17
2018. január 12. írta: seitec

Mi-17

Típus pontos megnevezése: Mil Mi-17

Rendeltetése: közepes szállító helikopter

Rendszeresítve:

  • 5 db Mi-17T: 1987 (ebből a 703-as és 705-ös korszerűsítve Mi-17N verzióra)
  • 2 db Mi-17P: 1990 (mind a kettő átalakítva teherszállító T változatra 2005-ben)

Maximális sebesség: 250 km/h

Utazósebesség: 240 km/h

Hatótávolság: minimum 495 km, mely kiegészítő üzemanyagforrásokkal 700-1200 km-re tolható ki

Fegyverzet (kivétel Mi-17P): maximum 6 db UB-32 NIR blokk, vagy maximum 6 db 250 kg-os repülőbomba, illetve egyéb kézifegyverek doorgunner és/vagy a tehertér nyitható ablakaiban elhelyezve

Egyéb függesztmény változattól eltérően: kiegészítő belső és külső üzemanyagtartályok (PTB-450), bambi bucket tűzoltó berendezés, minden egyéb külső teher maximum 3 tonna súlyig

Jelenleg rendszerben lévő Mi-17-eseink:

Típus

Oldalszám

Magyarországi üzemeltetés kezdete:

Jelenlegi státusza

Megjegyzés

Mi-17T

701

1987

Aktív

- Nagyjavítva 2018-ban

 

Mi-17T

702

1987

Aktív

- Nagyjavítva 2017-ben

 

Mi-17T/N

703

1987

Aktív

- Korszerűsítve Mi-17N változatúra 2008-ban
- Nagyjavítva 2017-ben

Mi-17T

704

1987

Aktív

- Korszerűsítve Mi-17N változatúra 2008-ban
- Nagyjavítva 2017-ben

Mi-17T/N

705

1987

Aktív

­ Nagyjavítva 2017-ben

 

Mi-17P/T

706

1990

Hadrendben, nagyjavításra vár

- Legutóbb nagyjavítva, és átalakítva T változatúra: 2005

Mi-17P/T

707

1990

Hadrendben, nagyjavításra vár

- Legutóbb nagyjavítva, és átalakítva T változatúra: 2005

 

 Képek:

 2005_junius.jpgA 701-es Mi-17-esünk 2005 nyarán

705_2009-ben.jpgA 2008-ban Mi-17N változatúra korszerűsített 705-ös Mi-17-esünk 2009 nyarán. A korszerűsítés keretében nagyjavítás nem történt, viszont a 703-as és 705-ös Mi-17-esünk képessé vált többek között arra, hogy a 6 függesztési pontból oldalanként a két külsőn PTB-450-es típusú kiegészítő üzemanyagtartályt hordozhasson, illetve az NVG (Night Vision Goggles) azaz éjjellátó képességgel is ellátták, melyet nagyban elősegít az infravörös szűrővel ellátott SX-16-os keresőfényszóró is.

2009_nyara_705_706.jpgElőtérben a 705-ös, háttérben az egykori Mi-17P (elektronikai zavaró feladatkörű) 706-os Mi-17-es helikopter. Jól látható, hogy a 705-ösnek "nózija" van, ami egy Bendix King RDR 2000-es típusú időjárásradart tartalmaz, s mely időjárásradar a 706-oson nem megtalálható

2009.jpgA 706-os és 707-es Mi-17P 2004-ben került elszállításra a Dunai Repülőgépgyár Rt-be nagyjavításra, melynek keretében az elektronikai zavaró képességétől megfosztott, immáron mint szállító feladatkörű helikopterek 2005-ben kerültek vissza a Magyar Honvédség hadrendjébe. A kép 2009-ben készült.

_mg_2172.jpgMivel azonban ipari nagyjavításkor megkapott naptári idejük lejárt, így jelenleg nem aktívak, nagyjavításra várnak. (A kép 2018 nyarán készült)

2009_augusztusa.jpgA 2000-es évek intermezzója volt, hogy 2008-ban a 701-es és a 704-es Mi-17-esünk nagyjavításon esett keresztül: ekkor a két gépet csak minimális szinten korszerűsítették (pl.: kommunikációs berendezések). A festésük a korábbiaktól eltérően sűrű terepmintázatú lett, és az oldalszámok is eltérő karakterekkel kerültek felfestésre. (A kép 2009. augusztus 20-án készült Szolnokon)

704_bambi.jpgEzen a képen ismételten a 704-est látjuk bambi buckettal végrehajtott tűzoltó feladat közben, azonban már 2018 májusában, mikorra már is túlesett egy ismételt (a gép történetének 3.) nagyjavításán, melynek eredményeként újabb 2000 üzemórát és/vagy 8 évnyi naptári üzemidőt kapott

705_2018_nyaran.jpgDe nemcsak a 704-es, hanem a 701, 702, 703, 705-ös Mi-17-esünk is nagyjavításon esett át, ennek következtében a képen látható 705-ös Mi-17N helikopterünk is ismételten hadrendbe állhatott, biztosítva többek között az egy ideig nélkülözött NVG képességet. (Kép készítésének ideje: 2018. májusa)

702_tisza_felett.jpgA Zrínyi2026 honvédelmi és haderőfejlesztési program még az olyan helikoptert, mint a 702-es Mi-17-est is elérte, mely forrás hiányában közel 15 évig (!) állt a földön és várta sorsa jobbra fordulását. A gépet (további 3 társával egyetemben) 2016.09.05-én szállították el ipari szintű nagyjavításra, s mely gépek 2017. május 20-án tértek haza. Az utolsó, nagyjavításon még át nem esett 701-es Mi-17-es, 2017.10.17-én került ki és 2018.06.23-án tért haza. Így teljessé vált a hazai Mi-17-es flotta, mely még minimum 2025-ig szolgálhatja megbízhatóan és képességei teljében hazánkat tűzön-vízen-nappalon-éjjelen át. (A Tisza fölött bemutatót végrehajtó helikopterről a kép 2018 augusztusában készült.)

A bejegyzés trackback címe:

https://harcihelikopter.blog.hu/api/trackback/id/tr4513568713
süti beállítások módosítása