Típus pontos megnevezése: Mil Mi-17
Rendeltetése: közepes szállító helikopter
Rendszeresítve:
- 5 db Mi-17T: 1987 (ebből a 703-as és 705-ös korszerűsítve Mi-17N verzióra)
- 2 db Mi-17P: 1990 (mind a kettő átalakítva teherszállító T változatra 2005-ben)
Maximális sebesség: 250 km/h
Utazósebesség: 240 km/h
Hatótávolság: minimum 495 km, mely kiegészítő üzemanyagforrásokkal 700-1200 km-re tolható ki
Fegyverzet (kivétel Mi-17P): maximum 6 db UB-32 NIR blokk, vagy maximum 6 db 250 kg-os repülőbomba, illetve egyéb kézifegyverek doorgunner és/vagy a tehertér nyitható ablakaiban elhelyezve
Egyéb függesztmény változattól eltérően: kiegészítő belső és külső üzemanyagtartályok (PTB-450), bambi bucket tűzoltó berendezés, minden egyéb külső teher maximum 3 tonna súlyig
Jelenleg rendszerben lévő Mi-17-eseink:
Típus |
Oldalszám |
Magyarországi üzemeltetés kezdete: |
Jelenlegi státusza |
Megjegyzés |
Mi-17T |
701 |
1987 |
Aktív |
- Nagyjavítva 2018-ban
|
Mi-17T |
702 |
1987 |
Aktív |
- Nagyjavítva 2017-ben
|
Mi-17T/N |
703 |
1987 |
Aktív |
- Korszerűsítve Mi-17N változatúra 2008-ban |
Mi-17T |
704 |
1987 |
Aktív |
- Korszerűsítve Mi-17N változatúra 2008-ban |
Mi-17T/N |
705 |
1987 |
Aktív |
Nagyjavítva 2017-ben
|
Mi-17P/T |
706 |
1990 |
Hadrendben, nagyjavításra vár |
- Legutóbb nagyjavítva, és átalakítva T változatúra: 2005 |
Mi-17P/T |
707 |
1990 |
Hadrendben, nagyjavításra vár |
- Legutóbb nagyjavítva, és átalakítva T változatúra: 2005 |
Képek:
A 701-es Mi-17-esünk 2005 nyarán
A 2008-ban Mi-17N változatúra korszerűsített 705-ös Mi-17-esünk 2009 nyarán. A korszerűsítés keretében nagyjavítás nem történt, viszont a 703-as és 705-ös Mi-17-esünk képessé vált többek között arra, hogy a 6 függesztési pontból oldalanként a két külsőn PTB-450-es típusú kiegészítő üzemanyagtartályt hordozhasson, illetve az NVG (Night Vision Goggles) azaz éjjellátó képességgel is ellátták, melyet nagyban elősegít az infravörös szűrővel ellátott SX-16-os keresőfényszóró is.
Előtérben a 705-ös, háttérben az egykori Mi-17P (elektronikai zavaró feladatkörű) 706-os Mi-17-es helikopter. Jól látható, hogy a 705-ösnek "nózija" van, ami egy Bendix King RDR 2000-es típusú időjárásradart tartalmaz, s mely időjárásradar a 706-oson nem megtalálható
A 706-os és 707-es Mi-17P 2004-ben került elszállításra a Dunai Repülőgépgyár Rt-be nagyjavításra, melynek keretében az elektronikai zavaró képességétől megfosztott, immáron mint szállító feladatkörű helikopterek 2005-ben kerültek vissza a Magyar Honvédség hadrendjébe. A kép 2009-ben készült.
Mivel azonban ipari nagyjavításkor megkapott naptári idejük lejárt, így jelenleg nem aktívak, nagyjavításra várnak. (A kép 2018 nyarán készült)
A 2000-es évek intermezzója volt, hogy 2008-ban a 701-es és a 704-es Mi-17-esünk nagyjavításon esett keresztül: ekkor a két gépet csak minimális szinten korszerűsítették (pl.: kommunikációs berendezések). A festésük a korábbiaktól eltérően sűrű terepmintázatú lett, és az oldalszámok is eltérő karakterekkel kerültek felfestésre. (A kép 2009. augusztus 20-án készült Szolnokon)
Ezen a képen ismételten a 704-est látjuk bambi buckettal végrehajtott tűzoltó feladat közben, azonban már 2018 májusában, mikorra már is túlesett egy ismételt (a gép történetének 3.) nagyjavításán, melynek eredményeként újabb 2000 üzemórát és/vagy 8 évnyi naptári üzemidőt kapott
De nemcsak a 704-es, hanem a 701, 702, 703, 705-ös Mi-17-esünk is nagyjavításon esett át, ennek következtében a képen látható 705-ös Mi-17N helikopterünk is ismételten hadrendbe állhatott, biztosítva többek között az egy ideig nélkülözött NVG képességet. (Kép készítésének ideje: 2018. májusa)
A Zrínyi2026 honvédelmi és haderőfejlesztési program még az olyan helikoptert, mint a 702-es Mi-17-est is elérte, mely forrás hiányában közel 15 évig (!) állt a földön és várta sorsa jobbra fordulását. A gépet (további 3 társával egyetemben) 2016.09.05-én szállították el ipari szintű nagyjavításra, s mely gépek 2017. május 20-án tértek haza. Az utolsó, nagyjavításon még át nem esett 701-es Mi-17-es, 2017.10.17-én került ki és 2018.06.23-án tért haza. Így teljessé vált a hazai Mi-17-es flotta, mely még minimum 2025-ig szolgálhatja megbízhatóan és képességei teljében hazánkat tűzön-vízen-nappalon-éjjelen át. (A Tisza fölött bemutatót végrehajtó helikopterről a kép 2018 augusztusában készült.)