Mi-24P reneszánsz Magyarországon és Európában (Mi-24-esek ismételt hadrendbe állítása)
2018. szeptember 07. írta: harcihelikopter

Mi-24P reneszánsz Magyarországon és Európában (Mi-24-esek ismételt hadrendbe állítása)

valtozas.jpgA 340335-ös gyártási számú Mi-24P átváltozása. A kezdeti kép 1992-ből, végül – az immáron szürke – 2018-ból. A látványos feltámadás kétszer is megadatott a helikopternek

Bevezetés gyanánt

A szocialista blokk leomlása előtt Európában hadrendbe egyedül az NDK állított Mi-24P (Hind-F típusú), harcihelikoptereket. Összesen 12 db Mi-24P-t rendszeresítettek, melyek gyártási számai 340330-től 340341-ig terjedtek. Érdekesség volt, hogy a németek P-t kaptak, amivel egyedülállónak számítottak a szocialista blokk európai országai között, hiszen mindenki más V verziót kapott: hazánk, a lengyelek, (ekkor még) Csehszlovákia, Bulgária mind-mind Mi-24V-t kapott, egyik nemzet sem a két GSh-30-2K típusú duplacsövű 30mm-es gépágyúval felszerelt P változatot. Igaz, a Mi-24P lényegében a Mi-24V bázisán – rövid fejlesztést követő – módosításból született meg: ugyanazzal a 9M114 Sturm irányított rakéta-fegyverzettel látták el, mint a V verziókat, ugyanúgy függeszthetőek rá a PTB-450 póttankok, és ugyanúgy hordozhatják a B-8V20 nem irányított (NIR) blokkokat is {1}. Összességében tehát szinte ugyanazon típusnak vehetjük, mint a Mi-24V-t, szemben mondjuk a Mi-24D-kel.

Visszatérve a német Mi-24P-kre: a német újraegyesítést mind a 12 db Mi-24P-t még aktív időszakát élve érte meg, ez nem meglepő, hiszen az 1989-es gyártású gépek 1991-es évben voltak két évesek. Azonban hosszú aktív időszak nem adatott meg nekik. Még ezen év során átkerültek az újonnan megalakult Luftwaffe állományába, ahonnan nemsokkal később máris eggyel kevesebben lettek: az USA 1993-ban „lecsapott” a kínálkozó alkalomra és az innen-onnan összegyűjtött (zsákmányolt) Mi-24-es flottáját egy-egy Mi-24P-vel és Mi-24D-vel bővítette az egykori NDK, immáron újraegyesített Luftwaffe állományából. Így történhetett az, hogy a 96+51-es (gysz: 340341, NDK: 512, Luftwaffe: 96+51) Texasba került. Ezt követően az állomány további 6 géppel csökkent, mely fél tucat helikoptert hazánknak ajándékoztak, és melyek 1995 nyarán meg is érkeztek – vasúton – Magyarországra.

A Luftwaffe állományából Magyarországra került Mi-24P helikopterek (6db)

Gyártási szám

NDK lajstrom

Luftwaffe
lajstrom

Repült idő összesen a német hadrendből történő kivonásáig (óra)

Magyar lajstrom

Magyaroroszági előszöri hadrendbe állítás éve

Megjegyzés

340331

358

96+41

257

331*

2018

 

340332

361

96+42

159

332*

2018

 

340334

415

96+44

224

334*

2018

 

340335

422

96+45

198

335

2004

Nagyjavítva a Dunai Repülőgépgyárban 2004-es év során

340336

439

96+46

138

336

2004

Nagyjavítva a Dunai Repülőgépgyárban 2004-es év során

340338

444

96+48

136

338*

2018

* A hazai lajstromszám valószínűsíthetően a korábbi logikát követve ez lesz

A gépekben nagyon nagy lehetőség rejlett! Hazánkba érkezésükkor voltak 6 évesek, de ami még ennél is beszédesebb: egyik helikopterben sem volt 300 órányi repült időnél több! Sőt, csupán a 340331 és 340334-es gyártási számú Mi-24-esben volt 200 repült óránál több! Így fiatalok és keveset használtnak voltak ekkor. Azonban a történetet sajnos tudjuk. A gépek – noha elegendő alkatrész-tartalékkal érkeztek meg, emellett egy sor kiegészítő berendezést is kaptunk hozzájuk (pl.: EVU-k, 21 db hajtómű, 6 db főreduktor) – közel 10 évig álltak a szabad ég alatt.

Üzembe nem állított Mi-24P-k Szentkirályszabadján

Majd 2004-ben két gép, a 340335 és a 340336-os nagyjavításra került – az ekkor már a végóráit élő – Dunai Repülőgépgyár Rt-ben.

Az alábbi fotógalériák ezt az időszakot örökítik meg:

A 336-os elszállítása Szentkirályszabadjáról: 2003 ősze

Mi-24P-k a Dunai Repülőgépgyárban

A két Mi-24P a szentkirályi ezred bezárását követően Szolnokon üzemelt tovább, a többi 4 db P is ugyanide került átszállításra és az idők során a bázis több helyére ide-oda átmozgatva várták sorsuk jobbrafordulását. Természetesen állapotuk tovább romlott, feltámasztásukra (nagyjavításukra) nem sok esély mutatkozott.

photo41.jpgA négy, sorsa jobbra fordulását váró Mi-24P Szolnokon 2009 októberében (Forrás: hunavia.hu). Ekkor még szinte a csodával volt határos az a vízió, hogy ezek valaha még egyszer repülni fognak

Aztán elkövetkezett 2017 és a várva várt haderőreform benne a Mi-24-esek reneszánszával

A bejegyzés közvetlen „szereplőjétől” a Mi-24P típustól kicsit eltérve, de mégis megmaradva a harcihelikopterek jelenénél és jövőjénél egy kitérőt kell tennünk az ismételt rendszerbeállítás apropóján, ugyanis sokakat meglepett a Mi-24-esek ismételt, illetve egyes gépek esetében először történő hadrendbe állítása.

Aki kicsit is nyomon követte a hazai Mi-24-esek sorsát, az tudhatja, hogy lényegében 2004-től kezdve lassú elmúlás jutott nekik osztályrészül: egyre kevesebb lett az üzemképes példány, a műszaki kannibalizáció fokozódott, de amikor már a leállított helikopterekből kiszerelhető üzemképes alkatrészek is elfogytak, akkor egyik hónapról a másikra tűntek el hazánk egéről a harcihelikopterek. Az ekkori állapotokat kiválóan szemléltető mozzanat volt például az, amikor mindösszesen egy lapátkészlet volt, így azokat rakosgatták egyik – utolsó kettőként – megmaradt P-ről ide-oda, azonban ez már az agónia volt: mivel az utolsó nagyjavítási hullám – leszámítva a két P-t – 2001-2003 környékén történt meg, így könnyen kiszámítható volt, hogy a nagyjavítás+8 év naptári idő előbb-utóbb minden – amúgy üzemképes – Mi-24V-t és D-t utolér. A két 2004-ben nagyjavított Mi-24P a végére maradt, hogy legyen, aki „lekapcsolja a villanyt”. Utolsó repülésükre 2013-ban került sor, látványos búcsúrepülésre nem került sor.

Ezután az évek teltek-múltak és lassan mindenki kezdett lemondani a hazai harcihelikopterekről, és kezdte elfelejteni, hogy volt egyszer nekünk is potens harcihelikopterünk. Érdekessége volt azonban ennek az időszaknak, hogy a Mi-24V-ket (9 db) és Mi-24P-ket (2+4 db) nem vonták ki a hadrendből! Az 500-as szériájú Mi-24D-ktől elbúcsúztak, de a korszerűbb változatoktól nem, így egyedül ez tartotta a reményt, hogy egyszer a főnix is feltámadhat hamvaiból, ha már a hamvakat nem szórták szerte-széjjel.

Aztán elkövetkezett a 2016-os év, amikor előbb a Mi-17-esek kerültek ki oroszországi nagyjavításra, majd nem sokkal később a Mi-24-esek nagyjavítását határozta el a kormányzat. A HM kommunikációjában kezdetben 12 db Mi-24-es szerepelt, aztán ez 8 +4 opciós példányra csökkent.

Hogy pontosan milyen indokból határoztak úgy a döntéshozók, hogy a harcihelikoptereket ismételten hadra fogható állapotba hozzák meghatározni elég nehéz.

Az egyik narratíva szerint a Mi-24-esek reaktiválására a migránsválság és a fokozódó határőrizet miatt volt szükség.

A másik narratíva szerint az indok a „vissza a gyökerekhez”, másképpen fogalmazva „építsük fel újból a légierőt a korábbi alapokra építve” megközelítés volt: azaz hazánk honvédségének korszerűsítésére (újjáépítésére?) nagy szükség van a stabil alapokra, azazhogy lehessen mire építeni. És ahogyan ez a stabil alap a szállítóhelikopterek esetében a Mi-17-es típus volt, úgy a harciak esetében a Mi-24-es. Igaz, hozzá kell tennünk, hogy a szállítóhelikopteres feladatkör és azon képességek, amikre a Mi-8/17-esek képesek nem tűnt el, csak elhalványult, hiszen amikor majdnem minden tizenhetesünk a földre kényszerült, aközben is a 3 db – egykori civil alkalmazású Oroszországból beszerzett, nagyjavított – Mi-8-as, illetve az ekkor még aktív exfinn Mi-8-asok (2db) segítettek a szállító/kutató-mentő képesség megőrzésében.

img_3334.jpgJól kiegészítik egymást: avagy földön a harciak, levegőben a szállítók. A PTB-450-es kiegészítő üzemanyagtartállyal ellátott Mi-17-es egy Mi-17N-re korszerűsített verzió. Ugyan volt egy olyan időszak, amikor (nagyjavítás hiányában) ezek sem repülhettek azonban ez már a múlt: 2017-ben 8 év naptári és 2000 üzemórával tértek haza, és többek között a szállítóhelikopteres NVG funkciót is visszakapta honvédségünk.

 A harciak esetében azonban más volt a helyzet. Itt helyettesítő típus nem nagyon jöhetett szóba, hacsaknem a rendszerbeállított két mókust (AS-350B) nem vesszük, ami ugyan a repkészséget nagyrészt szinten tartotta, de azért mégsem tudta azt nyújtani, amire egy vérbeli harcihelikopter képes. Amúgy a két AS-350B rendszerbeállítása is főnyereménynek bizonyult: a 2016-ban átvett AS-350B-kel az állomány rövid idő alatt 1000 órát repült. Ez nagy szó, hiszen a gyártó, Franciaország ismerete szerint jóllehet 136 országban repül a miénkkel azonos típusú helikopter, de ilyen magas óraszámban nem sokan üzemeltetik a mókusokat. Emellett ugyancsak beszédes, hogy több mint 100 órás intervallumra lehet tenni egy meghibásodást, így nemcsak sokat, hanem nagyon biztonságosan, költséghatékonyan és kiszámíthatóan tartható üzemben az AS-350B.

A Mi-24-esek ismételt rendszerbeállítása. Indokolt?

Még mielőtt pro és kontra megfogalmazzuk érveinket a rendszerbeállítás (továbbüzemeltetés) mellett és ellen, érdemes számba venni, hogy mit is tud tulajdonképpen a Mi-24-es. Ugyanis nagyok sok kritika éri a helikoptert, s gyakran ez abból fakad, hogy sokan, csak mint harci-, és nem mint többfeladatú helikopter gondolnak rá. A kritikáknak sokszor szubjektív színezete van, azaz például „nem jó a Mi-24-es, mert orosz, s minden ami orosz az rossz, ellenség, stb.” – ezekre természetesen reagálni nehéz és nem is lehet, illetve el is kanyarodik a bejegyzésünk témájától.

Képességek, amikre a frissen nagyjavított harcihelikopterek révén ismét számíthatunk:

1. Légi sugárfelderítés – a Mi-24-es sugár a MH-ban rendszeresített típusok között egyedülállóan, vegyi és biológiai védettséggel rendelkezik (nemcsak a személyzet, hanem a tehertér is hermetizált. Éppen ezért fejlesztették ki az oroszok a Mi-24 bázisán a Mi-24R majd RChR vegyi és biológiai felderítő változatot.) S nemcsakhogy maga a gép védett a sugár- és biológiai szennyezések ellen, hanem még saját magyar fejlesztésű sugárfelderítő konténerrel is rendelkezünk, amellyel óránként 10-12 négyzetkilométernyi területről lehet villámgyorsan élő adatokat szolgáltatni és tovább küldeni kiértékelésre. (Erről részletesen írtunk itt a blogon is.)

2. A Mi-24-es a rendszeresített DG-64M berendezés segítségével képes külsőleg függesztett terhek, berendezések szállítására és célbajuttatására is. Adott esetben a Mi-17-eseknél rendszeresített „bambi bucket” tűzoltóberendezés használatával 1500-2000 liter vizet képes az oltandó területre szállítani, és képes homokzsákok szállítására is. (Ilyenkor a szokásostól eltérően nem két fő a személyzete, hanem kiegészül egy harmadik hajózóval is a létszám.)

3. A Mi-24-es – adott esetben helyettesítő jelleggel – képes a kutató-mentő feladatkört is ellátni.

4. Kénytelenek vagyunk elfogadni azt a tényt is, hogy a valós idejű, sokszor pontszerű beavatkozást igénylő határvédelem ismételten előtérbe került, mely feladat ellátására a Mi-24-es a legkiválóbb (és részben a legköltséghatékonyabb) megoldás:

  • maximális sebessége (335 km/h) nagyon gyors reagálást tesz lehetővé. (Viszonyításképpen: AS-350B: 280 km/h, Mi-17: 250-260 km/h, H145M: 269 km/h). De a szarvastehén utazósebessége sem elhanyagolható: 260 km/h.
  • repülési ideje alapból két és fél óra, mely 4x 450 literes póttartállyal 4 órára tolható ki. Így függesztett fegyverzetet (kivétel irányított rakéták) nem hordozhat, azonban 30mm-es gépágyúja, vagy 12,7mm-es géppuskája még így is rendelkezésre áll 250, illetve 1470 db-os javadalmazással, ami – ismerve ez eddigi légtér és határsértéseket – elegendő, hiszen fegyver alkalmazására (szerencsénkre) eddig sohasem került sor, elég volt a szimpla jelenlét.
  • Ekként kiválóan alkalmas a kis sebességű légijárművek elfogására, azaz a levegő-levegő feladatkör ellátására. Például a hazánkba illegálisan berepült An-2-es elfogására is több lehetőség kínálkozott volna. Persze ez sok más tényezőn is múlt volna, de magán a helikopteren és annak bevethetőségén (gyorsaságán) nem.
  • A határvédelem és adott esetben mélységben megvalósult határsértés esetében gyorsan képes a helyszínre érkezni, ott a légi felderítést elvégezni, a célt azonosítani és ha szükséges, akkor a deszantterében szállított határvadászokat (8 főt) alkalmas terep esetében pillanatok alatt kirakni, akik az intézkedést nyomban megkezdhetik.
  • Végül valódi elrettentő ereje van: hangja, és megjelenése - például a határ mentén demonstratív jelleggel - is hatékony morális fegyver. A figyelmet a földi egységekről elvonja, illetve jelenléte figyelmeztetően hat az illegális határátlépők számára.

5. Természetesen a valódi feladatára, azaz hatékony harckocsielhárításra és területcél lefedésére is alkalmas. Ezt nagyon magyarázni nem kell, hiszen a típus a világ leghatékonyabb harci helikoptereinek egyike mind a mai napig. Megbízhatósága, páncélvédettsége és ezen keresztül túlélőképessége legendás, a NATO által is elismert tény. Mivel a HM minden korábbi harcihelikopterhez kötehtő képesség visszaállítását ígérte, így valószínűsíthetően minden szükséges fegyverrendszert (lőszert) beszerez majd a helikopterek üzemeltetéséhez.

6. A Mi-24-es (és amúgy a Mi-8/17-es típuscsalád) hazai üzemeltetése is egyedülálló: a robosztus, megbízható, mondhatni igénytelen helikopterek a sérüléseket, meghibásodásokat jól tűrik. Kiválóan szemlélteti ezt, hogy a helikopter műszaki meghibásodásból egyik típus esetében sem következett be katasztrófa, de mégcsak gépveszteséggel járó esemény sem. Ez a rendszeresített 42 db Mi-24-es és 72 db Mi-8/9/17-esre vetítetten kiemelkedő eredmény! Reméljük ez a jószerencse a típusokat egészen a szolgálatuk végéig elkíséri majd!

7. Fejlesztési lehetőségek: ugyan a Mi-24-es nem mai konstrukció, azonban a továbbfejlesztés/korszerűsítés/újabb rendszerek integrálása nem megoldhatatlan feladat. Erre a típust üzemeltetők körében számos példát lehetne felhozni, de nem kell messzebb mennünk, mint a saját hazánk, hiszen a sugárfelderítő-konténer is hazai fejlesztésű korszerűsítés (képességnövelés) volt.

A fenti lista természetesen nem teljes, ugyanis bővíthető/alábontható lenne további képességekkel, úgy mint például különleges műveleti egységek kijuttatása, kiemelése, védelme. Ugyanígy felderítő csoportokkal kapcsolatos tevékenységek elvégzése. Emellett a terrorizmus elleni harc, konvojkíséret, kiemelt személyek védelme, illetve légi biztosítása is képességként tartható számon.

A Mi-24-es a NATO könnyűlövész alegységeinek támogatásához is hatékony fegyver: egyszerre képes irányított és nem irányított csapásmérésre, vizuális légifelderítésre, harci kutatás-mentésre, és adott esetben logisztikai feladatok ellátására is.

Úgy tűnik, hogy a képességek bővülnek, azaz a nagyjavítás mellett a korszerűsítés sem maradt el: valószínűleg NVG kompatibilissé váltak a gépek, korszerű önvédelmi és kommunikációs berendezésekkel kerültek felszerelésre.

Lehetőségek, melyekkel a Mi-24-eseink bevethetősége (sokoldalúsága és harcértéke) jelentősen javulhat:

  • NVG képesség kialakítása (erre az NVG kompatibilis festés láttán, és a cseheknél tett látogatás fényében minden esély megvan)
  • modern – nagy sebességátviteli lehetőséget biztosító – kommunikációs berendezések beépítése, illetve modern GPS navigációs rendszer integrálása (adott esetben plusz kijelzővel, mint ahogyan erre az orosz helikopterekben számos példát láthatunk: 2 db multifunkciós kijelző a pilótakabinban és KPS-53AV berendezés az operátoréban.)
  • deszantolási lehetőség megoldása leszállás nélkül (például fast rope módszerrel, mint ahogyan az UH-60-asok oldalsó deszantteréből is történik.) (A kötélre felcsatolt deszantegység spies rope kiemelését már korábban is alkalmazták Mi-24-essel is.)
  • alkalmazott függesztett fegyverek és konténerek körének bővítése: mind a négy belső függesztési pontra B-8V20 80mm-es NIR blokk kerülhetne, a GUV konténerek, vagy az UPK-23-250-es blokk alkalmazására kerülhetne sor. (Utóbbiakat például a csehek és a lengyelek rendszeresítették és használják is gyakorlatokon.)

img_4171.jpgTeher célba juttatása Mi-24-es helikopterrel egy 2009-es hadgyakorlat során

Újbóli hadrendbeállítás pro és kontra

A Mi-24-esek újbóli hadrendbe állítása mellett egy sor érv fogalmazható meg. A fentebb bemutatott sokoldalúság mellett, rendelkezésre áll több évtizednyi hazai műszaki-logisztikai üzemeltetési tapasztalat, rendelkezünk magas fokon – még a szentkirályi „anyabázison” kiképzett – hajózókkal is, sőt a legtöbb operátorként Szolnokra átment hajózó mára gépparancsnoki kiképzettséget ért el. De időközben több egykori szolnoki minyós pilóta is jártasságot szerzett a Mi-24-esen és ezt pl. 2010-től Afganisztánban tökéletesíthették harci, illetve tudásátadási (kiképzési) tapasztalatokkal.

Egyedüli fenntartás a humán faktor esetében azzal kapcsolatosan merült fel, hogy nem estek-e ki a típust üzemeltető műszakisok és hajózók a gyakorlatból, hiszen a Mi-24-es legutoljára 2013 nyarán emelkedett a levegőbe és azóta eltelt 5 év. A HM információja szerint ezt úgy próbálták/próbálják kiküszöbölni, hogy a nagyjavítási „csomagban” benne van a pilóták és műszakisok ismereteinek „felfrissítése” is. Amúgy pedig tapasztalatból előrejelezhető, hogy a hősidőkben lépésről-lépésre, alaposan elsajátított üzemeltetési/repülési tudás nem tűnt el, a gépek hazaérkeztével pillanatok alatt helyreáll a készség.

Sokkal nagyobb baj az időközben pályát váltott, azaz a kiesett üzemeltető/hajózó állomány pótlása. A mai „piaci” környezet nem kedvez a HM-nek (sem). A jó munkaerőért küzdeni kell és láthatóan ezt teszi a HM is a Zrínyi2026 programja során: népszerűsít, toboroz, és iskolákat indít, azaz megalapozza a jövő műszakisainak és hajózóinak karrierjét. Azonban a megfelelően kiképzett létszám feltöltése nem történik meg egyik napról a másikra, így nagy a valószínűsége annak, hogy a kezdeti időkben a hajózó, de főleg inkább a műszaki állomány körében lesznek betöltetlen helyek. Azonban érdemes a tendenciát/folyamatokat megnézni és ez az, ami a Mi-24-esek ismételt rendszerbe állítását a leginkább indokolja: rendelkezünk egy megbízható, mind a mai napig korszerűnek mondható típussal és megvan hozzá a megfelelő üzemeltetési kultúra/tudás/tapasztalat/infrastruktúra is. A típust kiszolgáló és repülő állomány is többé-kevésbé rendelkezésre áll, de legalábbis a közeljövőben rendelkezésre fog állni. A Mi-24-es harci és ugyanígy a szállító Mi-8/17-es helikopterek tehát kiváló alapot képeznek a jövőbeli fejlesztéseknek. És mint ahogyan a régi mondás is tartja: múlt nélkül nincsen jövő sem.

Végezetül, ha már szóba jött a jelen és a jövő kérdése: ideje felkészülni, hogy noha az orosz helikopteres technika alapvetően sokoldalú(an alkalmazható), megbízható, de be kell látni, hogy évei meg vannak számlálva. Eredendően maguk a gépek sem fiatalok. A legfiatalabb hazai orosz gyártású helikopterek pont a most nagyjavított Mi-24P-k. A fiatal azonban relatív: mára már bőven nagykorúak lettek, sőt mire üzemeltetésüket befejezik, az állomány átlag életkora közelebb lesz a 40-hez, mint a 30-hoz, így a Mi-24-esek és Mi-17-esek ekkorra már tényleg idősek lesznek. Igaz ez annak tudatában, hogy eredendően 25, majd később 30 évre adta meg a gyártó a naptári éveiket, ugyanezzel összhangban 1000, majd 1500 végül már 2000 órában az üzemeltetési órákat. És ez a mostani nagyjavítási hullám már az utolsó-utáni alkalom mindkét orosz „nagyvas” esetében.{2}

Ekként tehát a jelenben vagyunk, de a jövőt is már konkrétan látjuk: legkésőbb 2026-ra minden hazai honvédségi Klimov TV-3-as örökre elcsendesedik és nem fogják többet sivító hanggal/hatalmas lángcsóvákkal tudtára adni a világnak az AI-9-esek, hogy itt nemsokára 2x2250 lóerő fogja könnyedén a levegőbe emelni a szovjet/orosz helikoptergyártás és a hazai helikopteres repülés két ikonikus típusát.

 

Végezetül: képek az egykori és jövőbeni európai Mi-24P-kről

016.jpgUgyan a 340333-as (96+43) Mi-24P-t a magyar égen sohasem fogjuk látni, azonban a 340331-est, amiből a kép készült hamarosan viszontláthatjuk! 

340333.jpgUgyanazon gép 2017-ben a Berlin-Gatowi repülőtér múzeumában. Az egykori NDK-s 387-es lajstromszám újból láthatóvá válik, míg az egykori Luftwaffe 96+43 jelzés a múlt feledésébe veszik… (Németországban összesen 5 db Mi-24P került kiállításra és mindegyik mind a mai napig megtekinthető.)

img_0043_filtered.jpgA festés csaknem ugyanolyan állapotban volt a 2017.11.27-én Kecskemétre átszállított egykori 96+42-es (NDK:361) esetében is. Hazánk légiereje a nagyjavítást követően valószínűleg a 332-es oldalszámmal fogja rendszeresíteni a több mint 25 éve nem repülőképes harcihelikoptert 

009.jpgAz 444-es NDK-s lajstrom a 340338-as Mi-24P-t rejti, így ezen gép hamarosan hazánk légierejét fogja gazdagítani – valószínűsíthetően 338-as oldalszámmal. (A gépen az NDK által gyakran használt EVU berendezés is megfigyelhető.)

012.jpgÍme az USA-ban új hazára talált 340431 gyártási számú Mi-24P. Az amerikai nagyjavítás után a gép festése nagyjából megegyezik az eredeti orosz kamuflázzsal
dsc04724.JPG
A 335-ös még a szentkirályi betonon 2004 nyarán. Ugyan a frissen nagyjavított gépet a 87. Bakony Harcihelikopter Ezred kapta meg, de a bakonyiak nem sokáig élvezhették ki az új típus örömét: az ezred nemsokkal a két P megérkezése után megszüntetésre került

img_3175.jpgA 335-ös 2009.06.23-án a Légiroham 2009 hadgyakorlaton Veszprém-Újmajor leszállóhelyen
img_9577.JPGMi-24P a DG-64M külső teher függesztését lehetővé tevő berendezéssel bambit emel 2009-ben Újmajorban. A képességet 2006-ban vezették be a Mi-24-esek esetében is tovább bővítve ezzel a típus sokoldalú felhasználhatóságát

img_7779.jpgEz ugyancsak a 336-os, de már 2014 nyarán. Ekkor már egy éve nem repült, és a kilátásban sem volt annak lehetősége, hogy ez egyszer megváltozik. Ugyan a Mi-24-es típust ekkor hivatalosan nem vonták, ki de a Mi-24D altípusának rendszeresített példányait kivonták és értékesítették. A Mi-24V-k és P-k a bázison várták sorsuk beteljesedését, ami a 2017-es évben végre egyértelművé vált: Irány 7 társával együtt Oroszország! Éljen a feltámadás!

2007_aug_11_kecskemeten.jpgEgy kép a még boldog helikopteres időkből: 2007.08.11. Kecskeméti repülőnap, és párban a 335-ös és 336-os Mi-24P-nk. Ugyan a kötelék 2018-ban újra összeállhat, azonban valami már sohasem lesz ugyanolyan: ez pedig a festés…

 335_uj.jpg…ugyanis ezen a 2018.08.31-én készült fotón ugyanúgy a 335-ös látható, de immáron szürke, NVG kompatibilis festéssel. (Ez egyesek szerint fekete vagy pontosítva: sötétszürke.) Ami látható változtatás, hogy több helyen új antennával is ellátták, például a Sturm rakétarendszer Raduga-S típusú irányító berendezésén, és a L-006 besugárzásjelző szenzor alatt. Emellett még nem lehet tudni, hogy véletlen, vagy direkt hordozza a külső pilonon a 80mm-es NIR blokkot, ugyanis ha az „ismételt” rendszerbeállítás során most már a külső pilonokra (szám szerint: No.1. és No.4.) is „rendszeresítenék” a blokkot, az előrelépés lenne a típus hazai történetében.

Amúgy ami még újdonságként észrevehető, hogy új ASZO-2V infracsapda-kilövő berendezést integráltak a gép törzsére az eredeti helyre, de immáron burkolat nélkül. A kilőhető infracsali mennyisége maradt ugyanúgy 3x32 oldalanként (azaz összesen 192 db), mint korábban. (A Mi-24V/D-ken korábban a farok alatt volt összesen 4x32 infracsapda kilövésére alkalmas berendezés.)

 

 -------------------------------------------------

Megjegyzés:

{1} Érdekesség, hogy hazánkban csak két db 80mm-es B-8V20 NIR blokkal kerültek rendszeresítve a Mi-24V helikoptereink, pedig elméletben – és ezt pl.: az orosz példa alá is támasztja – 4db B-8V20 konténer hordozására is alkalmas lenne.

{2} Frissítés: Végül kiderült, hogy 1000 repülési órát és 7 év naptári időt kaptak a Mi-24-eseink

 

-------------------------------------------------

Forrás (adatok):

- Lotnictwo - Aviation International  4-5-6/2016 száma

- Jakub Fojtik: Mil Mi-24/35 Hind

- Haditechnika és Magyar Honvéd folyóiratok

- Honvédelmi Minisztérium és a Magyar Közlöny hivatalos közlései

- www.honvedelem.hu

- Kenyeres Dénes: Mi-24 típusú harci helikopterek alkalmazása a magyar hadseregben (Szentkirályszabadja-Szolnok)

- Brandt Gyula: Magyar felségjelű Mi–24 harci helikopterek 

Forrás (képek):

- saját archívum, vagy rajta a képen a szerző. 

- ha nem megjelölt: internet

-------------------------------------------------

 Cikkajánló a témában:

 ExNDK-s majd exLuftwaffe-s Mi-24-es helikopterek története - 1. rész (Archívum) 

 ExNDK-s majd exLuftwaffe-s Mi-24-es helikopterek története - 2. rész (Arcíhvum)

 Sugárfelderítés a levegőből - 1. rész (Archívum) és 2. rész (Archívum)

 Képek a kiszállításról:

ExNDK-s Mi-24P-k útja a feltámadás felé 

A bejegyzés trackback címe:

https://harcihelikopter.blog.hu/api/trackback/id/tr5114228653

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása