Beszámoló egy harcihelikopteres kiképzési hétköznapról III. – kiképzési repülés nappal és éjjel (VIDEÓVAL) – MH Kiss József 86. Helikopterdandár - 2024. február
2024. március 22. írta: harcihelikopter

Beszámoló egy harcihelikopteres kiképzési hétköznapról III. – kiképzési repülés nappal és éjjel (VIDEÓVAL) – MH Kiss József 86. Helikopterdandár - 2024. február

img_0628_masolata.jpg

Napnyugtában kiképzési repülésre induló Mi-24P harcihelikopter

 

Ki emlékszik a lassan 4 évvel ezelőtti bejegyzésünkre? S ki tudja, hogy mi a nagy különbség a 4 évvel ezelőtti állapothoz képest? A válasz pedig az, hogy akkor még nagyrészt a képességek, jártasság visszaszerzésén volt a hangsúly, mára ez a visszaállított tudás szintentartására változott.

2020-ban még - mivel akkor még nem álltak hadrendben az új Airbusok - így aktívan folyt a másodhelikopter vezető képzés is a Mi-24-essel is. Akkor a fiatal pilóták 45 órás Zlin-es kiképzési repülés után kerültek a zászlóaljhoz, és a helikopteres alapképzésük Mi-24-es harci helikopteren folytatódott. Mára, köszönhetően a beérkezett H145M és H225M helikoptereknek, a Mi-24-es (érthetően) háttérbe szorult, azonban ez nem jelenti azt, hogy a feladatok begyakorlása, a jártasság fenntartása ne lenne folyamatos! Ugyanis ottjártunkkor is éppen például a földi csapatok oltalmazását, vagy éppen az NVG képesség szintentartását gyakorolták több felszállásból, több személyzettel, hideg és meleg váltásban. Utóbbi azt jelenti, hogy a helikoptert nem állítják le két hajózószemélyzet csere között, hanem járó hajtóművek mellett történik a pilóták cseréje. (Ez történt amúgy nappal és éjszaka is.)

Ami ugyancsak nem változott az az, hogy a Mi-24-esek legfőbb szerepe jelenlegi is a Magyar Légierőben a szárazföldi erők támogatása, ezen belül elsősorban a CAS (Close Air Support, azaz a Közvetlen Légi Támogatás). Ennek biztosítása a 2019-ben nagyjavításról visszaérkezett Mi-24-es flottával és hajózószemélyzettel folyamatos.

Ami viszont a véletlenen múlott az az, hogy akárcsak 2020-ban, most is az eligazítást Kiss István őrnagy úr tartotta. Mint mindig, most is az időjárás ismertetése volt az első pont, ahol megtudtuk, hogy szerencsés időjárást fogtunk ki: az időjárás repülésre tökéletesen alkalmas, nagyon enyhe széllel. Ami ugyancsak jó hír, hogy éjszaka is tiszta idő vár ránk, nagyon enyhe felhőzettel. A kijelölt tartalék repülőtéren, Kecskeméten is hasonló időjárás volt. Ezután a kijelölt gépek ismertetése következett, kitérve a repülőtér további gépeinek (H145M, H225M, AS350B és a Zlinek) aznapra tervezett feladataira is, ugyanis a légtér nem teljesen a harciaké: aktívak lesznek a további forgó- és merevszárnyasok is, azaz a bázis ugyancsak zsongásban volt.

Innentől pedig már beszéljenek a képek. Stábunk két részre oszlott: egyik rész a földről, míg a másik a fedélzetről követte nyomon a nappali és éjszakai repülést. Sőt utóbbit egy betekintés erejéig NVG-s szemüvegen keresztül is.

 H225M mozgásban...

20240220-7v2a1561.jpg

 ...és pihenőben.

20240220-img_3668.jpg

H225M kilemezelve

20240220-img_3774.jpg

Szürkék sorozata

 

Mi-24-esek pihenőben.

20240220-img_3734.jpg

No de felsivít az AI és indul is a műszak!

20240220-img_3737.jpg

AI már megy, de a forgószárnyak még nem forognak

20240220-img_3741.jpg

A deszanttérajtó még nyitva

20240220-img_3758.jpg

Nem sokkal később már a fellegekben járunk egy Mi-24P fedélzetén

img_0636_masolata.jpg

Visszaérkezés napnyugtában az állóhelyére

Közben a H145M is a levegőben van még

20240220-img_3823.jpg

Mi-24P napnyugtában I.

20240220-img_3829.jpg

Mi-24P napnyugtában II.

20240220-img_3732.jpg

Mi-24P napnyugtában III.

img_0644.jpg

NVG zöld színek a helikopterben...

img_0655.jpg

...és az AN/AVS-9 típusú sisakra szerelhető binokuláris éjjellátó szemüvegen keresztül. Saját tapasztalat, hogy a látóhatár már szürkületben is elképesztően kitágul, a csillagokat is tűélesen lehet látni vele. 

 

 Mi-24-es felszállása éjszaka 

 

Zárszóként

Természetesen, mint mindig most is az első szó a köszöneté! Köszönjük a lehetőséget a Magyar Honvédség kommunikációs osztályának és az MH Kiss József 86. Helikopterdandárnak, hogy lehetővé tették számunkra a nappali és éjszakai kiképzési repülés megtekintését. Külön köszönjük (hajózó kísérőinknek is), hogy ugyancsak végig készségesen mellettünk álltak és elkísértek bennünket a repülésekre is.

Másodszor pedig ismételten jó volt tanúja lenni a dübörgő nagyvasaknak - ideértve immáron a H225M helikoptereket is. Ismét megtapasztalhattuk, hogy pezsgő a repülőtér élete, hiszen a helikopterek folyamatosan a levegőben vannak: kiképzési feladatot kiképzési feladat után hajtanak végre nappal és éjjel.

---------------------------------

Szöveg és kép: Horváth Bence

Kép: Thurzó Péter

---------------------------------- 

Korábbi Mi-24-esekhez kapcsolódó bejegyzések

Utazás a Mi-24-es fedélzetén - Kiképzés aktivitása a gyakorlatban (2019. július)

Beszámoló egy harcihelikopteres kiképzési hétköznapról I. – kiképzési repülés nappal és éjszaka földről és fedélzetről – MH 86. Szolnok Helikopter Bázis, Harcihelikopter zászlóalj (2020. május)

Indulás az éjszakába - Bepillantás a folyamatosan zajló harcihelikopteres NVG kiképzési repülés világába (2020. augusztus)

Beszámoló egy harcihelikopteres kiképzési hétköznapról II. – kiképzési repülés borongós, ködös időben földről és fedélzetről – MH 86. Szolnok Helikopter Bázis, Harcihelikopter zászlóalj - 2022. november

 

A bejegyzés trackback címe:

https://harcihelikopter.blog.hu/api/trackback/id/tr3618345587

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása