Légierős oldalszám-határozó , avagy a Magyar Légierő lajstromszámai, középpontban a forgószárnyasokkal – 2019-2024
2024. február 21. írta: harcihelikopter

Légierős oldalszám-határozó , avagy a Magyar Légierő lajstromszámai, középpontban a forgószárnyasokkal – 2019-2024

Bevezetés

A haderőreform felgyorsulásával, mely nagyságrendileg 2018-2019-re datálható, a korábban hányattatott sorsú légierőnk új szárnyakat kapott, melyek merev és forgószárnyakat is egyaránt jelentettek. A korábbi szovjet/orosz technika utáni első nagyobb flottabővítést, a Gripenek 2006/2007-es beérkezését hosszú ideig további komolyabb gépbeszerzés nem követte, mivel a légierő lényegében lélegeztetőgépen volt: használták ami volt és ezzel próbálták meg ellátni a feladatokat. Ha volt rá lehetőség, akkor – tényleg szinte a minimummal határos módon – de korszerűsítettek, nagyjavítottak vagy épp beszereztek azt, amit tudtak (és amire a büdzsé kerete elég volt.)

Hogy az utóbbiakra helikopteres példákat említsünk, ott volt a 703 és 705-ös Mi-17-es NVG kompatibilis korszerűsítése – nagyjavítás nélkül. De nagyjavítottak két további szállítóhelikoptert is (701, 704) melyekkel a szállítóhelikopteres képesség fenntartható volt. Aztán az exiraki (az utolsóként nagyjavított, azaz még üzemidővel és naptári idővel) rendelkező Mi-8-as gépek „elfogyását” előbb finn Mi-8-asokkal, majd 3 db további (nagyjavított, de alapvetően már használt) Mi-8-assal pótolták ki. Ezzel a szállító flotta úgy-ahogy de túlélte a „nehéz kettőezertizes” éveket. A Mi-24-es flotta viszont – esedékes nagyjavítás híján – a földön maradt.

Aztán derült égből villámcsapásként 2017-2018-ban hirtelen 7 db Mi-17-esből 5 db (ami eredendően is Mi-17T-nek épült, nem Mi-17PP-nek), nagyjavításra került, így a 3 db Mi-8-assal (mert időközben az exfinn Mi-8-asok kirepülték a bennük lévő üzemidőt és elfogyott a naptári idejük is) kiegészülve létrejött egy 8 gépes szállítóhelikopter flotta. Ami persze az egykori, például 1980-as évekhez képest megmosolyogtató méretű volt, azonban a korábbi évekhez viszonyítva hatalmas előrelépés! Főleg annak tudatában, hogy a 8 db szovjet/orosz technika azért és addig kell(ett) már csak, amíg az új nyugati Airbusok nem állnak teljes tudásuk teljében üzembe.

A harcihelikopterek esetében a helyzet más volt: a sokáig tetszhalott állapotban lévő Mi-24V/P flottából 8 db nagyjavításra került: az összes P változat és két V. Ezzel nemcsak a harcihelikopteres képesség támadt fel hirtelen, hanem egyúttal visszaállt a régi szállító-harci kombináció is a magyar légierőben.

De mindeközben, az orosz (exszovjet) gépek nagyjavításának árnyékában már készültek az igazán nagy dobásra: 20 db H145M és 16 db H225M beszerzésére, mellyel aztán tényleg nagyot fordult a világ a Magyar Légierő forgószárnyas történelmében: hirtelen, a hosszú évtizedekig megszokott Mi-8/17/24 mellett további helikopterek kerültek be a köztudatba, melyek hozták magukkal a saját oldalszámaikat (más néven lajstromszámaikat) is.

Jelen bejegyzésünkben ezt, azaz az oldalszámok alakulását foglaljuk össze egy-két megjegyzéssel kiegészítve. A vizsgálatunk szempontja az volt, hogy 2019-től, azaz a Mi-24-esek nagyjavításának befejezésétől kezdtük el a táblázatunk összeállítását. A középpontban a helikopterek álltak, de a teljesség igénye miatt a merevszárnyúakat is igyekeztük táblázatunkban megjeleníteni. (Itt jegyezzük meg, hogy pontatlanságok adódhatnak, mivel nem mindig voltunk minden információ birtokában, azaz hogy például az Ancsák közül, mennyi volt még valóban üzemképes 2019-2020-ban.)

Emellett egy kicsit előre tekintve, a közeljövőben beszerzendő merev és forgószárnyasokat is szerepeltettük táblázatunkban és ha feltételezhető/tudható a lajstromszám, akkor azt is megadtuk.

h145m.jpg

Okostojások sorban, de nem számsorrendben

zlin.jpg

Zlin-242L fordulóban. A Zlinek lajstromszámban a H145M-ket követik

20220929-7v2a8450.jpg

A 335 oldalszám a gyári számból eredeztethető, mely 340335. Ez majdnem minden orosz (exszvjet) technika esetében így van...

img_0343.JPG...kivétel például a 2014-ben beszerzett 3 db Mi-8-as esetében.

 

Magyar légierő lajstromszámai, középpontban a forgószárnyasokkal – 2019-2024

 FORGÓSZÁRNYASOK:

Rendeltetés Típus Lajstromszám (oldalszám) Aktív (2024.02.01.) Megjegyzés
Közepes szállítóhelikopter Mi-8 3301 NEM Hadrendbe állt hazánkban: 2014
Közepes szállítóhelikopter Mi-8 3304 NEM Hadrendbe állt hazánkban: 2014. 2021.03.26-án ez a gép teljesítette a Mi-8-as utolsó repülését, ezzel a légierőben rekord, 52 évnyi folyamatos üzemeltetést ért el!
Közepes szállítóhelikopter Mi-8 3305 NEM Hadrendbe állt hazánkban: 2014
Közepes szállítóhelikopter Mi-17 701 IGEN Hadrendbe állt hazánkban: 1987, Legutóbb nagyjavítva: 2018
Közepes szállítóhelikopter Mi-17 702 IGEN Hadrendbe állt hazánkban: 1988, Legutóbb nagyjavítva: 2017
Közepes szállítóhelikopter Mi-17 703 IGEN Hadrendbe állt hazánkban: 1987, Legutóbb nagyjavítva: 2017
Közepes szállítóhelikopter Mi-17 704 IGEN Hadrendbe állt hazánkban: 1987, Legutóbb nagyjavítva: 2017
Közepes szállítóhelikopter Mi-17 705 IGEN Hadrendbe állt hazánkban: 1987, Legutóbb nagyjavítva: 2017
         
Harcihelikopter Mi-24V 711 IGEN Hadrendbe állt hazánkban: 1985, Legutóbb nagyjavítva: 2018
Harcihelikopter Mi-24V 720 IGEN Hadrendbe állt hazánkban: 1985, Legutóbb nagyjavítva: 2018
Harcihelikopter Mi-24P 331 IGEN Hadrendbe állt hazánkban: 2019, Legutóbb nagyjavítva: 2019
Harcihelikopter Mi-24P 332 IGEN Hadrendbe állt hazánkban: 2019, Legutóbb nagyjavítva: 2019
Harcihelikopter Mi-24P 334 IGEN Hadrendbe állt hazánkban: 2019, Legutóbb nagyjavítva: 2019
Harcihelikopter Mi-24P 335 IGEN Hadrendbe állt hazánkban: 2004, Legutóbb nagyjavítva: 2018
Harcihelikopter Mi-24P 336 IGEN Hadrendbe állt hazánkban: 2004, Legutóbb nagyjavítva: 2018
Harcihelikopter Mi-24P 338 IGEN Hadrendbe állt hazánkban: 2019, Legutóbb nagyjavítva: 2019
         
Könnyű, többcélú helikopter H145M 01 IGEN Hadrendbe állt hazánkban: 2019
Könnyű, többcélú helikopter H145M 02 IGEN Hadrendbe állt hazánkban: 2019
Könnyű, többcélú helikopter H145M 03 IGEN Hadrendbe állt hazánkban: 2019
Könnyű, többcélú helikopter H145M 04 IGEN Hadrendbe állt hazánkban: 2019
Könnyű, többcélú helikopter H145M 05 IGEN Hadrendbe állt hazánkban: 2021
Könnyű, többcélú helikopter H145M 06 NEM - Repesemény Hadrendbe állt hazánkban: 2021, Lezuhant: 2023.06.21. †
Könnyű, többcélú helikopter H145M 07 IGEN Hadrendbe állt hazánkban: 2020
Könnyű, többcélú helikopter H145M 08 IGEN Hadrendbe állt hazánkban: 2020
Könnyű, többcélú helikopter H145M 09 IGEN Hadrendbe állt hazánkban: 2020
Könnyű, többcélú helikopter H145M 10 IGEN Hadrendbe állt hazánkban: 2020
Könnyű, többcélú helikopter H145M 11 IGEN Hadrendbe állt hazánkban: 2020
Könnyű, többcélú helikopter H145M 12 IGEN Hadrendbe állt hazánkban: 2020
Könnyű, többcélú helikopter H145M 13 IGEN Hadrendbe állt hazánkban: 2020
Könnyű, többcélú helikopter H145M 14 IGEN Hadrendbe állt hazánkban: 2020
Könnyű, többcélú helikopter H145M 15 IGEN Hadrendbe állt hazánkban: 2020
Könnyű, többcélú helikopter H145M 16 IGEN Hadrendbe állt hazánkban: 2020
Könnyű, többcélú helikopter H145M 17 IGEN Hadrendbe állt hazánkban: 2020
Könnyű, többcélú helikopter H145M 18 IGEN Hadrendbe állt hazánkban: 2020
Könnyű, többcélú helikopter H145M 19 IGEN Hadrendbe állt hazánkban: 2021
Könnyű, többcélú helikopter H145M 20 IGEN Hadrendbe állt hazánkban: 2021
         
Közepes, többcélú helikopter H225M 70 IGEN szállító konfigurációjú gép (Troop Transport Helicopter, TTH)
Közepes, többcélú helikopter H225M 71 IGEN szállító konfigurációjú gép (Troop Transport Helicopter, TTH)
Közepes, többcélú helikopter H225M 72 IGEN szállító konfigurációjú gép (Troop Transport Helicopter, TTH)
Közepes, többcélú helikopter H225M 73 IGEN szállító konfigurációjú gép (Troop Transport Helicopter, TTH)
Közepes, többcélú helikopter H225M 74 Még nem érkezett meg szállító konfigurációjú gép (Troop Transport Helicopter, TTH)
Közepes, többcélú helikopter H225M 75 Még nem érkezett meg szállító konfigurációjú gép (Troop Transport Helicopter, TTH)
Közepes, többcélú helikopter H225M 76 Még nem érkezett meg szállító konfigurációjú gép (Troop Transport Helicopter, TTH)
Közepes, többcélú helikopter H225M 77 Még nem érkezett meg szállító konfigurációjú gép (Troop Transport Helicopter, TTH)
Közepes, többcélú helikopter H225M 78 Még nem érkezett meg szállító konfigurációjú gép (Troop Transport Helicopter, TTH)
Közepes, többcélú helikopter H225M 79 Még nem érkezett meg szállító konfigurációjú gép (Troop Transport Helicopter, TTH)
Közepes, többcélú helikopter H225M 80 IGEN különleges feladatokra is felkészített, felfegyverezhető konfigurációjú gép (Special Operations Forces, SOF)
Közepes, többcélú helikopter H225M 81 IGEN különleges feladatokra is felkészített, felfegyverezhető konfigurációjú gép (Special Operations Forces, SOF)
Közepes, többcélú helikopter H225M 82 Még nem érkezett meg különleges feladatokra is felkészített, felfegyverezhető konfigurációjú gép (Special Operations Forces, SOF)
Közepes, többcélú helikopter H225M 83 Még nem érkezett meg különleges feladatokra is felkészített, felfegyverezhető konfigurációjú gép (Special Operations Forces, SOF)
Közepes, többcélú helikopter H225M 84 Még nem érkezett meg különleges feladatokra is felkészített, felfegyverezhető konfigurációjú gép (Special Operations Forces, SOF)
Közepes, többcélú helikopter H225M 85 Még nem érkezett meg különleges feladatokra is felkészített, felfegyverezhető konfigurációjú gép (Special Operations Forces, SOF)
         
Könnyű futár- és kiképző helikopter AS350B 101 IGEN Hadrendbe állt hazánkban: 2016
Könnyű futár- és kiképző helikopter AS350B 102 IGEN Hadrendbe állt hazánkban: 2016

 

 

MEREVSZÁRNYÚAK

Rendeltetés Típus Lajstromszám (oldalszám) Aktív (2024.02.01.) Megjegyzés
Légcsavaros szállítórepülőgép An-26 110 NEM Aktív volt-e 2019-ben nem tudjuk pontosan, de ekkor még hadrendben volt.
Légcsavaros szállítórepülőgép An-26 405 NEM Aktív volt-e 2019-ben nem tudjuk pontosan, de ekkor még hadrendben volt.
Légcsavaros szállítórepülőgép An-26 406 NEM 2019-ben biztosan volt még benne üzemidő és naptári idő is. Utolsó repülése, mely egyben a típus utolsó repülése is volt,  2020 júniusában teljesítette.
Légcsavaros szállítórepülőgép An-26 407 NEM Aktív volt-e 2019-ben nem tudjuk pontosan, de ekkor még hadrendben volt.
Légcsavaros szállítórepülőgép An-26 603 NEM Aktív volt-e 2019-ben nem tudjuk pontosan, de ekkor még hadrendben volt.
Gázturbinás szállítórepülőgép Airbus A319-112 604 IGEN Hadrendbe állt hazánkban: 2018
Gázturbinás szállítórepülőgép Airbus A319-112 605 IGEN Hadrendbe állt hazánkban: 2018
Gázturbinás könnyű, többcélú szállító- és futárgép Falcon 7X 606 IGEN Hadrendbe állt hazánkban: 2018
Gázturbinás könnyű, többcélú szállító- és futárgép Falcon 7X 607 IGEN Hadrendbe állt hazánkban: 2019
Gázturbinás szállítórepülőgép KC-390 610 Még nem érkezett meg  
Gázturbinás szállítórepülőgép KC-390 611* Még nem érkezett meg  
         
Légcsavaros kiképző- és futárrepülőgép Zlin-242L 21 IGEN Hadrendbe állt hazánkban: 2017, Kétszemélyes verzió
Légcsavaros kiképző- és futárrepülőgép Zlin-242L 22 IGEN Hadrendbe állt hazánkban: 2017, Kétszemélyes verzió
Légcsavaros kiképző- és futárrepülőgép Zlin-242L 23 IGEN Hadrendbe állt hazánkban: 2020, Kétszemélyes verzió
Légcsavaros kiképző- és futárrepülőgép Zlin-242L 24 IGEN Hadrendbe állt hazánkban: 2020, Kétszemélyes verzió
Légcsavaros kiképző- és futárrepülőgép Zlin-143LSi 25 IGEN Hadrendbe állt hazánkban: 2018, Négyszemélyes verzió
Légcsavaros kiképző- és futárrepülőgép Zlin-143LSi 26 IGEN Hadrendbe állt hazánkban: 2018, Négyszemélyes verzió
Légcsavaros kiképző- és futárrepülőgép Zlin-242L 27 IGEN Hadrendbe állt hazánkban: 2020, Kétszemélyes verzió
Légcsavaros kiképző- és futárrepülőgép Zlin-242L 28 IGEN Hadrendbe állt hazánkban: 2020, Kétszemélyes verzió
         
Gázturbinás kiképzőrepülőgép L-39NG ** Még nem érkezett meg  
Gázturbinás kiképzőrepülőgép L-39NG ** Még nem érkezett meg  
Gázturbinás kiképzőrepülőgép L-39NG ** Még nem érkezett meg  
Gázturbinás kiképzőrepülőgép L-39NG ** Még nem érkezett meg  
Gázturbinás kiképzőrepülőgép L-39NG ** Még nem érkezett meg  
Gázturbinás kiképzőrepülőgép L-39NG ** Még nem érkezett meg  
Gázturbinás kiképzőrepülőgép L-39NG ** Még nem érkezett meg  
Gázturbinás kiképzőrepülőgép L-39NG ** Még nem érkezett meg  
Gázturbinás kiképzőrepülőgép L-39NG ** Még nem érkezett meg  
Gázturbinás kiképzőrepülőgép L-39NG ** Még nem érkezett meg  
Gázturbinás kiképzőrepülőgép L-39NG ** Még nem érkezett meg  
Gázturbinás kiképzőrepülőgép L-39NG ** Még nem érkezett meg  
         
Vadászrepülőgép JAS-39C EBS HU 30 IGEN Hadrendbe állt hazánkban: 2006 (Kecskeméten hasraszállt, de később megjavították, így aktív.)
Vadászrepülőgép JAS-39C EBS HU 31 IGEN Hadrendbe állt hazánkban: 2006 
Vadászrepülőgép JAS-39C EBS HU 32 IGEN Hadrendbe állt hazánkban: 2006 
Vadászrepülőgép JAS-39C EBS HU 33 IGEN Hadrendbe állt hazánkban: 2006 
Vadászrepülőgép JAS-39C EBS HU 34 IGEN Hadrendbe állt hazánkban: 2006 
Vadászrepülőgép JAS-39C EBS HU 35 IGEN Hadrendbe állt hazánkban: 2006 
Vadászrepülőgép JAS-39C EBS HU 36 IGEN Hadrendbe állt hazánkban: 2007
Vadászrepülőgép JAS-39C EBS HU 37 IGEN Hadrendbe állt hazánkban: 2007
Vadászrepülőgép JAS-39C EBS HU 38 IGEN Hadrendbe állt hazánkban: 2007
Vadászrepülőgép JAS-39C EBS HU 39 IGEN Hadrendbe állt hazánkban: 2007
Vadászrepülőgép JAS-39C EBS HU 40 IGEN Hadrendbe állt hazánkban: 2007
Vadászrepülőgép JAS-39C EBS HU 41 IGEN Hadrendbe állt hazánkban: 2007
Vadászrepülőgép (kétüléses) JAS-39D EBS HU 42 IGEN Hadrendbe állt hazánkban: 2006
Vadászrepülőgép (kétüléses) JAS-39D EBS HU 43 NEM - Repesemény Hadrendbe állt hazánkban: 2006 (A teljesség igénye miatt került be a táblázatunkba, mivel 2015-ben érte baleset, melyben a gép megsemmisült.)
Vadászrepülőgép (kétüléses) JAS-39D EBS HU 44 IGEN Hadrendbe állt hazánkban: 2016 (43-as pótlására)
Vadászrepülőgép JAS-39C EBS HU ** Még nem érkezett meg Elvileg egyszemélyes verzió lesz
Vadászrepülőgép JAS-39C EBS HU ** Még nem érkezett meg Elvileg egyszemélyes verzió lesz
Vadászrepülőgép JAS-39C EBS HU ** Még nem érkezett meg Elvileg egyszemélyes verzió lesz
Vadászrepülőgép JAS-39C EBS HU ** Még nem érkezett meg Elvileg egyszemélyes verzió lesz

 

* Oldalszám valószínűleg
** Oldalszám nem ismert

Érdekesség

Jóllehet pontosan nem minden esetben követik egymást a lajstromszámok a Magyar Légierőben, azonban nagyjából az alábbi rendszer figyelhető meg:

Nullások, tízesek: H145M helikopterek kapták meg.

Húszasok: Zlineké.

Harmincasok, negyvenesek: Gripenek.

Ötvenesek, hatvanasok (lesznek valószínűleg az) L-39NG-k.

Hetvenesek, nyolcvanasok a H225M helikopterek.

Százasok: 101-es és 102-es oldalszámú AS350B, azaz a mókuskák.

Hatszázasok: teher és személyszállító repülőgépek (a 603-as Ancsa folytatásaként emelkedő számsorrendben.)

Hétszázasok, háromszázasok és a többiek: Mi-17-esek, Mi-24-esek és a négy jegyű Mi-8-asok.

Kérdés, amúgy hogyha pótolni akarják a lezuhant H145M helikoptert, akkor az milyen oldalszámmal fog hadrendbe állni? Valószínűleg a H225M-ek sorszámából soron következőt kaphatja majd meg.

Megjegyzés az orosz/szovjet oldalszámképzéshez

A magyar honvédségben és elődjében a magyar néphadseregben a forgószárnyasok* esetében a legtöbb esetben (de nem mindig, lásd pl. korai Mi-8-asok, később a Mi-17-esek) az oldalszámképzés a helikopter gyári számából képződött. Csak pár példa erre: 220001 => 001 (Mi-9), K2006 => 006 (Mi-24D), 401031 => 031 (Mi-1), 517813082 => 7813 (Mi-2), 226204 => 6204 (exiraki Mi-8), 7001502 => 502 (Ka-26), 10446 => 10446 (Mi-8PSz), 340338 => 338 (Mi-24P).

Egyes gyári számokban azonban megbújnak ún. országkódok is. A 220 például a 220580, 220001, 220711-ben hazánkat jelölte. A 340 pedig például a 340332-ben az NDK-t. De fontos megjegyezni, hogy erre nincsen 100%-os recept, mert a gyárak szériákban gondolkodtak. Így lehet, hogy például a magyar 574-583-as Mi-24D szériánkat követő 220584 és 220585 gyári számú helikopterek a lengyelekhez kerültek. Úgyhogy ezt inkább, mint érdekesség jegyezzük meg, nem mint szabályszerűséget.

*A merevszárnyúak esetében is sokszor így volt, de ehhez nem értünk és nem merünk általánosító kijelentést tenni.

 

Megjegyzés a forrásokról

Még mielőtt valaki azt hiszi, hogy szupertitkos információkat osztottunk volna meg a lajstromszámok kapcsán, azokat meg kell nyugtatnunk, hogy, aki tudja, hogy hol keresse (pl.: avia.info, airliners.net de akár maga a Magyar Honvédség hivatalos csatornái) no meg a google, azok számára körülbelül 1-1,5 óra keresgélés után ugyanez az eredmény jönne ki. És persze nem árulunk el nagy titkot azzal sem, ha elmondjuk, hogy például a cseh vagy horvát légierővel is ugyanerre jutnánk. De például a szerb légierő forgószárnyasait a blogunk is összegyűjtötte.

 

 ----------------------------------------------------

Írta: Horváth Bence

Fényképek: Thurzó Péter

A bejegyzés trackback címe:

https://harcihelikopter.blog.hu/api/trackback/id/tr9818324745

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása