Kitekintés külföldre I. - Helikopterbeszerzések a Szerb Légierőnél - Mi-17V5, Mi-35M, H145M - Frissítve 2023. november
2020. január 06. írta: harcihelikopter

Kitekintés külföldre I. - Helikopterbeszerzések a Szerb Légierőnél - Mi-17V5, Mi-35M, H145M - Frissítve 2023. november

cimfoto.jpg

A Szerb Védelmi Minisztérium 2019 januárjában jelentette be, hogy Szerbia hét új gyártású Mi-35M és három darab úgyszintén új gyártású Mi-17V5 helikoptert fog vásárolni Oroszországtól. Ugyanezen év augusztusában a szerb védelmi miniszter Aleksandr Vulin az oroszországi Rostvertolnál megtekintette a 101-102-103-104 oldalszámú Mi-35M helikoptereket és a kiképzés alatt álló műszaki és hajózó állományt. Végül 2019. december 2-án az első 4 Mi-35M meg is érkezett a belgrádi melletti Batajnica repülőtérre és így – az amúgy is dinamikusan fejlődő – szerb légierő nagy lépést tett a technikai hátrányának ledolgozása érdekében.

Az átadón azonban nemcsak a frissen beszerzett Mi-35M helikopterek, hanem a már megérkezett 5 db H145M és az ugyancsak nemrég beszerzett 5 db Mi-17V5 típusú helikopter is megtekinthető volt. Ennek kapcsán röviden összefoglaljuk, hogyan is áll most a szerb légierő az egykori szovjet és orosz illetve az új Airbus helikopterek terén és mit hozhat nekik a közeljövő. Kezdjük a szállítóhelikopterekkel, hiszen az első elmozdulás itt következett be.

2019. december 2-án került sor a legutóbbi beszerzés, azaz a Mi-35M-ek átadására, ahol a nemrég hadrendbe állított Mi-17V5 és H145M helikopterek is bemutatkoztak

 

Szállítóhelikopterek

Az egykori Jugoszlávia légierejéből szovjet (orosz) eredetű helikopterek közül egyedül Mi-8T típusú helikopterek kerültek átvételre, melyet a hazai (francia liszensz alapján) gyártott Aerospatiale (Soko) SA-342L és Aerospatiale (Soko) SA-341H típusú helikopterek egészítettek ki. Az első bővítésre és egyben újabb típus hadrendbe állítására 1997-1998 között került sor, amikor is két Mi-24-es mellett, egy Mi-17P utasszállító (oldalszáma: 12500) és egy sima teherszállító (12551) változat került beszerzésre. Ennek pikantériáját azt adta, hogy mindez akkor történt, amikor Szerbia éppen még háborúban állt, ugyanis a délszláv válság csak 1999-ben rendeződött végleg.

A két Mi-17-es sorsa amúgy eltérően alakult: a 12551 Mi-17-es 2015 márciusában lezuhant, 7 fő vesztette életét, az okok között a bonyolult időjárás mellett a személyzet gyakorlatlanságát is felfedezni vélték.(Fotó, hogy mi maradt a szerencsétlenül járt helikopterből itt.) A tény azonban tény maradt: a légierőnek egyel kevesebb közepes szállítóhelikoptere lett. A 12550-es még hadrendben van, de nem aktív.

Az 12550 és az 12551-es még aktívan: mára már csak egy Mi-17-es van meg az 1997-1998-as beszerzésből

A soron következő előrelépés (fejlesztés) a 2010-es évek közepén következett be, ugyanis egy 2015-ben aláírt szerződés értelmében – a szerb légierő, hosszú vegetálás után – megkezdte elsőként a szállítóhelikopter-flottájának fejlesztését. Ennek keretében elsőként két új gyártású Mi-17V5 változatú helikopter került leszállításra 2016 júliusában (oldalszámuk: 12491 és 12492). Az új helikopterek mellett a beszerzés természetesen a szerb légierő pilótáinak és a műszaki személyzet átképzésére is irányult. 2019. október 16-án egy An-124-es gyomrában további 3 db Mi-17V5 érkezett meg, így teljessé vált a Mi-17-es flotta.

aerospatiale_soko_sa-342l_gama_2016.jpg

A földön egy Aerospatiale (Soko) SA-342L Gazelle, míg a levegőben egy Mi-17V5 (12492)

Érdekesség, hogy nem minden Mi-17V5 változat ugyanolyan, ugyanis az első két helikopter nem rendelkezik fegyverzet függesztését is lehetővé tevő rácstartókkal. A később beszerzett Mi-17V5-ök (12493, 12494 és 12495) viszont már igen: oldalanként 2-2, azaz összesen 4 függesztési lehetőségen rendszeresítésre kerültek a B8V-20 NIR blokkok és az UPK-23/250 gépágyúkonténerek is. (A régebbi gyártású magyar Mi-17-esek oldalanként 3-3 fegyverfelfüggesztést is lehetővé tevő ponttal rendelkeznek, melyeken az UB-32-es NIR blokkok függesztése lehetséges csak. Azonban nálunk két (Mi-17N) helikopter ún. nedves függesztési ponttal rendelkezik, így ezeken a PTB-450-es póttartályok szállíthatóak, így például a hatótávolság jelentősen kitolható.) Emellett a legutolsó 3 helikopter részleges páncélzatot is kapott a pilótákat és a reduktort védendő, illetve ellátták infracsapda kilövésére alkalmas berendezéssel is.

A hadrendbe állított 5 db szerb Mi-17V5

További érdekesség, hogy a később beszerzett 3 db helikopter közül a 12494 és 12495 oldalszámú a többivel ellentétben a régebbi kagyló deszanttérajtóval rendelkezik: azaz ezeken nem hidraulikusan hajtott hátsó rakodó rámpát találunk, hanem a hagyományos, kézi működtetésű és eltávolítható kagylóajtókkal rendelkeznek, amelyek lehetővé teszik a gyors átalakítást például kötél gyors behelyezéséhez.

mi-17v5_rv_i_pvo_vs_12491.jpg

12491-es Mi-17V5 (Fotó: wikipédia)

12495.jpg

12495-ös Mi-17V5

A szerb légierő ekként a közepes szállítóhelikoptereinek gerincét megerősítette a frissen beszerzett Mi-17V5 helikopterekkel, melyeket a nagyjából 5 db üzemképes Mi-8T egészít ki. Hadrendben ugyan több, mint 5 minyó van, de ezek nagy része már üzemképtelen. Amúgy a 40 év körüli helikopterek nagyjavítására egyelőre még nem került sor, azonban nem kizárható, hogy a közeljövőben ez megtörténik.

12269_1.jpg A 12269 oldalszámú szerb Mi-8-as. Egyik az utolsók közül 

Videó a Mi-17V5 helikopterekről

 

H145M beszerzés a szerbeknél is

A 2019 decemberi átadó során felsorakozott a látványos fejlődésnek indult szerb légierő ugyancsak nemrég beszerzett 5 db H145M (14501-14505-ig terjedő oldalszámmal) helikoptere is. A szerbek hozzánk hasonlóan a H145M beszerzése mellett döntöttek. 2017 januárjában jelentették be, hogy 9 db H145M helikoptert szereznek be az Airbus Helicopterstől, melyek közül az első átadására hasonlóan hozzánk, csak egy évvel korábban, 2018 decemberében került sor. A H145M-ek rendszerbeállítása és például fegyverzeti rendszereinek kipróbálása folyamatosan zajlik, így várhatóan 2020-ra a H145M flotta bevethetősége is jelentősen változni fog. 2019 év végéig leszállításra került 5 db H145M helikopter, azonban a maradék 4 közül nem mindegyik kerül a szerb hadsereghez, ugyanis a H145M-ből 3 db a belügyminisztérium kötelékében lát el majd feladatokat.

81836977_2753321981380744_1427497337910984704_o_1.jpg

A szerb H145M flotta első öt gépe. Előtérben egy SAR feladatú H145M

Az eddig leszállított 5 helikopter közül a 14501 és 14502 oldalszámú helikopter kifejezetten kutatás és mentési (SAR) feladatkörű.

Érdemes megjegyezni, hogy hozzánk hasonlóan közepes szállítóhelikopter beszerzés is meg fog valósulni, csak nem H225M, hanem H215M verzió és ezek is mind a belügyminisztériumhoz fognak kerülni majd. Érkezésük nagyjából megegyező lesz a mi H225M helikoptereinkkel, azaz 2022-2023-ra tehető.

Összesen 9db H145M kerül beszerzésre 

82233631_2753321848047424_798671287772774400_o.jpg

Előtérben a jövő (H145M), háttérben a jelen és a múlt (Gazelle)

 

Videó a H145M helikopterekről

Üzemképtelen Mi-24V-k helyett korszerű Mi-35M-ek

Már említésre került, hogy Szerbia a délszláv válság idején 2 db Mi-17-est és mellé 2 db Mi-24V helikoptert szerzett be, melyeket be is vetettek 1998 folyamán. A két Mi-24V a délszláv háborúkat túlélte, de a sorsukat nem kerülhették el: a felhasználható repülési üzemidejüket nagyrészt kirepülték, azonban a naptári üzemidejük lejárt, így a kettőezres évek elejétől már végleg a földön maradtak. Nagyjavításukra mindezidáig (és valószínűleg végleg) nem került sor. 

mi-24_v_i_pvo_vs_august_04_2008.jpgAz egyik Mi-24V a kettő közül. Az ütött-kopott helikopterről a fotó 2008-ban készült. (Fotó: wikipédia) 

Így alapjaiban véve a mostani Mi-35M beszerzés egy, már egykor hadrendben állt helikoptertípus újabb variánsaival történő folytatását jelenti. A Mi-35M-ek azonban már jelentősen eltérnek a nálunk is rendszeresített Mi-24V és Mi-24P helikopterektől. A fő szerkezeti különbségek a régebbi Mi-24-es variánsokhoz képest az új kompozit rotorok (melyek azonosak a Mi-28-aséval), a négyágú faroklégcsavar elrendezés, a rövidített szárnyak és a rögzített futóművek. Emellett korszerűsített pilótafülkét kapott, többféle többcélú kijelzővel, korszerű optikai (célzást elősegítő) és megfigyelő rendszerrel. Opcionális lehetőségként elláthatóak a legkorszerűbb önvédelmi rendszerekkel, azonban például a Vitebsk önvédelmi rendszert nem kapták meg. A Mi-35-ösök természetesen NVG kompatibilisek is.

ebsiih4wsae1gp6.jpg

Próbarepülés még letakart szerb felségjellel Oroszországban (Fotó: Rob Lee)

A helikopter fegyverzete részben eltérő és korszerűbb: a régi négycsövű Yak-B 12,7 mm-est felváltotta a halálosabb Gsh-23L kétcsövű gépágyú, mely gépágyú van a UPK-23/250 gépágyúkonténerben is, így a lőszerellátás szabványosítható. Emellett mind a 4 fegyverfelfüggesztési ponton szállíthat B8V-20 NIR blokkokat, póttartályokat, a nevezett gépágyúkonténereket és összesen 8db 9M120 Ataka irányított rakétát.

Amúgy a szerb Mi-35-ösök megérkezéséig térségünkben hazánknak voltak a legmodernebb Mi-24-es variánsai, köszönhetően a nemrég végrehajtott nagyjavításnak és részbeni modernizálásnak.

81010385_2753306304715645_8535754885231017984_o.jpg

Hadrendben a Mi-35M a Szerb Légierőnél: jelentős képességnövekedésre tettek szert

Modern kijelzők belül, modern fegyverek kívül

 

january_2020_serbia_1.jpgA szerbeknél akárcsak például a cseheknél 3 fős személyzet repüli a Mi-35-öst. (A harmadik hajózó a felső pilótakabin mögött, az úgynevezett kutyaólban ül. Főbb feladatai a műszerek folyamatos figyelése, ezáltal a pilóta leterheltségének csökkentése.)

Videó a Mi-35M helikopterekről

 

Jövő

Mint láthattuk a szerb légierő helikopteres képessége az elmúlt 5 évben radikális változáson ment keresztül és lényegében ugyanaz jellemzi, mint ami jellemezte a magyarországi helyzetet is: ha bárki mondta volna 5 évvel ezelőtt, akár itthon, akár a déli szomszédunknál, hogy Mi-17-esek állnak újból hadrendbe, H145M beszerzések történnek és a harcihelikopteres képesség is – szinte a semmiből feléled – biztosan kinevették volna. De lám-lám, a változás korát éljük, és amely folyamatban végre nem a hazánk a sereghajtó. Sőt…

 

Frissítés - 2023. novembere

2023. novemberében Szerbia 11 orosz gyártmányú Mi-35-ös helikoptert vásárolt meg Ciprustól, hogy megerősítse légierejét és fenntartsa regionális katonai fölényét. A ciprusi kormány és Szerbia 2021-ben megállapodott az elöregedő, nagyjavítást igénylő Mi-35-ösök vásárlásáról, amelynek meg nem nevezett árát Belgrád részben szerb gyártmányú fegyverek exportjával fizette ki.

A most beszerzett Mi-35-ösök, lényegében késői gyártású, már merev futóművel ellátott, de alapjaiban Mi-24P verziók, így az egészen pontos megnevezésük Mi-35P.

A ciprusi légierő összes Mi-35P helikopterét átvette szerbia.

20190110_lcph_5555.jpg

Ciprusi Mi-35P még Paphos melletti Andreas Papandreou légibázison. Ciprus még 2001-ben szerzett be 12 db Mi-35-öst, melyből 1 db lezuhant a kiképzési repülés során - részben orosz személyzettel. A 11 gépet a szentpétervári 419. Repülőgépjavító Üzemben felújították 2014-ben. Amikor visszatértek Ciprusra, világos sivatagi álcázási sémára festették őket, éles kontrasztban a monoton sötétszürke színsémával, amellyel eredetileg érkeztek. Nagyjavításuk viszont lassacskán megint időszerű lesz, melyet már az új üzemeltetőiknek kell majd megoldaniuk.

 

------------------------------

Fotó: internet, wikipedia illetve rajta a fotón

Szöveg: harcihelikopter 

------------------------------

Források: Airbus Helicopters, Szerb Védelmi minisztérium, www.globaldefence.info, Airliners.net, Airplane-Pictures.net, http://www.russianhelicopters.aero, http://dimitrijeostojic.com/blog/ , https://www.rotorandwing.com/, https://twitter.com/ralee85/status/1158729437946490881, wikipedia

A bejegyzés trackback címe:

https://harcihelikopter.blog.hu/api/trackback/id/tr6915395710

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása