Airbus helikopterek testközelből, avagy a H145M és H225M helikopterek a hajózók szemszögéből (MH Kiss József 86. Helikopterdandár)
2024. szeptember 03. írta: harcihelikopter

Airbus helikopterek testközelből, avagy a H145M és H225M helikopterek a hajózók szemszögéből (MH Kiss József 86. Helikopterdandár)

 

20240529-img_5049.jpg

Új korszak üdvöskéi egy képen

Bevezetésként

A H145M helikopterek 2020. év végén, a H225M helikopterek pedig 2023. nyarán álltak hadrendbe. Érdemes visszatekinteni, hogy mik voltak azok a mérföldkövek, jeles fordulópontok, amik az új Airbus helikopterek hazai történetét meghatározták.

20240529-7v2a4662.jpg

H145M könnyű, többcélú helikopterek sok mindenre képesek, ekként alkalmazásuk tárháza is széleskörű 

A H145M esetében –a teljesség igénye nélkül – az alábbiakat emelhetjük ki:

  1. 2018. júniusában az első Airbus helikoptertípus története akkor kezdődött el, amikor a Zrínyi 2026. Honvédelmi és Haderőfejlesztési Program ütemezett végrehajtása kapcsán a légierő haditechnikai eszközparkjának újabb szegmensében került sor fejlesztésre, az új, könnyű, többcélú H145M típusú helikopterek katonai változatának beszerzésével.
  2. 2018. júliusában az első H145M bemutatkozó repülésre is sor került hazánkban, ekkor még egy német felségjelzésű gép érkezett az MH Bakony Harckiképző Központ területére a fegyverrendszerek tesztelése céljából.
  3. 2019. júniusában már az első H145M helikopterünk végszerelése zajlott a németországi Donauwörthben.
  4. november 18-án érkezett meg hazánkba a H145M első két példánya (01 és 02 lajstromszámmal.) Az átadóra december 13-án került sor, mely alkalommal már az időközben beérkezett további kettő géppel kiegészült flottát vette át az MH 86. Szolnok Helikopterbázis. (Bejegyzésünket lásd: Új helikoptertípus, új évtized, új korszak - Rendszerbe áll a H145M)
  5. 2020. áprilisában már a németországi típusátképzés, valamint a hazai felkészítés után sikeres elméleti és gyakorlati szakszolgálati vizsgát tett az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis négy pilótája, akik a hónap elején végrehajtották első, önálló repülésüket H145M típuson.
  6. 2020. júniusában az első ejtőernyős ugrást is végrehajtották hazánkban a H145-ösből, majd még ugyanebben a hónapban további 3 gép érkezett.
  7. 2020. júliusban újabb két forgószárnyas érkezett, így már 9 gépesre növekedett a flotta.
  8. 2020. augusztusában a H145M flotta elérte az 1000. repült idejét.
  9. 2020. szeptemberében először vett részt a H145M légi kutató-mentő gyakorlaton. (Bejegyzésünket lásd: Újabb mérföldkő a hazai légi kutatás-mentésben: színre lép az Airbus H145M - Beszámoló az Air Wolf Hunting 2020 hadgyakorlatról - 2020.09.08.)
  10. 2020. október elején újabb két gép érkezett, majd a típus az árvízi védelemben is részt vett.
  11. 2020. december elején három, majd újabb két gép érkezett 16 gépesre növelve az állományt.
  12. 2021. márciusában a 19 és 20-as oldalszámú H145M is megérkezett, ezáltal a flotta teljessé vált, noha nem minden helikopter volt még ekkor idehaza: a 05-ös és a 06-os oldalszámú géppel Donauwörthben folyt ekkor még a magyar hajózók oktatása.
  13. 2021. áprilisában, miközben még javában zajlott Donauwörthben az átképzési tanfolyamsorozat a repülőműszaki szakemberek és a pilóták számára, a Szolnokra érkezett HATS (Helicopter Aircrew Training System) oktatási segédeszköznek köszönhetően itthon is megkezdődhetett az átképzés a jelentős tapasztalatot szerzett magyar helikopter oktatók segítségével. Az első tanfolyam résztvevői főként a tapasztalt és jelentős repült órával rendelkező állományból kerültek ki, ezzel is hozzájárulva ahhoz, hogy a megszerezett tudásukkal, javaslataikkal a későbbi átképzések színvonalát is emelni tudják.
  14. Ugyancsak áprilisban került sor első alkalommal a H145M helikopterek C-17-esbe történő bemálházására, ezzel is gyakorolva a helikopterek nagyobb távolságokra való kitelepítésének lehetőségét.
  15. 2021. nyarán tovább folytatta a típus a járőrözési feladatait a déli határszakaszon, illetve több hadgyakorlatba is bevonásra került, többek között a Defender Europe 21 többnemzeti gyakorlatsorozatba is.
  16. 2021. szeptemberében a táborfalvai lő- és gyakorlótéren első ízben tartottak éleslövészetet a H145M-mel
  17. 2021. novemberében az utolsó előtti, míg decemberben az utolsó (05 oldalszámú) H145M is megérkezett.
  18. 2022. márciusában kezdődött el az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis kiválasztott pilótáinak különleges műveleti célfelkészítése. Ez a legnehezebb és legösszetettebb munka, amit mindig egy alapos kiválasztás és egy hosszú célfelkészítés előz meg. A képzés itthon indult és a befejezés Horvátországban (Zadarban) létesített kiképző központ keretein belül zárult le.
  19. 2022. májusában került sor a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar negyedéves hajózó jelöltek első, önálló repülésére.
  20. június 21-én és 22-én 13 negyedéves honvéd tisztjelölt tett sikeres államvizsgát a MH 86. Szolnok Helikopter Bázison H145M helikopteren (illetve Zlin-143LSi és Zlin-242L kiképző repülőgépeken.) Ez meghatározó mérföldkő volt nemcsak a típus, hanem a Magyar Légierő történetében is, hiszen Magyarországon több évtizede nem volt (csak hazai) pilótaképzés.
  21. 2022. októberében elérkezett a H145M flotta a 10.000 repült órájához is.
  22. 2023. áprilisában került sor először infracsapda vetésre H145M-es helikopterekről.
  23. június 21-én Horvátországban lezuhant a 06-os oldalszámú helikopter. Radnai Ádám százados, Konrád Dávid főhadnagy és Lőrincz Tamás zászlós a szerencsétlenséget nem élte túl.
  24. 2024. márciusától H145M látja el a légi kutató-mentő szolgálatot az ország nyugati részén is.

 

20240529-7v2a4475.jpg

H225M a nagy testvér: sok rendszerében hasonlít a H145M-re, de mégis egy magasabb képességi szintű forgószárnyasként fogható fel

A H225M esetében, ugyancsak a teljesség igénye nélkül fontos mérföldkövek:

  1. 2018. decemberében született meg a döntés a 14 db H225M beszerzéséről.
  2. 2023. július 17-én az MH Kiss József 86. Helikopterdandár szolnoki repülőterére megérkezett az első két Airbus H225M típusú helikopter az összesen megrendelt 16-ból.
  3. Ugyancsak júliusban ünnepélyesen is átadták a két helikoptert (70 és 71 oldalszámmal), egyúttal az átadón kijelentették, hogy „modern, csúcstechnológiás helikopterek használatához szükséges kiképzés elméleti részét megkapták az állomány tagjai, a megérkezett gépekkel a konkrét kiképzés is elindulhat”
  4. Augusztus 8-án a H225M helikopter két szolnoki pilótával és egy francia mentorral hajtotta végre repülését. Immáron gyakorló repülések megkezdése után néhány héten belül már önálló repüléseket is végrehajthatott az állomány.
  5. 2023. novemberében és decemberében újabb gépek érkeztek, ezáltal 6 gépesre nőtt a flotta.
  6. 2023. októberében blogunk is testközelből találkozhatott a típussal, sőt a fedélzeten megtapasztalhatta az új gép komfortját is. (Bejegyzésünk olvasható itt: H225M testközelből, avagy hadrendbe állt az új Airbus közepes szállító helikopter)
  7. 2024. év elején újabb hajózók kezdték meg a gyakorlati repülőkiképzésüket a típuson. (A pilóták nagy része H145M helikopterről került át a H225-ösre)
  8. 2024. márciusában már nappali és éjszakai repüléseket is végeztek az új típussal és folyamatosak a komplex oktatói vizsgák és berepülő pilóták repülései
  9. Ugyancsak márciusban 1000-1500-2000 méterről először ugrottak ejtőernyősök a H225M fedélzetéről.
  10. Áprilisban blogunk ismét találkozott a H225-ösökkel, de immáron nem az Alföldön, hanem a Bakonyban. S nem is akármilyen körülmények között: esőben, szélben igazi rideg körülmények között. (Lásd bejegyzésünk: A Bakonyba települt a MH Kiss József 86. Helikopterdandár H145M, Mi-24 és H225M helikopterekkel)
  11. 2024. májusában újabb két H225M érkezett.
  12. 2024. júniusában teljesítette a H145M és a H225M, azaz a két Airbus helikoptertípus a 15.000 repült óráját.
  13. Júliusban a 46. CISM Katonai Ejtőernyős Világbajnokságon a H145M mellett már a H225M típusból is ugrottak a versenyzők. (Hazánk amúgy a csapat célba ugrás kategóriában bronzérmes lett, Varga Tamás, az MH Kiss József 86. Helikopterdandár Speciális Ejtőernyős Kiképző Központ beosztott zászlósa pedig ezüstérmet szerzett egyéni célba ugrásban.)
  14. Ugyancsak júliusban újabb két gép érkezett, így már 10 gépes lett a flotta. (A típus lajstromairól lásd bejegyzésünket.)
  15. Júliusban, felkészülve az erdőtüzek oltására, először hajtottak végre a típussal ún. Bambi Bucket tűzoltó berendezéssel oltási gyakorlatot.
  16. Szeptemberben első éjjellátó repülés a H225M helikopterrel tűzoltási feladatban
  17. Októbertől pedig már H225M típusú helikopter váltja le az EUFOR-ba légi szállítási feladatokra felajánlott Mi-17 helikoptert, ekként az első külföldi misszióját is elkönyvelheti a típus történelme.

Ezek tehát a tények és számok, no de kíváncsiak voltunk, hogy élik meg ezt a feszített kiképzési ütemtervet azok a hajózók, akik maguk is nemrégen még az iskolapadban ültek és várták, hogy egyszer majd ők vezessék ezeket a forgószárnyasokat. Így esett a választásunk egy H145M típuson és egy H225M típuson repülő hajózóra, ráadásul egy hölgyre és egy úrra.

Emlékeztetőül jegyezzük meg, hogy mindkét interjúalanyunk a kezdetektől részese volt a hazai pilótaképzés újraindulásának. Még 2017. novemberében jelentették be, hogy két évtizedes kihagyás után újraindul a hazai pilótaképzés a 2018/19-es tanévtől a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Karán. A szakmai elméleti és gyakorlati repülőkiképzés helyileg az Ittebei Kiss József hadnagy Helikopter Bázison zajlott. Blogunk több alkalommal is készített interjúkat az NKE hallgatóival és egyúttal nyomon követte a fiatal hajózók (és katonai repülésirányítók) egy-egy jelesebb alkalmát is. (Lásd itt és itt és itt.)

Éppen ezért érdekes és izgalmas 5 évvel az első, NKE képzéssel kapcsolatos bejegyzésünk után megnézni, hogy miként vélekednek a mindennapjaikról a jövő haditechnikájának hajózói, milyen élményeket, tapasztalatokat szereztek a szürke Airbusokon repülve. (Megjegyzés: az interjú készítés időpontja 2024. nyara volt, éppen ezért a közreadásig a hajózók képzettségi szintjei, kompetenciái változhattak.)

 20240529-img_4974.jpg

Varga Boglárka, hadnagy, MH Kiss József 86. Helikopterdandár, harcihelikopter zászlóalj, H145M és H225M hajózó

Harcihelikopter blog (HH): Hogy kerültél a pályára? Milyenek voltak a kezdetek?

Varga Boglárka (VB): 2018-ban kerültem a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi Karára és ezen belül az Állami Légijárművezető szakirányon kezdtem el tanulni. Nekem nem gyerekkori álmom volt, hogy pilóta szeretnék lenni, mivel gyerekként sok minden érdekelt és gimnáziumban is jó jegyeim voltak. Ami egyedüli kötődést jelentett a repüléshez az az volt, hogy nagybátyám légiforgalmi irányító volt, szintén itt a honvédségen belül, igazából először Ő hozta meg a kedvemet, hogy légiforgalmi irányító legyek, de akkor még nem voltak hírek arról, hogy újraindítják a hajózó képzést. Nagybátyám mesélte, hogy az Ő idejében nagyon megszűrték az embereket az orvosi alkalmassági vizsgálatokon, kevés embernek sikerült abszolválni ezeket a feltételeket, ezért kicsit félve mentem el az első ROB vizsgálatra. Az orvosi vizsgálaton I/B minősítéssel lettem alkalmas. Ez azt jelentette, hogy hangsebesség feletti géppel nem repülhetek. Nálunk az évfolyamon nagyon sok I/A-s jelölt volt, ezért akik I/B-s minősítést kaptak, őket automatikusan a forgószárnyas technika felé irányították a képzésünk alatt, ezért Én a Zlin-143-as típussal kezdtem el repülni, mivel nem műrepülhető, ellentétben a Zlin-242-essel. Az egyetem alatt ezen a típuson 45 órás képzést kaptunk, utána kerültünk át az AS350B típusra, amin 10 órát repültünk. Ezt követően kerültem át a H145M helikopterre, ma pedig már a H225M típuson repülök. Összességében tehát az egyetem alatt kezdtem el repülni, civil tapasztalatom nem volt, így a Honvédség keretein belül repültem először.

HH: Milyen tantárgyból kellett erősnek lenni, mikor ezen a képzésen gondolkodtál?

VB: Amikor jelentkeztem 2018-ban, akkor a fizika és matematika emelt szintű érettségit számították be többletpontként. Az első két évben Budapesten közös modulos tárgyaink voltak, ekkor még kevés repüléssel kapcsolatos tárgyunk volt. A repüléssel harmad, illetve negyed évben kezdtünk el mélységeiben foglalkozni. Általánosságban elmondható, a többi szakiránnyal egyetemben, hogy nagy szűrő volt a matematika, de ugyancsak komoly megpróbáltatást jelentett a testnevelés is.

HH: Ti voltatok a kezdő évfolyam?

VB: Igen, 20 év után mi voltunk az első évfolyam, aki egyetemi képzés keretein belül kapott ilyen képzést.

HH: Hogy élted meg az 1/B minősítés után a helikopteres vonalat?

VB: Amikor Zlinnel repültünk, akkor az oktatók mindenkivel beszéltek egyenként, hogy milyen pályát képzel el magának az adott illető, forgószárnyas vagy merevszárnyú géppel szeretne repülni a Zlines képzés után. Az oktatók döntötték el közös megbeszélés után, hogy ők kit választanak ki arra, hogy maradjon merevszárnyas, vagy menjen tovább forgószárnyas technikára. Forgószárnyas tapasztalatom addig nem volt, ezért nem tudtam mihez viszonyítani, éppen ezért nem tudtam mivel szeretnék repülni. Ezután kezdtünk el repülni AS-el és nagyon megtetszett és őszinte leszek nekem jobban tetszik a helikopteres repülés, mint a merevszárnyas. Véleményem szerint a Zlines 45 óra viszonylag soknak számít, a végére ügyes lehet az ember a kezdeti ügyetlenkedés után, viszont az AS350B-vel való repülés, az első helikopteres tapasztalatok után úgy gondoltam, hogy a helikopteres repülés sokkal jobban illik hozzám és az ezt követő H145M képzés tovább erősítette ezt a gondolatot.

20240529-7v2a4488.jpg

Az AS350-es mókuskát minden növendék a szívébe zárta

HH: Volt elvárásod a honvédséggel szemben, volt valami hívó szó, például az, hogy missziókban vehetsz részt?

VB: A hadtudományi karra való jelentkezéssel mi kettős jogállásúak lettünk, ez annyit jelentett, hogy egyszerre voltunk hallgatók és katonák. Ma már ez nem teljes mértékben így történik, mivel mi voltunk az utolsó évfolyam, aki hivatásosként végzett. Utánunk következő évfolyam már szerződésesként végzett. Szerintem ezt mindenki mérlegelte magában az elején, hogy katonai pilóta lesz és nem civil. Így benne van a pakliban egy esetleges misszió vagy, hogy külföldre kell menni, viszont ehhez hozzátartozik, hogy olyan dolgokat is csinálhatunk, amit a civil pilóták sosem fognak. Nem fognak például a Bakonyban lövészeten részt és nem nagyon repülnek olyan alacsonyan, mint mi. Ezek például olyan dolgok, amiket én nagyon élvezek.

HH: Az ejtőernyős ugrást, hogy élted meg?

VB: 1 db tandem és 8 db bekötött ugrásom volt. Egészséges félelem az elején természetesen megvolt, de az ugrások teljesíthetőek voltak.

HH: Zlines és AS képzésetek mennyi időn belül történt meg?

VB: 2020. nyár végén volt meg az ejtőernyős képzésünk és utána kezdtük meg Zlinnel repülni, de a rossz idő és vizsgaidőszak miatt az első önálló repülésekig 2021. májusában jutottunk el. Nálunk az első önálló (merevszárnyú – megjegyzés HH) repülés még 16 órában volt megkötve. 2021. nyarán fejeztük be a képzést Zlinen, majd a képzést követően 4 embert választottak ki, akik Zlinen folytatták a repüléseket, a többiek forgószárnyas technikán képződtek tovább.

HH: Jelenleg a Harcihelikopter Zászlóaljnál repülsz, miért itt?

VB: Egyetem alatt a Szállítóhelikopter Zászlóaljnál képeztek ki minket hallgatókként. A 4. évben a tanulmányi rangsor alapján dőlt el, hogy ki hova kerül. Nálunk még rugalmas volt a rendszer, elvégre mi voltunk az első évfolyam, így egymás között megbeszélhettük ki hova szeretne kerülni, kinek milyen irányultsága van. Aki a szállítás, és kutató-mentő irányba vágyott az szállító, akit a lövészet érdekelt az harci lett.

Hogy sikerült ez a választás, ki mi alapján döntött a szállító és harci vonalon?

VB: A zászlóaljak feladatrendszerei alapján döntöttünk, a mi évfolyamunkon mindenki oda került, ahova szeretett volna.

HH: Nálatok az orosz típus szóba sem jött?

VB: Egyetem alatt már elkezdtük a H145-ös repülést, majd ezt folytattuk egyetem után is. Illetve amikor mi a H145-ösön elkezdtük a repüléseket, akkor már benne volt a levegőben a H225-es képzés lehetősége, emiatt a zászlóaljamnál a Mi-24-es harcihelikopterre történő képzésem elmaradt.

HH: A H145 típuson jelenleg milyen képzettségi szinten állsz – nyilván, ami publikus ebből?

VB: Jelenleg 250 óránál állok a Zlines és AS350B repüléssel együtt. A H145-ösön nappal és éjszaka jó időben repülhetek, plusz megkaptam a HForce képzést is. Mostanra már a H225M lett a fő, a H145M a másod típusom, így az előbbivel aktívabb a kiképzésem.

HH: A kettő típus között van kedvenced?

VB: Nem mondanám, hogy van kedvencem. Nagyon sok dologban hasonlítanak és különböznek egymástól, nem tudnám azt mondani, hogy miért ez, vagy miért az a kedvencem. Az elején furcsa volt átszokni a H145-ösről a H225-ösre, pont amiatt, hogy sok a hasonlóság a két forgószárnyas között. A H225-ös azonban más jellegű feladatokra használható, viszont mindkét típus HForce rendszerrel integrálható, és alkalmazható kutató-mentő feladatokra is, csak más dimenziókkal.

HH: Kutató mentésre is kaptok képzést?

VB: Jelenleg én nem vagyok kutató mentő feladatokra kiképezve.

HH: Lövészeten voltál már?

VB: Igen, H145-tel éles lövészetet hajtottam végre.

HH: Mi a célod a közeljövőben?

VB: Szakszolgálati engedély előtt állunk, az óraszámunk megvan hozzá, kérelmeket benyújtottuk. Cél, hogy minél több tudást szedjünk össze a lehető legmagasabb szinten, minél jobban kiképzett emberek legyünk, hasznosak és tényleg valós tudással rendelkezzünk, amit tudunk alkalmazni egy műveleti repülés során.

HH: Mi a véleményed az oktató képzettségű hajózókról, akarsz-e oktató lenni valaha?

VB: Lényegében a legnagyobb szakmai elismerés az, ha valakit oktatónak alkalmasnak ítélnek meg, szeretnék én is mély szakmai tudással rendelkezni majd a jövőben.

HH: Orvosi alkalmasságit milyen gyakorisággal ellenőrzik?

VB: Félévente járunk Kecskemétre (ROB) ellenőrzésre.

 20240529-img_5012.jpg

 Ujvari Bence, hadnagy, MH Kiss József 86. Helikopterdandár, harcihelikopter zászlóalj, H145M hajózó

(HH): Hogy kerültél a pályára, miért pont a pilótaképzést és miért pont a honvédséget választottad?

Ujvari Bence (UB): A katonai pálya tetszett már az általános iskola vége óta, a középiskolát is emiatt választottam. Kéttannyelvű gimnáziumban végeztem Szombathelyen, mivel már akkor tudtam, hogy a Honvédségnél a jó angol nyelvtudás nagyon fontos. Ugyanis a képzések túlnyomó többsége a NATO tagságunk révén angolul zajlik, emiatt fontos volt nekem, hogy jó nyelvi alappal érkezzek. Az NKE pedig már a középiskolás éveim alatt is a figyelmem központjában volt.

(HH): Honnan jött a Katonaság és honnan a repülés?

(UB): Az egyenruha mindig is közel állt hozzám, mivel édesapám a szombathelyi börtönben biztonsági tisztként dolgozott, illetve amiket a nyomtatott sajtóban, videókban, közösségi média felületeken láttam a Honvédségről, azok mind vonzóvá tették nekem ezt a hivatást.

(UB): A repülés pedig középiskola közepe táján jött szóba, mikor 18. születésnapomra szüleimtől egy vitorlázó repülést kaptam ajándékba és akkor beleszerelmesedtem a repülésbe. Akkor döntöttem el, hogy ezt a két pályát egy kalap alá szeretném hozni. Óriási szerencsém volt, hogy pont akkor indították el ismét a hajózóképzést az egyetemen.

(HH): Mik voltak a nehézségek az elején? Hogyan kerültél be az NKE-re?

(UB): A nyelvtanulásra és a testnevelésre mindig odafigyeltem. Tudatosan készültem már a felvételire a középiskola alatt is. Bekerülés szempontjából a legnagyobb mértékben a repülő orvosi számított. Volt bennünk egy egészséges félelem, drukk az orvosi előtt. Minősítésem 1/B lett, helikopterre kerültem és nagyon örülök, hogy itt vagyok.

(HH): Hogy élted meg az 1/B minősítés után a helikopteres vonalat?

(UB): Nagyon szeretem, mindenkinek csak ajánlani tudom. A helikopteres pálya egy nagyon jó világ, meg tudja benne találni az ember a számításait. Az is, akit például a harciasabb vonal, a levegő-föld lövészetek, és az is, akit épp az életmentés érdekel.

(HH): Milyenek voltak az egyetemi éveid?

(UB): Az első két évben sajnos nem sok repüléssel kapcsolatos tantárgyunk volt, főként általános katonai képzést kaptunk. Ez a része nagyon száraz volt. Sok közigazgatási, jogi tárgyban volt részünk. Repüléssel kapcsolatos előadások a 3. évtől jöttek be a képzésünkbe, párhuzamosan futott az elméleti anyag a gyakorlati megvalósítással. Voltak időszakok, amikor csak órákra jártunk és volt, amikor csak repüléssel foglalkoztunk. A 3. évben már Zlinnel repültünk, és a 4. évtől váltottunk át forgószárnyra, először pár óra az AS350B-n, utána pedig jött a H145M. Mindig is szerettem az izgalmas, adrenalindús tevékenységeket, emiatt a személyiségemhez is illik a helikopteres világ, én megtaláltam benne a számításomat.

20240529-7v2a4657.jpg

A hazai pilótaképzés megkerülhetetlen merevszárnyúi a Zlinek

 

(HH): A H225M képzésbe te is belekezdtél?

(UB): Én még nem, de nem tudom, mit hoz a jövő. Fő típusom jelenleg a H145, egyébként érdekelne a 225-ös is. Véleményem szerint, ha mind a kettőbe bele tudnék látni, az sokat adna a szakmai fejlődésemhez, a látásmódom is szélesedne.

(HH): Volt elvárásod a Honvédséggel szemben, volt valami hívó szó, például az, hogy missziókban vehetsz részt?

(UB): A missziók lehetőségét elfogadtam, hogy a katonai pálya ezzel fog járni, sőt, úgy gondolom sokat adhatnak az ember személyiségéhez, szakmai fejlődéséhez. Ami a Honvédséget illeti, ott szakmai, repüléssel kapcsolatos elvárásaim voltak, az, hogy mindig több lehessek, fejlődhessek, egyre jobb szakember válhasson belőlem. De a Honvédség esetében tetszett az a bajtársias légkör, amit most már érzünk is: bármikor számíthatunk egymásra, lényegében a második családját kaphatja meg az ember itt bent. Segítenek a fejlődésben, és támaszkodhatunk rájuk.

(HH): A Honvédség az étkezéseteket, lakhatásotokat is támogatja?

(UB): Nagyon jó lakhatási támogatások vehetők igénybe a Honvédségben, óriási segítség ez: esetemben az albérletem költségeinek több mint a felét a Honvédség finanszírozza.

(HH): Mi a célod a közel- és távoli jövőben?

(UB): Repülni annyit a H145-össel, amennyit lehet, minél magasabb szintre tudjak eljutni a kiképzettségemben. Jelenleg az éjszakai éjjel-látós (NVG) képzésem van folyamatban. Nappali HForce képzéssel rendelkezem, aminek az éjszakai részét alig várom már. Középtávú célként a H225M-re való átképzést tudnám mondani. Távlati célomat a szakmai vonalon tudom elképzelni, melynek csúcsát én az oktatóvá válásban látom. Persze ha majd egyszer hadrendbe áll egy kifejezetten harcihelikopter a Mi-24-es váltótípusaként, akkor azzal szeretnék majd repülni.

(HH): Repültél már utánatok végzett évfolyammal?

Volt rá példa, például egy kutató-mentő képzés keretein belül repültünk már együtt.

 20240529-img_5095.jpg

Fiatal hadnagyok a H225M előtt...

20240529-img_5062.jpg

...és a H145M fedélzetén

20240529-img_5104.jpg

NKE-s évfolyamtársuk is H225M helikopteren repül...

20240529-7v2a4426.jpg...akit el is kísértünk egy kiképzési repülésére. Természetesen a deszanttérből csak zöld árnyalatú fotók készíthetőek. 

20240529-7v2a4446.jpg

A gépből kiszállva viszont már igazán idilli, már-már festői környezetben örökíthetjük meg a SOF (Special Operations Forces) képességű H225M helikoptert. (A H225M-ről bővebben itt.)

 

20240529-7v2a4516.jpg

Kigyorsítás, majd...

20240529-7v2a4470.jpg

 ...ismételt érkezés a kijelölt leszállási pontra. Cél a minél pontosabb bejövetel. 

Ha pedig már aktív kiképzési nap, akkor a H145M fedélzetén is jártunk. 

 

Köszönjük az interjút a hajózóknak, akiknek hivatásukhoz erőt és egészséget illetve megszámlálhatatlanul sok sikeres leszállást kívánunk!

-----------------------------

Köszönetnyilvánítás

Köszönjük a lehetőséget a Magyar Honvédség kommunikációs osztályának és az MH Kiss József 86. Helikopterdandárnak, hogy lehetővé tették számunkra az interjúk elkészítését és a kiképzési repülés megtekintését.

 

-------------------------------

Fotó: Thurzó Péter

Szöveg: Thurzó Péter és Horváth Bence

 

A bejegyzés trackback címe:

https://harcihelikopter.blog.hu/api/trackback/id/tr718484049

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása