Újabb mérföldkő a hazai légi kutatás-mentésben: színre lép az Airbus H145M - Beszámoló az Air Wolf Hunting 2020 hadgyakorlatról - 2020.09.08.
2020. szeptember 17. írta: harcihelikopter

Újabb mérföldkő a hazai légi kutatás-mentésben: színre lép az Airbus H145M - Beszámoló az Air Wolf Hunting 2020 hadgyakorlatról - 2020.09.08.

img_6428.jpg

Az új könnyű helikopter szakemberek gyűrűjében: a hadgyakorlat fő látványossága egyértelműen a H145M helikopterek bemutatkozása volt

Bevezetésként

Tavaly októberben, idén szeptember elején került megrendezésre az Air Wolf Hunting 2020 légi kutató-mentő komplex gyakorlat, melyen a szolnoki alakulat minden rendszerben álló forgószárnyas haditechnikájának majdnem minden alváltozata képviseltette magát. Elképesztő volt látni, hogy milyen változások következtek be nem egész egy év alatt. Tavaly még csak a múlt, azaz az orosz vasak és az Écureuil vett részt, mára pedig már a H145M helikopterek is szerves részét képezték a gyakorlatnak. Sőt! A H145M típus újabb történelmi pontjához érkezett hazánkban: Pipis-hegyen vett részt első alkalommal a frissen beszerzett Airbus helikopter hadgyakorlaton! S meg kell vallanunk őszintén: beleillett a tájba és úgy az általános összképbe is a H145M helikopterek jelenléte, annak ellenére, hogy (sajnos) túlságosan is hozzászoktunk ahhoz, hogy évekig, egészen pontosan évtizedekig nem történt semmi sem a Magyar Légierőben, de úgy általában a Magyar Honvédségben sem, így már-már unalomig kiismertük a hadrendben álló típusokat, oldalszámokat, képességeket. És akkor most pár év alatt minden gyökeresen átalakul. Rengetegszer leírtuk már itt a blogon a számunkra legnagyszerűbb változást, hogy ismételten feltámasztásra kerültek a szívünkhöz oly közel álló orosz vasak. De nem mehetünk el a jelen mellett sem, nem is beszélve a jövőről. Túlságosan is jól ismerjük az orosz technikát és éppen ezért is tudjuk meddig is terjednek a határai, mikortól kezdődik el valami új (korszak).

Mert ez a gyakorlat feketén-fehéren rámutatott: mi a múlt és mi a jövő. Így igyekszünk azt bemutatni, hogy milyen is volt az idei, immáron negyedik Air Wolf Hunting kutató-mentő gyakorlat a Pipis-hegy lábánál, melyen a főszereplő egyértelműen a H145M helikopter volt. Az, hogy miért pont az Airbus könnyű helikoptere, azt már az "Új helikoptertípus, új évtized, új korszak - Rendszerbe áll a H145M" bejegyzésünkben kifejtettük, most mindezen képességek egy szeletébe nyerhettünk közvetlen betekintést. Mindezt belülről. Ugyanis idén, szemben a korábbi évekhez, az új koronavírus járvány miatt újságírói oldalról csak kevesen lehettünk ott a gyakorlaton.

air_wolf_hunting_2020_vizjel.jpg

Az idei hadgyakorlat jelvénye, még nem utalt a H145M helikopterek jelenlétére, azonban az éjjellátó képesség fontosságára igen

 

H145M jelentősége a légi-kutatás mentésben

A H145M megjelenése a honvédség kötelékében nemcsak katonai képességei miatt jelent előrelépést, hanem az olyan "békebeli" képességei miatt is, amelyekkel mindeddig nem rendelkeztünk: ez nem más, mint az NVG kompatibilis, közvetítő transzfer nélküli sürgősségi segítségnyújtás lehetősége. Mit is értünk ez alatt? Vegyük górcső alá először a múlt és (egyelőre még) a jelen oszlopos haditechnikáját a Mi-8/17-es helikoptereket. Mire vagyunk képesek ezekkel, mi is a Mi-8 és Mi-17 típusú közepes szállítóhelikopter felszereltsége és mentési kapacitása és ez mire teszi képessé őket? 

A helikopterek alkalmasak:
- Nappal és éjszaka egyszerű és bonyolult időjárási viszonyok közötti feladatok végrehajtására; (NVG lehetőség korlátozottan áll rendelkezésre, alapesetben nem ezzel történik a kutatás-mentés)
- Műszeres és vizuális kutatásra;
- 1x súlyos - életveszélyes és 2x könnyű sérült ellátására és elszállítására;
- Műszaki mentési feladatokra;
- Csörlővel történő kiemelésre, vagy vízi mentési feladatokra.
- Méretük miatt csak a Honvéd Kórház tudja fogadni a gépeket, ezt is csak végszükség esetén.

Ezzel szemben a H145M típusú könnyű, többcélú helikopter felszereltsége és mentési kapacitása alapján a H145M-kel képesek leszünk idővel
- Nappal és éjszaka egyszerű és bonyolult időjárási viszonyok közötti feladatok végrehajtására;
- Műszeres, vizuális és éjjellátó berendezéssel (NVG) történő feladatvégrehajtásra;
- 1x-(2x) súlyos, életveszélyes, vagy könnyű sérült ellátására és elszállítására;
- Műszaki mentési feladatokra;
- Csörlővel történő kiemelésre, és vízi mentési feladatokra.
- A helikoptert a hazai kórházak mindegyike, melyek rendelkeznek helikopterleszállási lehetőséggel, fogadni tudja. Azaz nem szükséges a mentést követően a fedélzetre vett sérült(eket) még külön mentőautóba tenni (közvetítő transzfer), hanem egyből a kórházakba szállíthatóak.
- Üzemeltetési feltételei/paraméterei nagyrészt megegyezik a jelenlegi Airbus mentőhelikopterekkel. OMSZ Légimentő helikopterek bázisai, ahol adott esetben a H145M helikopterek is felkészíthetőek: 

Budaörs
Balatonfüred
Sármellék
Pécs
Szentes
Miskolc
Debrecen

Emellett a H145M helikopterek üzemeltetése kutató-mentő feladatkörben olcsóbb. Mérete, súlya miatt alkalmasabb a feladat ellátására, képes ott is leszállni, ahol a nagyobb orosz vasak már nem. Mindezt kiegészítve az éjjellátó alkalmazásának lehetőségével további képességeket jelent. A hadgyakorlaton amúgy éppen az került bemutatásra, hogy milyen az a szituáció, amikor a Mi-8-as már túl nagy, a H145M-nak pedig már éppen elég a rendelkezésre álló hely a mentéshez. 

Az elképzelt szituáció szerint...

...1 db AS-350B helikopter repülés közben meghibásodik (irányíthatatlanná válik) és rázuhan egy gépjárműre.
Az esetet észlelő szemtanú a 112-es telefonszámra megteszi a bejelentését, amikor a hívásfogadó központ diszpécser konferencia beszélgetésbe kapcsolja a veszprémi MH LMVIK AOC-t. Ez a telefonbeszélgetés aktivizálja az országos Légi Kutató-Mentő Riasztási rendszert. (A rövidítés megfejtése: MH Légi Műveleti Vezetési és Irányítási Központ Air Operation Centre.)

A kárhelyszínre érkező Mi-8 Search and Rescue (SAR) helikopter felderíti a kárhelyszín területét, s mivel az nem teszi lehetővé leszállását, így a szakszemélyzet alpin módszerrel kijuttatásra kerül, majd a sérültek osztályozását (TRIAGE) követően megkezdik ellátásukat.
A beállított szituációban, a szakszemélyzet kivágja az autóba szorult sérültet, illetve ellátja a bajbajutott helikopter pilótáit (2 fő).
A sérültek stabilizációját követően érkezik 1 db H145M, ami elszállít 1 könnyű és 1 súlyos sérültet, majd a visszaérkező Mi-8 SAR helikopter csörlés módszerével kiemeli az 1 fő sérültet, valamint szakállományát és ezzel kiüríti a kárhelyszínt.

Érdekességként előadásából tudtuk meg Dr. Koller József dandártábornoktól, az MH 86. Szolnok Helikopter bázis parancsnokától, hogy a riasztást a kelet-szektor éles kutató-mentő helikoptere és személyzete hajtja végre, amely a gyakorlat napján NOTAM kiadása mellett, ideiglenesen áthelyezésre került Gyöngyös-Pipishegy repülőtérre.


A bemutató céljai voltak:
1. A Magyar Honvédség kutató-mentő képességeinek demonstrálása (műszaki mentés hidraulikus vágó berendezéssel);
2. H145M helikopter gyakorlatban történő alkalmazása;
3. Mi-8/17/H145M kijuttatási és kiemelési módszerek demonstrálása (alpin technika, csörlés, leszállás) a megjelentek számára, akik között túlnyomó többségben a megyei és országos katasztrófavédelmi szervezetek képviselő voltak jelen.

Mindez képekben

Korom Ferenc vezérezredes, a Magyar Honvédség parancsnoka, valamint Kilián Nándor vezérőrnagy, a Magyar Honvédség Parancsnoksága légierő haderőnemi szemlélője is előadást tartott a megjelenteknek

A záró előadást Dr. Koller József dandártábornoktól hallhattuk, aki ezek után végigkalauzolta a megjelenteket a kiállított helikoptereknél (statikus bemutató) és ő volt az, aki a dinamikus bemutató során is végig tájékoztatást adott a történtekről

Ahogyan átsétáltunk a dinamikus gyakorlat színhelyére, máris megjelent a Mi-8-as helikopter, melyből leereszkedtek a mentést végrehajtó katonák

20200908-img_1143.jpg

A bázisparancsnok folyamatos és részletes "helyzetjelentéssel" szolgált, hogy éppen mit látunk, ennek mi a szakmai háttere, illetve hogy mi fog következni

img_6449.jpg

Az elképzelt szituáció földi szereplői: AS-350B helikopter és egy személyautó

20200908-7v2a5191.jpg A "sérült", "magatehetetlen" pilóta még a gépben

20200908-img_1182.jpg

Itt pedig a mentést követően már kívül

A minyó ahogy jött, úgy ment is, igaz csak a mentés idejére a várakozó légtérbe

Mindeközben a földön továbbra is zajlanak a mentési munkálatok

20200908-7v2a5283.jpg

Amint stabilizálódott a sérültek helyzete, máris narancssárga füst jelenik meg: érkezhet a H145M helikopter 

20200908-img_1198.jpg

A füst és a helikopter

 

Enyhe rotorszéllel, de annál dinamikusabban érkezik és manőverezik leszálláshoz a friss haditechnika

Ahogyan leszáll, egyből megkezdődik a fedélzeten tartózkodó 2 fő segítségével a sebesültek fedélzetre juttatása

20200908-7v2a5345.jpg

Ahogy jött, olyan szélsebesen szállt is tova

 A Mi-8-as visszatért a kutatás-mentésben hátramaradtakért...

20200908-7v2a5409.jpg

...de a 150 kg teherbírású csörlőjének segítségével először is a fedélzetére vette a hordágyat, melyen a súlyos sebesült (bábu) volt

 20200908-7v2a5395.jpg

A Mi-8-as függeszkedés közben

20200908-img_1203_1.jpg

Előbb-utóbb mindenkit felvesznek a fedélzetre

20200908-7v2a5392.jpg

Mindjárt a deszanttérben

20200908-7v2a5416.jpg

Mindenki a fedélzeten irány haza...

...ami most egy tiszteletkör után ismét a Pipis-hegyi repülőtér.

Közben a H145M is visszatér a repülőtérre

20200908-7v2a5482.jpg

Előtérben a hazánkba 4. gépként érkezett H145M helikopter...

20200908-7v2a5493.jpg

...rajta a nagy fényerejű kereső, mely feladattól függően bármelyik H145M-re áttehető (Jól látszik is, hogy a háttérben lévő gépen nincs rajta.)

20200908-7v2a5500.jpg

A 702-es Mi-17-es a hadgyakorlat sajtónyílvános napján nem kapott feladatot

20200908-7v2a5510.jpg

Közben újabb H145M érkezik vissza

20200908-7v2a5513.jpg

A múlt és a jövő találkozása a Pipis-hegyi repülőtéren

20200908-7v2a5526.jpg

 07-es a könnyűhelikopterünk éppen kigyorsítást végez

Végezetül a szereplő technika:

20200908-img_1117.jpg

H145M könnyű helikopter

20200908-img_1136.jpg

AS-350B könnyű helikopter

img_6424.jpg

 És az öreg vas, a Mi-8-as személyzetével: 3 fő hajózó és 3 fő kutató-mentő személyzettel

 

Zárszó 

Jóllehet a 4. alkalommal került megrendezésre a Pipis-hegy lábánál a gyakorlat mégis újdonságtartalommal szolgált, hiszen először láthattuk a H145M helikoptert hadgyakorlat keretében, ami a  járvány fokozódásának ellenére mégis megtartásra került. Így hát köszönjük lehetőséget a Honvédelmi Minisztérium Sajtó Osztályának és a MH 86. Szolnok Helikopter Bázisnak, hogy látogatásunkat lehetővé tették.

 20200908-7v2a5262.jpg

------------------

Fotó és szöveg: Thurzó Péter, Horváth Bence  

A bejegyzés trackback címe:

https://harcihelikopter.blog.hu/api/trackback/id/tr2116203848

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása