Itt van az ősz, itt van újra, akkor itt van az újabb helikopteres kutatómentő gyakorlat is, melynek ismételten a Mátra, ezen belül a lankás leszállópályájú pipishegyi repülőtér adott otthont.
Főszereplők egy képen: MH Kiss József 86. Helikopterdandár régi és új helikopterei és a rajtuk szolgálatot teljesítők
Az idei évben 2023.09.04. és 2023.09.08-a között került megrendezésre az Air Wolf Hunting 2023 hadgyakorlat, melynek a korábbi évekhez hasonlóan (például lásd 2020 és lásd 2019) ugyancsak az volt a célja, hogy hazánk legbonyolultabb domborzati viszonyai mellett szimulált helyzetekben próbálhassák ki magukat a jártas és kevésbé jártas hajózó és mentőszemélyzetek.
A gyakorlás pedig nagyon fontos, főleg a nem is olyan régen beszerzett új helikopterekkel. A legfrissebb szerzemény, a H225M a hadgyakorlaton még nem mutatta meg magát, azonban a H145M immáron teljes "erőbedobással", képességeinek legjavát mutatva vett részt.
Pedig emlékszünk, nem is volt olyan régen, a COVID járvány idejében, azaz 2020-ban mutatkozott be pont itt, Pipishegyen először a nyilvánosság előtt a H145M, mint kutató-mentő helikopter. Akkor még Mi-8 is kiegészítette munkáját, mára ez már csak a Mi-17-esre redukálódott.
Emlékeztetőül érdemes áttekinteni, hogy mi a H145M jelentősége a légi-kutatás mentésben
A H145M megjelenése a honvédség kötelékében nemcsak katonai képességei miatt jelent előrelépést, hanem az olyan "békebeli" képességei miatt is, amelyekkel mindeddig nem rendelkeztünk: ez nem más, mint az NVG kompatibilis, közvetítő transzfer nélküli sürgősségi segítségnyújtás lehetősége. Mit is értünk ez alatt? Vegyük górcső alá először a múlt és (egyelőre még) a jelen oszlopos haditechnikáját a Mi-17-es helikoptereket. Mire vagyunk képesek ezekkel, mi is a Mi-17 típusú közepes szállítóhelikopter felszereltsége és mentési kapacitása és ez mire teszi képessé őket?
A helikopterek alkalmasak:
- Nappal és éjszaka egyszerű és bonyolult időjárási viszonyok közötti feladatok végrehajtására; (NVG lehetőség korlátozottan áll rendelkezésre, alapesetben nem ezzel történik a kutatás-mentés)
- Műszeres és vizuális kutatásra;
- 1x súlyos - életveszélyes és 2x könnyű sérült ellátására és elszállítására;
- Műszaki mentési feladatokra;
- Csörlővel történő kiemelésre, vagy vízi mentési feladatokra.
- Méretük miatt csak a Honvéd Kórház tudja fogadni a gépeket, ezt is csak végszükség esetén.
Ezzel szemben a H145M típusú könnyű, többcélú helikopter felszereltsége és mentési kapacitása alapján képes:
- Nappal és éjszaka egyszerű és bonyolult időjárási viszonyok közötti feladatok végrehajtására;
- Műszeres, vizuális és éjjellátó berendezéssel (NVG) történő feladatvégrehajtásra;
- 1x-(2x) súlyos, életveszélyes, vagy könnyű sérült ellátására és elszállítására;
- Műszaki mentési feladatokra;
- Csörlővel történő kiemelésre, és vízi mentési feladatokra.
- A helikoptert a hazai kórházak mindegyike, melyek rendelkeznek helikopterleszállási lehetőséggel, fogadni tudja. Azaz nem szükséges a mentést követően a fedélzetre vett sérült(eket) még külön mentőautóba tenni (közvetítő transzfer), hanem egyből a kórházakba szállíthatóak.
- Üzemeltetési feltételei/paraméterei nagyrészt megegyezik a jelenlegi Airbus mentőhelikopterekkel.
Éppen ezért fontos, hogy minden olyan alkalmat megragadjon a MH Kiss József 86. Helikopterdandár, amikor képességeiket, akár más hazai mentésben jártas szervezettel, mint például Katasztrófavédelem, vagy a HUNOR mentőszervezettel együtt tudja végrehajtani. Utóbbi a BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság égisze alatt alakult meg. A HUNOR (Hungarian National Organisation For Rescue Services) hivatásos nehéz kutató-mentő mentőszervezet. A csapat alkalmas a bekövetkezett veszélyhelyzetek, katasztrófák során jelentkező speciális mentési feladatok ellátására, az elsőként beavatkozók megerősítésére. Magyarországon a HUNOR a hivatásos katasztrófavédelemi szerv központi, külföldön pedig Magyarország hivatalos katasztrófavédelmi mentőcsapataként végzi tevékenységét. Működését Budapesten három órán belül, vidéken 8 órán belül, külföldön pedig 48 órán belül képes megkezdeni. Tagjai: Hivatásos katasztrófavédelmi szervek szakértőiből (katasztrófavédelmi szakember, tűzoltó, logisztikus stb.), társszervek hivatásos, főállású szakértőiből (mentőorvos, mentőtiszt, mentő szakápoló, pszichológus, statikus mérnök) kerülnek ki.
A hadgyakorlat egy napja képekben
Az egyik főszereplő testközelből: avagy a H145M munkában
A H145M csörlőberendezése munkában. Típusa: Goodrich 115VAC elektromos csörlő. Teherbírása 272 kg, maximális hossza: 90 m, kábelátmérő: 4,82 mm, maximális csörlési sebesség: 1,27 m/s. (Emlékeztetőül a Mi-17-es LPG-150-es elektromos csörlője 150kg-ig volt terhelhető.)
Felettem az utódom
H145M csörlési részletek
Mi-17-es indul - fedélzetén kutató-mentő személyzettel - feladatra
A fedélzeten a HUNOR (Hungarian National Organisation For Rescue Services) hivatásos nehéz kutató-mentő mentőszervezet szakemberei is helyet kaptak.
Fent...
...majd lent...
...és a kettő távolsága.
Nini egy mókuska. Neki legtöbbször a bajbajutott helikopter szerepet szánják.
Kiértékelés immáron a földön.
Zárszó
Az idén 7. alkalommal került megrendezésre a Pipishegy lábánál a gyakorlat, mely ismételten kiváló betekintést nyújtott a hazai kutató-mentő képességbe történő betekintésre. Ekként köszönjük lehetőséget a Honvédelmi Minisztérium Sajtó Osztályának és a MH Kiss József 86. Helikopterdandárnak, hogy látogatásunkat lehetővé tették.
-----------------
Fotó és szöveg: Thurzó Péter, Horváth Bence