ExNDK-s majd exLuftwaffe-s Mi-24-es helikopterek története -  1. rész (Archívum)
2013. február 08. írta: seitec

ExNDK-s majd exLuftwaffe-s Mi-24-es helikopterek története - 1. rész (Archívum)

A magyar harcihelikopter-kedvelők népes táborának számára köztudott az a tény, hogy 1995 folyamán, pontosabban a nevezett év nyarán a Magyar Honvédség 14 darab  Mi-24D és 6 darab Mi-24P harci helikoptert kapott, az akkor már egyesített (korábban NDK légierejében szolgálatot teljesítő) Luftwaffe Mi-24 állományából. A Nationale Volksarmee (NVA = NDK légiereje) 1978 és 1992 között összesen 54 helikoptert állított hadrendbe. (Az 54 darab nem a mindig üzemképes gépek számát, hanem az összesen az NVA felségjelzését viselő gépre vonatkozik!) Ez az ötvennégy harci helikopter a Kampfhubschrauber-Geschwader (Harchelikopter ezred) 3 és 5 (röviden KHG-3 és KGH-5) állományában teljesített szolgálatot. Míg a KHG-3-as egység a Cottbus-i, addig a KHG-5 a Basepohl-i repülőtéren állomásozott. A két egység kezdetben csak a hadrendi számot viselte, de az 1980-as évek közepétől a KHG-3 a „Ferdinand von Schill”, a KHG-5 az "Adolf von Lützow" ezrednevet vette fel. Ez egy olyan névválasztásként fogható fel, mint amilyen nálunk a rendszerváltás után megtapasztalható volt például az 59. Szentgyörgyi Dezső Harcászati Légi bázis, vagy a 87. Bakony Harcihelikopter ezred esetében.

Érdekességként érdemes megjegyezni, hogy mindkét ezred azonos jellemzője volt az, hogy a Mi-24-es századok mellet egy századnyi – (általában 12-15, maximum 20) Mi-8TB („Hip-E”) típusjelű harcihelikopter besorolású – a szállító alapváltozat harcivá átalakított – helikoptere is rendszerben állt. Ezek ugyanolyan harci helikopterekként voltak számon tartva, mint a jóval modernebb Mi-24-esek. Igaz jelentősen lomhábbak, kevésbé páncélozottak voltak, mint a huszonnégyesek, de ezt kárpótlandó nagyon erős fegyverzettel - 6 db UB-32-es nem irányított rakéta konténer, 6 db AT-2 „Swatter” és egy mozgatható, az orrban elhelyezett 12.7 mm-es KV-4-es típusú géppuskával szerelték fel ezeket a helikoptereket. Ilyen típusú gépek emellett még a MHG-18 kötelékében (Marinehubschrauber- Geschwader = Haditengerészeti helikopterezred) is rendszerben álltak.

1.jpg

A KHG-3 Mi-8TB típusú helikoptere

 Mindezek mellett a Cottbusi és a Basepohli bázis gyakori látogatói között tarthatjuk számon az egyéb NVA-s egységek Mi-2, Mi-8T, Mi-8PSZ és Mi-9 gépeit.

mi9_402.jpg

Mi-9-es érkezik a Cottbus-i repülőtérre – háttérben egy Mi-24-es és egy Mi-8-as

 Noha Németország újraegyesítését már 1990. október 3-án deklarálták, ennek ellenére a (volt) szovjet, és immáron orosz csapatok csak 1994-ben hagyták el az újonnan egyesült ország (hajdani NDK) területét. Ez a fokozatos csapatkivonás a volt NVA, immáron Luftwaffe harcihelikopter állományát nem érintette, hiszen az ekkor rendszerben álló 51 darab Mi-24D/P helikopter egytől-egyig a Bundeswher-Luftwaffe tulajdonába tartozott. A volt NVA-s hadijelzéseket, taktikai számokat egységes 96+… számokra váltották át. Így készült el egy 96+01-től kezdődő és 96+39-ig tartó Mi-24D lajstromsor, majd egy ezt követő 96+40-től 96+51-ig tartó Mi-24P taktikai számsor.

 

NVA hadrendben tartott Mi-24 gépeinek száma 1990-ben

Egység

Bázishely

Rendszerbe állított
Mi-24 típus

Darabszám

KHG-3

Cottbus

Mi-24D

19

KHG-5

Basepohl

Mi-24D

20

KHG-5

Basepohl

Mi-24P

12

Összesen:

51

Az egybevont KHG-3 és KHG-5 Mi-24D/P állománya 1990-ben

 

Típus

Rendszerbe állítva

NVA-ban szolgált idő

Rendszerbe állított gépek száma

Lezuhant

Az egyesített Luftwaffe állományába került gépek száma

Mi-24D

1978

12

42

3

39

Mi-24P

1990

0

12

0

12

A két rendszerbe állított Mi-24 típus összesített adatai

 Nyilvánvaló volt az a tény, hogy ennyi harcihelikopterre nem lesz szüksége az újonnan alakult országnak. Egyrészt nem állt rendelkezésre – hosszabb távra is elegendő mennyiségű alkatrész – másrészt két egymástól teljesen különböző (keleti és nyugati) technika együttes rendszerben tartása semmilyen logisztikai, harcászati, stb. előnyt nem nyújtott. Így fokozatosan elkezdődött a rendszerben tartott Mi-24-esek kivonása, odaajándékozása az egységek átszervezése, az itt szolgálatot teljesítő repülő és műszaki személyzetnek a polgári (pl.: rendőrségi Mi-2-es állomány) szférában történő alkalmazása, vagy éppen nyugdíjazása. 

terkep.bmp

A volt NVA repterek elhelyezkedése

 A cottbusi repülőtéren 1990. szeptember. 25-én történt az utolsó hivatalos NVA-s kiképzési repülés. 1990. október 03-án átvette a repteret a Bundeswehr Luftwaffe (röviden Bundesluftwaffe vagy Luftwaffe.) 1991. április 8-án egy Mig-21Bis felszállásával végleg lezárult a reptér katonai használata. 1992. áprilisától civil légiforgalmi kft. üzemel az átnevezett- egybevont Cottbus-Drewitz-i repülőtéren. Az 1990. októbertől 1991. áprilisig tartó időben hagyta el a repteret az itt települt helikopterek 100%-a. A későbbiek során, egészen pontosan az 1995-ös a nagy „szortírozás”-kor, alakult meg a repülőtér tőszomszédságába a „Flugplatzmuseum Cottbus” (Cottbus-i repülőtérmúzeum), melynek a kiállítási tárgyai között az egykori KHG-3 „Ferdinand von Schill” ezred által is üzemeltetett egy-egy Mi-2, Mi-4A, Mi-8TB, Mi-9 és egy Mi-24D (egykori 96+39) került kiállításra.

340278_2002_96_39.jpg

A 340278 gyártási számú (NVA lajstrom: 547, Luftwaffe: 96+39, WTD-61: 98+32 lajstromú
 Mi-24D a cottbusi múzeumban 2002-ben

 A Basepohli repülőtér egységei is az 1991-es év folyamán feloszlatásra, összevonásra kerültek, így történhetett az, hogy a (még repülő) Mi-24-esek az Ingolstadt-i repülőtérre kerültek, ahol 1991 folyamán (eddigi kutatásaink szerint) 5 gépet kivéve mindegyik selejtezésre, elajándékozásra került. A megmaradt 5 gép innentől kezdve a fokozatos kivonásukig (1996-1997) a Wehrtechnischen Dienststelle 61 (röviden: WTD-61, jelentése körülbelül a Védekezésvizsgálati parancsnokságnak felel meg) állományba került át. Újabb hadrendi számot kaptak, mely a 98+… számsor lett. Ekképpen például a 96+39-ből 98+32 lett. Minden gépre felkerült a WTD-61 kék kör alakú jelzése, mely még mind a mai napig látható az azóta múzeumba került gépeken. 

masolat_1284704577.jpg

A WTD-61 egység Mi-24P gépe, mely itt még a 96+47 taktikai számmal látható 1991. májusában (Gy.Sz: 340337)

 

WTD-61 Mi-24D és Mi-24P helikopterei

 

wtd_61_jelveny_jpeg.jpg

Típus

WTD-61 lajstrom

DDR lajstrom

Luftwaffe lajstrom

Gyártási szám

Mi-24D

98+31

495

Nem ismert

Nem ismert

Mi-24D

98+32

547

96+39

340278

Mi-24P

98+33

357

96+40

340330

Mi-24P

98+34

442

96+47

340337

 

98_31.jpgA WTD-61 egyik különleges (teszt)helikoptere. A 98+31-es lajstromú gépet egy bizonyos „Hawk head” –dal (sólyomfej) szerelték fel, és végeztek kísérletet. (Elvileg a rendszer egy újfajta gépágyú tesztelése miatt került a gépre.)

 Az 1991-től történt szelektálás után a megmaradt Mi-24-esek sorsa különbözőfélén alakult. Sok múzeumba, vagy elbontásra került és van, amelyik éppen Magyarországra. A továbbiakban ezek rövid történetét foglalnám össze.

A Magyarországra került Mi-24-esek a már Luftwaffe-s felépítésben szereplő Heeresfliegerstaffel Ost (Nyugat-németországi szárazföldi légierő), már említett Cottbus-i illetve Basepohl-i századok állományából kerültek kiválasztásra.

A 20 gép meghatározásakor alapvető feltétel volt, hogy lehetőleg a legfiatalabb (a legkevesebb repült órával rendelkező) gépek kerüljenek hazánkba. A cottbusi illetve stafenhageni átvétel után a helikopterek vasúton érkeztek tervezett állomáshelyükre, Szentkirályszabadjára. A kezdeti nagy felbuzdulás után nem történt semmi sem a magyar országra érkezett „kinccsel”. Teltek-múltak az évek, a volt NDK-s helikoptertakaró-ponyvák szépen lemállottak a szabad égen álló gépekről. Kezdetben a Szentkirályszabadja-i reptér déli végében voltak „elszállásolva” a gépek. Aki megnézi a google maps internetes világtérképet, ott még egy 2004-es állapot látható a reptérről, és jól kivehetőek a szárnyak nélkül álldogáló exLuftwaffe Mi-24-esek a reptér déli végének jobb oldalán. A Mi-24P-ket nem találjuk sehol sem, hiszen ezeket a 8 év utáni pihenés után egy haderőreform révén az azóta megszűnt Dunai Repülőgépgyárba szállították át nagyjavításra. A hat gépből végül csak kettő „P” változatú gép lett felújítva. 

 

sztkiraly.jpgA 2004-es költözés előtti – szállításra előkészített Mi-24-es és Mi-8-as helikopterek – között könnyen felfedezhetőek a volt világoszöld kamuflázst viselő 14 db NDK-s Mi-24-es

 A Szentkirályszabadján állomásozó és 2004 folyamán megszüntetésre került 87. hadrendi számú, Bakony Harchelikopter Ezred a teljes (repülő) gépállományával Szolnokra települt át. Ennek során került a szolnoki reptérre a 96+32-es és a 96+36-os Luftwaffe lajstromszámot viselő Mi-24D helikopter is, majd a megszűnt Dunai Repülőgépgyár udvaráról az ott elárvátlanodott 4 darab további Mi-24P-is – melyek felújítási időpontja még mind a mai napig nem tisztázott sajnos.

 

a_negyes_mi-24p.jpgA fel nem újított Mi-24P helikopterek – előtérben, a sor elején a 96+44-es áll 

581_715_ajtoval.jpgEgy újabb „állomáshelyen” a kivont Mi-24P helikopterek – előtérben az úgy szint már kivont 581-es Mi-24D látható a lezuhant 715-ös Mi-24V deszantajtajával…

 Az összes többi Mi-24D a Mezőfalvai központi (Magyar Honvédség) raktárában került elhelyezésre. Ezek mind a mai napig ott vannak. A takaróponyvák már száz százalékosan elmállottak róluk. A kabintetők megsárgultak, a fém alkatrészeket kikezdte a rozsda, a lekopó festékrétegek mögül pedig felsejlenek az egykori alkalmazók, előbb a Luftwaffe, majd az NDK-s jelzések, számok…

 

96_25_es_96_28.jpgA 96+25 és a 96+28 hadrendi számú Mi-24D Mezőfalván

 Idáig tehát egy egyszerű helyzetjelentésnek is felfoghatnánk a magyarországi - egyesek szerint „könnyelműen elherdált” ajándék – jelenlegi elhelyezkedését.

A továbbiakban a rendelkezésre álló képanyag és a teljes mértékben ismert – Magyarországra érkezett – helikopterek lajstromszámai alapján, egyes gépek egyéni jellemzőit (speciális festések) és ha ismertebb, akkor a jelenlegi tartózkodási helyeiket is ismertetem. Először a Mi-24D-ket majd a Mi-24P-ket veszem sorba. Végezetül egy rövid nemzetközi kitekintést is teszek, hogy hol is találkozhat a Tisztelt Olvasó az egykori NDK-s majd, Luftwaffés D és P típusjelű helikopterekkel. 

Mi-24D  (volt NDK) Csak a magyarországi helikopterek!

Típus
(darabszám)

Magyar lajstrom

Gyártási szám

Repül

NDK lajstrom

Luftwaffe
lajstrom

Jelenlegi tartózkodási helye

1.

---

B4001

Nem

403

96+20

Mezőfalva

2.

---

B4071

Nem

417

96+24

Mezőfalva

3.

---

B4072

Nem

418

96+25

Mezőfalva

4.

---

110156

Nem

523

96+11

Mezőfalva

5.

---

110157

Nem

396

96+02

Mezőfalva

6.

---

110160

Nem

424 vagy 427

96+04

Mezőfalva

7.

---

110161

Nem

433

96+05

Mezőfalva

8.

---

110162

Nem

434

96+27

Mezőfalva

9.

---

110164

Nem

447

96+28

Mezőfalva

10.

---

110165

Nem

497

96+07

Mezőfalva

11.

---

110168

Nem

496

96+32

Zánka

12.

---

110172

Nem

522

96+10

Mezőfalva

13.

---

340275

Nem

532

96+36

Szolnok

14.

---

730212

Nem

540

96+18

Mezőfalva

A magyarországi (volt NDK-s) Mi-24D adatait egybefoglaló táblázat

 

 Folytatása következik!

 Szerző: Horváth Bence 

 Képek: internet 

  A www.harcihelikopter.blog.hu fenntart minden jogot, a blogoldalainak bármely részének bármilyen módszerrel, technikával történő másolásával és terjesztésével.
A www.harcihelikopter.blog.hu szerkesztő előzetes írásos hozzájárulása nélkül tilos a lap egészének vagy részeinek (szöveg, grafika, táblázat, adatszerkezet, struktúra, stb.) internetes feldolgozása és értékesítése.

 

-----------------------------------------------------------------

A cikk az egykori www.harcihelikopter.hu oldalon jelent meg 2011-ben. A honlap azóta megszűnt, helyén más honlap működik! Így jelen blogoldal szerkesztői a www.harcihelikopter.hu és www.lhsn.hu weboldalakkal semmilyen kapcsolatban sem állnak, az ott megjelent tartalmak nem tükrözik jelen blogoldal szerkesztőinek véleményét, értékrendjét!

A bejegyzés trackback címe:

https://harcihelikopter.blog.hu/api/trackback/id/tr312649145

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása