A magyar harcihelikopter-kedvelők népes táborának számára köztudott az a tény, hogy 1995 folyamán, pontosabban a nevezett év nyarán a Magyar Honvédség 14 darab Mi-24D és 6 darab Mi-24P harci helikoptert kapott, az akkor már egyesített (korábban NDK légierejében szolgálatot teljesítő) Luftwaffe Mi-24 állományából. A Nationale Volksarmee (NVA = NDK légiereje) 1978 és 1992 között összesen 54 helikoptert állított hadrendbe. (Az 54 darab nem a mindig üzemképes gépek számát, hanem az összesen az NVA felségjelzését viselő gépre vonatkozik!) Ez az ötvennégy harci helikopter a Kampfhubschrauber-Geschwader (Harchelikopter ezred) 3 és 5 (röviden KHG-3 és KGH-5) állományában teljesített szolgálatot. Míg a KHG-3-as egység a Cottbus-i, addig a KHG-5 a Basepohl-i repülőtéren állomásozott. A két egység kezdetben csak a hadrendi számot viselte, de az 1980-as évek közepétől a KHG-3 a „Ferdinand von Schill”, a KHG-5 az "Adolf von Lützow" ezrednevet vette fel. Ez egy olyan névválasztásként fogható fel, mint amilyen nálunk a rendszerváltás után megtapasztalható volt például az 59. Szentgyörgyi Dezső Harcászati Légi bázis, vagy a 87. Bakony Harcihelikopter ezred esetében.
Érdekességként érdemes megjegyezni, hogy mindkét ezred azonos jellemzője volt az, hogy a Mi-24-es századok mellet egy századnyi – (általában 12-15, maximum 20) Mi-8TB („Hip-E”) típusjelű harcihelikopter besorolású – a szállító alapváltozat harcivá átalakított – helikoptere is rendszerben állt. Ezek ugyanolyan harci helikopterekként voltak számon tartva, mint a jóval modernebb Mi-24-esek. Igaz jelentősen lomhábbak, kevésbé páncélozottak voltak, mint a huszonnégyesek, de ezt kárpótlandó nagyon erős fegyverzettel - 6 db UB-32-es nem irányított rakéta konténer, 6 db AT-2 „Swatter” és egy mozgatható, az orrban elhelyezett 12.7 mm-es KV-4-es típusú géppuskával szerelték fel ezeket a helikoptereket. Ilyen típusú gépek emellett még a MHG-18 kötelékében (Marinehubschrauber- Geschwader = Haditengerészeti helikopterezred) is rendszerben álltak.
A KHG-3 Mi-8TB típusú helikoptere
Mindezek mellett a Cottbusi és a Basepohli bázis gyakori látogatói között tarthatjuk számon az egyéb NVA-s egységek Mi-2, Mi-8T, Mi-8PSZ és Mi-9 gépeit.
Mi-9-es érkezik a Cottbus-i repülőtérre – háttérben egy Mi-24-es és egy Mi-8-as
Noha Németország újraegyesítését már 1990. október 3-án deklarálták, ennek ellenére a (volt) szovjet, és immáron orosz csapatok csak 1994-ben hagyták el az újonnan egyesült ország (hajdani NDK) területét. Ez a fokozatos csapatkivonás a volt NVA, immáron Luftwaffe harcihelikopter állományát nem érintette, hiszen az ekkor rendszerben álló 51 darab Mi-24D/P helikopter egytől-egyig a Bundeswher-Luftwaffe tulajdonába tartozott. A volt NVA-s hadijelzéseket, taktikai számokat egységes 96+… számokra váltották át. Így készült el egy 96+01-től kezdődő és 96+39-ig tartó Mi-24D lajstromsor, majd egy ezt követő 96+40-től 96+51-ig tartó Mi-24P taktikai számsor.
NVA hadrendben tartott Mi-24 gépeinek száma 1990-ben |
|||
Egység |
Bázishely |
Rendszerbe állított |
Darabszám |
KHG-3 |
Cottbus |
Mi-24D |
19 |
KHG-5 |
Basepohl |
Mi-24D |
20 |
KHG-5 |
Basepohl |
Mi-24P |
12 |
Összesen: |
51 |
Az egybevont KHG-3 és KHG-5 Mi-24D/P állománya 1990-ben
Típus |
Rendszerbe állítva |
NVA-ban szolgált idő |
Rendszerbe állított gépek száma |
Lezuhant |
Az egyesített Luftwaffe állományába került gépek száma |
Mi-24D |
1978 |
12 |
42 |
3 |
39 |
Mi-24P |
1990 |
0 |
12 |
0 |
12 |
A két rendszerbe állított Mi-24 típus összesített adatai
Nyilvánvaló volt az a tény, hogy ennyi harcihelikopterre nem lesz szüksége az újonnan alakult országnak. Egyrészt nem állt rendelkezésre – hosszabb távra is elegendő mennyiségű alkatrész – másrészt két egymástól teljesen különböző (keleti és nyugati) technika együttes rendszerben tartása semmilyen logisztikai, harcászati, stb. előnyt nem nyújtott. Így fokozatosan elkezdődött a rendszerben tartott Mi-24-esek kivonása, odaajándékozása az egységek átszervezése, az itt szolgálatot teljesítő repülő és műszaki személyzetnek a polgári (pl.: rendőrségi Mi-2-es állomány) szférában történő alkalmazása, vagy éppen nyugdíjazása.
A volt NVA repterek elhelyezkedése
A cottbusi repülőtéren 1990. szeptember. 25-én történt az utolsó hivatalos NVA-s kiképzési repülés. 1990. október 03-án átvette a repteret a Bundeswehr Luftwaffe (röviden Bundesluftwaffe vagy Luftwaffe.) 1991. április 8-án egy Mig-21Bis felszállásával végleg lezárult a reptér katonai használata. 1992. áprilisától civil légiforgalmi kft. üzemel az átnevezett- egybevont Cottbus-Drewitz-i repülőtéren. Az 1990. októbertől 1991. áprilisig tartó időben hagyta el a repteret az itt települt helikopterek 100%-a. A későbbiek során, egészen pontosan az 1995-ös a nagy „szortírozás”-kor, alakult meg a repülőtér tőszomszédságába a „Flugplatzmuseum Cottbus” (Cottbus-i repülőtérmúzeum), melynek a kiállítási tárgyai között az egykori KHG-3 „Ferdinand von Schill” ezred által is üzemeltetett egy-egy Mi-2, Mi-4A, Mi-8TB, Mi-9 és egy Mi-24D (egykori 96+39) került kiállításra.
A 340278 gyártási számú (NVA lajstrom: 547, Luftwaffe: 96+39, WTD-61: 98+32 lajstromú
Mi-24D a cottbusi múzeumban 2002-ben
A Basepohli repülőtér egységei is az 1991-es év folyamán feloszlatásra, összevonásra kerültek, így történhetett az, hogy a (még repülő) Mi-24-esek az Ingolstadt-i repülőtérre kerültek, ahol 1991 folyamán (eddigi kutatásaink szerint) 5 gépet kivéve mindegyik selejtezésre, elajándékozásra került. A megmaradt 5 gép innentől kezdve a fokozatos kivonásukig (1996-1997) a Wehrtechnischen Dienststelle 61 (röviden: WTD-61, jelentése körülbelül a Védekezésvizsgálati parancsnokságnak felel meg) állományba került át. Újabb hadrendi számot kaptak, mely a 98+… számsor lett. Ekképpen például a 96+39-ből 98+32 lett. Minden gépre felkerült a WTD-61 kék kör alakú jelzése, mely még mind a mai napig látható az azóta múzeumba került gépeken.
A WTD-61 egység Mi-24P gépe, mely itt még a 96+47 taktikai számmal látható 1991. májusában (Gy.Sz: 340337)
WTD-61 Mi-24D és Mi-24P helikopterei
|
||||
Típus |
WTD-61 lajstrom |
DDR lajstrom |
Luftwaffe lajstrom |
Gyártási szám |
Mi-24D |
98+31 |
495 |
Nem ismert |
Nem ismert |
Mi-24D |
98+32 |
547 |
96+39 |
340278 |
Mi-24P |
98+33 |
357 |
96+40 |
340330 |
Mi-24P |
98+34 |
442 |
96+47 |
340337 |
A WTD-61 egyik különleges (teszt)helikoptere. A 98+31-es lajstromú gépet egy bizonyos „Hawk head” –dal (sólyomfej) szerelték fel, és végeztek kísérletet. (Elvileg a rendszer egy újfajta gépágyú tesztelése miatt került a gépre.)
Az 1991-től történt szelektálás után a megmaradt Mi-24-esek sorsa különbözőfélén alakult. Sok múzeumba, vagy elbontásra került és van, amelyik éppen Magyarországra. A továbbiakban ezek rövid történetét foglalnám össze.
A Magyarországra került Mi-24-esek a már Luftwaffe-s felépítésben szereplő Heeresfliegerstaffel Ost (Nyugat-németországi szárazföldi légierő), már említett Cottbus-i illetve Basepohl-i századok állományából kerültek kiválasztásra.
A 20 gép meghatározásakor alapvető feltétel volt, hogy lehetőleg a legfiatalabb (a legkevesebb repült órával rendelkező) gépek kerüljenek hazánkba. A cottbusi illetve stafenhageni átvétel után a helikopterek vasúton érkeztek tervezett állomáshelyükre, Szentkirályszabadjára. A kezdeti nagy felbuzdulás után nem történt semmi sem a magyar országra érkezett „kinccsel”. Teltek-múltak az évek, a volt NDK-s helikoptertakaró-ponyvák szépen lemállottak a szabad égen álló gépekről. Kezdetben a Szentkirályszabadja-i reptér déli végében voltak „elszállásolva” a gépek. Aki megnézi a google maps internetes világtérképet, ott még egy 2004-es állapot látható a reptérről, és jól kivehetőek a szárnyak nélkül álldogáló exLuftwaffe Mi-24-esek a reptér déli végének jobb oldalán. A Mi-24P-ket nem találjuk sehol sem, hiszen ezeket a 8 év utáni pihenés után egy haderőreform révén az azóta megszűnt Dunai Repülőgépgyárba szállították át nagyjavításra. A hat gépből végül csak kettő „P” változatú gép lett felújítva.
A 2004-es költözés előtti – szállításra előkészített Mi-24-es és Mi-8-as helikopterek – között könnyen felfedezhetőek a volt világoszöld kamuflázst viselő 14 db NDK-s Mi-24-es
A Szentkirályszabadján állomásozó és 2004 folyamán megszüntetésre került 87. hadrendi számú, Bakony Harchelikopter Ezred a teljes (repülő) gépállományával Szolnokra települt át. Ennek során került a szolnoki reptérre a 96+32-es és a 96+36-os Luftwaffe lajstromszámot viselő Mi-24D helikopter is, majd a megszűnt Dunai Repülőgépgyár udvaráról az ott elárvátlanodott 4 darab további Mi-24P-is – melyek felújítási időpontja még mind a mai napig nem tisztázott sajnos.
A fel nem újított Mi-24P helikopterek – előtérben, a sor elején a 96+44-es áll
Egy újabb „állomáshelyen” a kivont Mi-24P helikopterek – előtérben az úgy szint már kivont 581-es Mi-24D látható a lezuhant 715-ös Mi-24V deszantajtajával…
Az összes többi Mi-24D a Mezőfalvai központi (Magyar Honvédség) raktárában került elhelyezésre. Ezek mind a mai napig ott vannak. A takaróponyvák már száz százalékosan elmállottak róluk. A kabintetők megsárgultak, a fém alkatrészeket kikezdte a rozsda, a lekopó festékrétegek mögül pedig felsejlenek az egykori alkalmazók, előbb a Luftwaffe, majd az NDK-s jelzések, számok…
A 96+25 és a 96+28 hadrendi számú Mi-24D Mezőfalván
Idáig tehát egy egyszerű helyzetjelentésnek is felfoghatnánk a magyarországi - egyesek szerint „könnyelműen elherdált” ajándék – jelenlegi elhelyezkedését.
A továbbiakban a rendelkezésre álló képanyag és a teljes mértékben ismert – Magyarországra érkezett – helikopterek lajstromszámai alapján, egyes gépek egyéni jellemzőit (speciális festések) és ha ismertebb, akkor a jelenlegi tartózkodási helyeiket is ismertetem. Először a Mi-24D-ket majd a Mi-24P-ket veszem sorba. Végezetül egy rövid nemzetközi kitekintést is teszek, hogy hol is találkozhat a Tisztelt Olvasó az egykori NDK-s majd, Luftwaffés D és P típusjelű helikopterekkel.
Mi-24D (volt NDK) Csak a magyarországi helikopterek! |
||||||
Típus |
Magyar lajstrom |
Gyártási szám |
Repül |
NDK lajstrom |
Luftwaffe |
Jelenlegi tartózkodási helye |
1. |
--- |
B4001 |
Nem |
403 |
96+20 |
Mezőfalva |
2. |
--- |
B4071 |
Nem |
417 |
96+24 |
Mezőfalva |
3. |
--- |
B4072 |
Nem |
418 |
96+25 |
Mezőfalva |
4. |
--- |
110156 |
Nem |
523 |
96+11 |
Mezőfalva |
5. |
--- |
110157 |
Nem |
396 |
96+02 |
Mezőfalva |
6. |
--- |
110160 |
Nem |
424 vagy 427 |
96+04 |
Mezőfalva |
7. |
--- |
110161 |
Nem |
433 |
96+05 |
Mezőfalva |
8. |
--- |
110162 |
Nem |
434 |
96+27 |
Mezőfalva |
9. |
--- |
110164 |
Nem |
447 |
96+28 |
Mezőfalva |
10. |
--- |
110165 |
Nem |
497 |
96+07 |
Mezőfalva |
11. |
--- |
110168 |
Nem |
496 |
96+32 |
Zánka |
12. |
--- |
110172 |
Nem |
522 |
96+10 |
Mezőfalva |
13. |
--- |
340275 |
Nem |
532 |
96+36 |
Szolnok |
14. |
--- |
730212 |
Nem |
540 |
96+18 |
Mezőfalva |
A magyarországi (volt NDK-s) Mi-24D adatait egybefoglaló táblázat
Folytatása következik!
Szerző: Horváth Bence
Képek: internet
A www.harcihelikopter.blog.hu fenntart minden jogot, a blogoldalainak bármely részének bármilyen módszerrel, technikával történő másolásával és terjesztésével.
A www.harcihelikopter.blog.hu szerkesztő előzetes írásos hozzájárulása nélkül tilos a lap egészének vagy részeinek (szöveg, grafika, táblázat, adatszerkezet, struktúra, stb.) internetes feldolgozása és értékesítése.
-----------------------------------------------------------------
A cikk az egykori www.harcihelikopter.hu oldalon jelent meg 2011-ben. A honlap azóta megszűnt, helyén más honlap működik! Így jelen blogoldal szerkesztői a www.harcihelikopter.hu és www.lhsn.hu weboldalakkal semmilyen kapcsolatban sem állnak, az ott megjelent tartalmak nem tükrözik jelen blogoldal szerkesztőinek véleményét, értékrendjét!