Mi-24 önvédelem: Az EVU - 2. rész (Archívum)
2012. január 06. írta: seitec

Mi-24 önvédelem: Az EVU - 2. rész (Archívum)

Az előző részben az EVU működésével és az orosz katonai helikopterek aktív-passzív védelmi hármasával ismerkedhettünk meg, ebben a részben pedig a hazai vonatkozásokat követhetjük nyomon.

Hazánkban (eddigi észrevételeink szerint) 2007-ig csak az ASZO-2V konténer és a L-166V-11E „Iszpanka” került csak alkalmazásra. Előbbi mindig a gépekre szerelve látható (repülőnapokon látványos infracsapda felhőket varázsolva az égre), utóbbi rendszeresen gépekre felszerelt állapotban csak a koszovói válság idején volt megfigyelhető. Ekkor is nagyrészt az üres iszpanka volt felszerelve, hiszen a zavarófej csak harci körülmények során került a helyére.

 

577_es_581.jpg

Az 581-es és az 577-es Mi-24D felszerelt Iszpanka rendszerrel és teljes fegyverzettel vár a riasztásra a kecskeméti reptéren a koszovói válság idején

A nagyérdemű először a 2007-es kecskeméti repülőnapon találkozott az EVU-val harcihelikopterre felszerelt állapotban. Ekkor a Csodaszarvas névre keresztelt 714-es Mi-24V, (amit aztán az idők során „Bocimobillá”, vagy egyszerűen csak „Bocivá” keresztelt el a helikopteres szleng) már EVU-val felszerelve mutatta meg rendkívüli fordulékonyságát Suszter Attila őrnagy (pilóta) és Tóth Zoltán őrnagy (operátor) előadásában.

 

A Boci (EVU-val felszerelve) bemutató közben aktív infracsapda kibocsátás után a 2007-es kecskeméti nyílt napon

 Az EVZ alkalmazására az MH 87. BHHE idejében (tesztrepülést leszámítva) nem került sor. Később, egyéb más alkalmakkor (például bevetési irány hadgyakorlatok) sem volt sohasem felszerelve az EVU. Kivételt képez például a 2009. októbere, amikor is több helikopteren látható volt mind az EVU, mind az Iszpanka felszerelt állapotban.

 

719.jpgA 719-es Mi-24V a Boci feketére festett EVU-jával felszerelve (2009. októbere)

 Azonban a nyílt napokon és filmes szerepléseken 2007 után az EVU-k gépekre való felszerelése egyre inkább elterjedt. A repülőnapi kűrök repülése EVU-val nagy kihívást jelent: a hajtóművet lefojtó, és egyben légellenállást is generáló EVU ugyan látványos, de komolyabb kihívást jelent vele a repülés is.

 

4471839.jpgA festett helikopterek legújabb üdvöskéje, a 716-os Mi-24V (Csőrike 2) is megkapta a maga lángoló EVU-ját

 A kiállítási tárgyaknál maradva, egy sereg kivont, részlegesen leállított, vagy épp lezuhant Mi-24-esen figyelhetünk meg felszerelt EVU-t. Az összes közül mindenesetre a zamárdi haditechnikai parkban kiállított 108-as korai, vagy más nyelven a „százas” szériájú (gyártási szám: K20108) Mi-24D-re felszerelt hűtőberendezés a legextrémebb. Ez az a széria Magyarországon, amire még nem lehetett EVU-t rögzíteni, ugyanis hiányoznak az EVU-t alul és felül rögzítő pontok. (Alul a deszanttér felett egy téglaalap, felül két függesztőrúd.)

 

345.jpgCsőri is a korábbi széria egy jeles példánya volt, jól megfigyelhető, hogy a hajtóműkiömlő élesen kiáll a géptestből, nem simul bele, és nincsenek EVU tartóbekötések sem

 

magyar245811.JPGAz 581-es Mi-24D-n ezzel szemben megfigyelhető a géphez simuló kiömlőnyílás, és a két darab deszanttérajtó feletti rögzítő bekötés

 

 

108_3.jpegJól lehet látni a 108-as Mi-24D-n, hogy az EVU alsó téglaalap támasztója – gyárilag kialakított berendezés tartó hiányában – csak úgy lóg a levegőben 

 

Később, valamelyest egy kicsit sikerült a helyzetet javítani. :-)

jetfly_1.jpgA szolnoki reptéren kiállított (ideiglenesen nem repülő) 712-es Mi-24V-t is a hajtómű hűtővel állították ki

 

Egy ideig a lezuhant 715-ös Mi-24V is EVU-val volt látható. Ezt mára leszerelték az elég groteszkül kinéző, az 581-es Mi-24D alsó deszanttérajtóját viselő, ma Zamárdiban látható helikopterről

 Végezetül meg kell említeni, hogy noha Magyarországon eddig csak a Mi-24-eseken láthattunk EVU-t, ez nem jelenti azt, hogy a többi Mil helikopterre nem lehetne felszerelni. Ugyanis a hajtóműkiömlő árnyékoló berendezés a Mi-8, Mi-17 helikopterekre is felszerelhető, ha ki van alakítva a megfelelő rögzítési pont. Persze a kiömlő eltérő formája és a sárkány más adottsága (dőlése) miatt az EVU csatlakozóján egy kicsit módosítani kell, de ez csak marginális problémát jelent.

 

irani_heli_evuval.jpgIráni rendőrség Mi-171-es helikoptere előtérben a leszerelt EVU-val

  

76.jpgA cseh légierő Mi-171-es helikoptere EVU-val és Iszpankával felszerelve 2008. májusában

 

 

 (Forrás: internet, airliners.net, jetfly, hunavia.hu)

 

-----------------------------------------------------------------

A cikk az egykori www.harcihelikopter.hu oldalon jelent meg 2011-ben. A honlap azóta megszűnt, helyén más honlap működik! Így jelen blogoldal szerkesztői a www.harcihelikopter.hu és www.lhsn.hu weboldalakkal semmilyen kapcsolatban sem állnak, az ott megjelent tartalmak nem tükrözik jelen blogoldal szerkesztőinek véleményét, értékrendjét!

A bejegyzés trackback címe:

https://harcihelikopter.blog.hu/api/trackback/id/tr422649123

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása