"Hamisítvány" Mil Mi-24 "Hind" harcihelikopterek a filmvásznon (Archívum)
2012. március 10. írta: harcihelikopter

"Hamisítvány" Mil Mi-24 "Hind" harcihelikopterek a filmvásznon (Archívum)

’Hamisítvány’ Mil Mi-24 "Hind" harcihelikopterek története

  red_dawn_3.jpg

Anno, az 1970-es, 1980-as években még nem álltak rendelkezésre eredeti Mi-24-esek a filmkészítők számára, így maradtak az utánzatok, egyfajta "hamisítványok". A kedvelt Mi-24 alváltozat a Mi-24A volt. Ezeket a "Mil Mi-24 Hind"-ek – téli álcázófestéssel - kiváló imitációi az eredeti Hind-A-knak. A francia Aerospatiale Puma helikopterekből építették át őket, és legutóbb olyan filmekben használták őket újra, mint a RAMBO 2 és 3. Ezek a modellgépek a korai Hindeket, azaz az A-kat imitálják, melyeknek tompa, szögletes orr része volt. A-kat láthattunk a Tűzróka c. filmben is, azonban azok a gépek 1:12 arányú, rádióvezérelt modellek voltak. Vörös hajnal c. filmhez három Puma-t alakítottak át, mindhárom meg is jelenik a filmvásznon. Ezeknek a ’hamisítvány’ gépeknek az orrészét színezett üvegekkel építették, melyeket az eredeti kabin köré húztak. Azonban közelről nézve a színezett üvegek ellenére látszik a Puma eredeti orr része. Ezeknek a ’pilótás’ gépeknek a mozgása korlátozott volt, hirtelen irányváltoztatások lehetetlenek voltak, mivel ilyen esetben leszakadt volna a gép orr része. A később használt Puma-k esetében eltávolították az orrészt, de a szárny-rész és a rakétakonténerek maradtak – ezek a nagy módosítások nem voltak káros befolyással a helikopter aerodinamikai tulajdonságaira.

 red_dawn.jpg

A Pumák egyik része, amit nem tudtak megfelelően átalakítani a főfutók kidudorodása, a valós Hind-eken a teljesen behúzható főfutók borítása csaknem sima, ezzel is növelve a manőverező képességet.

red_dawn_2.jpg

Megfigyelhető a modell gép orrán az egycsövű 12,7-mmes nehézgéppuska, ami standard fegyverzete volt az A-knak. Csak a későbbi szériákon jelent meg a Jakusev-Borozov JakB-12,7 12,7-mmes, gatling rendszerű négycsövű nehézgéppuska (Якушев-Борзов ЯкБ-12,7).

 

Valójában kicsit kortévesztő a filmben a Hind A-k használata, mivel ezeket 1974-től a sokkal elterjedtebb Hind D-kkel cserélték le, melyeknek már tandem-elrendezésű pilótafülkéjük volt. Az A-k tervezési hiányosságait a D-knél teljes mértékben kiküszöbölték, és 1977-re a legtöbb frontlégierőnél leváltották velük az A-kat.

Érdekesség továbbá, hogy számos filmfelvételnél előtűnik a Puma kabinja a ’hamisítvány’ gép kabinja alól, még a színezett üveg ellenére is, azonban a szárnyak rakétákkal azonban csak többletstabilitást adtak a helikopternek, így ezzel használták a RAMBO 2, és 3-ban is. Ezek a szárnyak ’katonaivá’ tették az egészében nézve általános kinézetű helikoptert. 

 

A Rambo 2 és 3 már változást hozott: maradtak a Pumák és a félszárnyak, de a kabin már eredeti puma

 

tipusselejt.jpgValószínűleg a Vörös hajnal (1984) c. filmben használt egyik Hind A a roncstelepen

 

 

További Mil Mi-24 Hind imitációk

A legkedveltebbek az átalakított Aérospatiale Puma helikopterek voltak, melyeket először a Vörös hajnal c. filmhez építettek John Milius utasítására. Hamis Mil Mi-24-eseket használtak még többek között a Ütközetben eltűnt 3. c. és a Vörös skorpió c. filmekben is, ezek átalakított Sikorsky S-62-esek voltak. 

ciyr5ue6ixpfzmk0fgyczdy2yodf-6e4zrly6pymnro.webp

Itt azért már kicsit túlszaladt a fantázia: az összesen 6 db UB-32 blokkot a Mi-24-es sohasem tudta hordozni.

 

 

 

(Képek forrása: internet, illetve a filmből kimentett képkockák)

-----------------------------------------------------------------

A cikk az egykori harcihelikopter.hu oldalon jelent meg még 2011-ben. A honlap azóta megszűnt, helyén más honlap működik! Így jelen blogoldal szerkesztői a www.harcihelikopter.hu és www.lhsn.hu weboldalakkal semmilyen kapcsolatban sem állnak, az ott megjelent tartalmak nem tükrözik jelen blogoldal szerkesztőinek véleményét, értékrendjét!

A bejegyzés trackback címe:

https://harcihelikopter.blog.hu/api/trackback/id/tr5214229741

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása