Sugárfelderítés a levegőből - 2. rész (Archívum)
2015. október 15. írta: seitec

Sugárfelderítés a levegőből - 2. rész (Archívum)

Az alábbi írás célja, agy alig ismert eszköz, ill. feladat ismertetése, melyre joggal lehetünk büszkék. A Magyar Légierő világviszonylatban is korszerű, és magas szintű sugárfelderítő képességgel rendelkezik, részben a már meglévő, külföldi eredetű technika, részben a hazai kutatások, és fejlesztések révén. (I. rész itt olvasható.) 

img_3292.JPGA konténer  egy későbbi verziója az 580-as Mi-24D-re függesztve

A konténer koraii változata Mi-24-esen függesztve

A LSF a gyakorlatban

A LSF gyakorlati megvalósításakor alapvetően a műszaki kutató-mentő repülés módszerét követik, mert ez biztosítja a szükséges mérési pontok sűrűségét és konvertálhatóságát. Le kell szögezni, hogy a terep domborzata, fedettsége döntően befolyásolhatja a felderítést, esetenként lehetetlenné is téve azt. A LSF repülés végrehajtása előtt az alábbiak kerülnek meghatározásra:

- felderítőkörzet sarokpontjai,

- a pásztázási távolságok (pontforrás felderítésénél: 100-200 m, területi forrás esetén: 500-1000 m)

 

Ismerve a Mi-24-es technikai paramétereit az alábbiak állapíthatóak meg:

Teljesítőképesség:

Szennyezett terepszakasz felderítése: 300 km²/h/járőr (50 méteren repülve)

Pontforrás felderítése: 18 – 20 km²/h/járőr

Repülési sebesség:

Szennyezett terepszakasz felderítése: 150 – 180 km/h

Pontforrás felderítése: 100 – 120 km/h

Repülési magasság:

Szennyezett terepszakasz felderítése: 80 – 100 m

Pontforrás felderítése: 50 – 60 m

Egyéb paraméterek:

Konténer üzemidő: min. 6 h

Helikopter max. repülési idő: 3 h

Készenlét ideje: „R” + 6 h

A felderítés legkorábban tervezhető ideje az adott terület felett: Kihullás vége + 2 h mérnöki tartalék.

 

sugarfelderites_5.jpgA sugárfelderítő konténer a 336-os számú Mi-24P-n

 Hogy a bevetés során a konténer által pásztázott szennyezett területet minél pontosabban meghatározhassák beépítésre került egy GPS készülék (lásd első rész), használható azonban a fedélzeti GPS egység is. Ezek segítségével akár 5-10 méteres pontosság is elérhető.

A bevetés előtt egy erre a célra szolgáló számítógépes programmal megtervezik a repülés méterre pontos útvonalát. Ebbe a speciális táblázatkezelőbe először beviszik az alábbi adatokat:

  • felderítendő terület alakja, méretei, elhelyezjkedése, jellemző irányának koordinátái
  • pásztázási távköz
  • a tartandó föld feletti sebesség pásztázáskor
  • üzemanyag mennyisége
  • szükséges üzemanyag-vészmaradék
  • helikopter felszállósúlya
  • különböző alklamazandó fedélzeti berendézesek adatai
  • a felderítendő terület első pontjainak távolsága a reptértől
  • a ki- és visszarepülés műszer szerinti sebessége
  • a federítés utolsó pontjának távolsága a leszállóhelytől

A program ezután kiszámítja a fordulópontok koordinátáit, melyek a fedélzeti GPS segítségével útvonallá állnak össze.

sugarfelderites_6.jpgA felderítési útvonal a GPS-ben

 A pilóta javaslatot kaphat továbbá, hogy végrehajtható-e a feladat egy tankolással, ill. ha nem, hová, mely pontra tervezze a két üzemanyag-feltöltés közti váltáspontot. Ez persze csak akkor lényeges, ha két helikopterrel végzik a felderítést. Fontos megjegyezni, hogy biztonsági okból egyszerre csak egy helikopter tartózkodik a szennyezett terület felett. Ezekből is látható, egy nagyon bonyolult feladatról van szó.

sugarfelderites_7.jpgMegfigyelhető a konténer alján az adattovábbító antenna 

sugarfelderites_8.jpgA program használat közben

 Természetesen lehetőség van a feladat közbeni módosításra, ha például szükségessé válik, hogy egy feltöltéssel elvégezhető legyen a feladat, növelhető a pásztázási távköz.

 Bevetésen a légi sugárfelderítő konténer

 A LSF konténert az alábbi alkalmakkor tesztelték, ill. végeztek vele gyakorlatokat:

  • Pellérd (2002.04.30.)
  • Szentkirályszabadja (2004.04.14.)
  • Szolnok (2004.04.14, 19.)
  • Bakonykúti (2004.04.3-4.)
  • Pápa légibázis (2005.06.8-9.)
  • Szolnok (2006.10.17.)
  • Püspökszilágy (2008.05.13-16.)

A MH 86. Szolnok Helikopterbázis állandó, 24 órás sugárfelderítő készültséget ad. Katasztrófa esetén egy konténerrel felszerelt Mi-24-es képes azonnal a helyszínre sietni.

 Összefoglalás:

 Megállítható, hogy a Magyar Honvédségnél rendszerben lévő légi sugárfelderítő konténer egy világszínvonalú szerkezet, minden területen legyen az a mérési tartomány, a riasztási idő, a mért adatok valós idejű továbbítása, ill. számítógépes feldolgozása. Amiben viszont még a világ élvonalában a standardnak számító amerikai technikát is megelőzzük, az az a tulajdonság, hogy a detektort képesek vagyunk a szennyezett terület fölé akár 335 km/h meghaladó sebességgel is eljuttatni. Ez pedig kitűnően alátámasztja, hogy a Mi-24-es manapság is az egyik legnagyobb harcértékkel bíró helikopter háborúban – és békében is.

 

Felhasznált irodalom:

  1. http://www.gammatech.hu/php/showproduct.php?lang=hun&group=RadiationMonitors&product=labv
  2. http://hadmernok.hu/2009_1_zelenak.pdf
  3. Haditechnika XLIII. évfolyam, 4. szám
  4. Honvédségi Szemle 63. évfolyam 6. szám
  5. Nagy Gábor - Bäumler Ede - Csurgai József - Molnár László - Pintér István - Vincze Árpád - Zelenák János - Solymosi József: Pin dióda alkalmazhatósága pilóta nélküli sugárfelderítésben
  6. Hadmérnök V. Évfolyam 3. szám

 

Képek:

  • saját 
  • internet, illetve
  • az említett cikkek

A bejegyzés trackback címe:

https://harcihelikopter.blog.hu/api/trackback/id/tr862658955

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása