Az alábbi írás célja, agy alig ismert eszköz, ill. feladat ismertetése, melyre joggal lehetünk büszkék. A Magyar Légierő világviszonylatban is korszerű, és magas szintű sugárfelderítő képességgel rendelkezik, részben a már meglévő, külföldi eredetű technika, részben a hazai kutatások, és fejlesztések révén. (I. rész itt olvasható.)
A konténer egy későbbi verziója az 580-as Mi-24D-re függesztve
A konténer koraii változata Mi-24-esen függesztve
A LSF a gyakorlatban
A LSF gyakorlati megvalósításakor alapvetően a műszaki kutató-mentő repülés módszerét követik, mert ez biztosítja a szükséges mérési pontok sűrűségét és konvertálhatóságát. Le kell szögezni, hogy a terep domborzata, fedettsége döntően befolyásolhatja a felderítést, esetenként lehetetlenné is téve azt. A LSF repülés végrehajtása előtt az alábbiak kerülnek meghatározásra:
- felderítőkörzet sarokpontjai,
- a pásztázási távolságok (pontforrás felderítésénél: 100-200 m, területi forrás esetén: 500-1000 m)
Ismerve a Mi-24-es technikai paramétereit az alábbiak állapíthatóak meg:
Teljesítőképesség:
Szennyezett terepszakasz felderítése: 300 km²/h/járőr (50 méteren repülve)
Pontforrás felderítése: 18 – 20 km²/h/járőr
Repülési sebesség:
Szennyezett terepszakasz felderítése: 150 – 180 km/h
Pontforrás felderítése: 100 – 120 km/h
Repülési magasság:
Szennyezett terepszakasz felderítése: 80 – 100 m
Pontforrás felderítése: 50 – 60 m
Egyéb paraméterek:
Konténer üzemidő: min. 6 h
Helikopter max. repülési idő: 3 h
Készenlét ideje: „R” + 6 h
A felderítés legkorábban tervezhető ideje az adott terület felett: Kihullás vége + 2 h mérnöki tartalék.
A sugárfelderítő konténer a 336-os számú Mi-24P-n
Hogy a bevetés során a konténer által pásztázott szennyezett területet minél pontosabban meghatározhassák beépítésre került egy GPS készülék (lásd első rész), használható azonban a fedélzeti GPS egység is. Ezek segítségével akár 5-10 méteres pontosság is elérhető.
A bevetés előtt egy erre a célra szolgáló számítógépes programmal megtervezik a repülés méterre pontos útvonalát. Ebbe a speciális táblázatkezelőbe először beviszik az alábbi adatokat:
- felderítendő terület alakja, méretei, elhelyezjkedése, jellemző irányának koordinátái
- pásztázási távköz
- a tartandó föld feletti sebesség pásztázáskor
- üzemanyag mennyisége
- szükséges üzemanyag-vészmaradék
- helikopter felszállósúlya
- különböző alklamazandó fedélzeti berendézesek adatai
- a felderítendő terület első pontjainak távolsága a reptértől
- a ki- és visszarepülés műszer szerinti sebessége
- a federítés utolsó pontjának távolsága a leszállóhelytől
A program ezután kiszámítja a fordulópontok koordinátáit, melyek a fedélzeti GPS segítségével útvonallá állnak össze.
A felderítési útvonal a GPS-ben
A pilóta javaslatot kaphat továbbá, hogy végrehajtható-e a feladat egy tankolással, ill. ha nem, hová, mely pontra tervezze a két üzemanyag-feltöltés közti váltáspontot. Ez persze csak akkor lényeges, ha két helikopterrel végzik a felderítést. Fontos megjegyezni, hogy biztonsági okból egyszerre csak egy helikopter tartózkodik a szennyezett terület felett. Ezekből is látható, egy nagyon bonyolult feladatról van szó.
Megfigyelhető a konténer alján az adattovábbító antenna
A program használat közben
Természetesen lehetőség van a feladat közbeni módosításra, ha például szükségessé válik, hogy egy feltöltéssel elvégezhető legyen a feladat, növelhető a pásztázási távköz.
Bevetésen a légi sugárfelderítő konténer
A LSF konténert az alábbi alkalmakkor tesztelték, ill. végeztek vele gyakorlatokat:
- Pellérd (2002.04.30.)
- Szentkirályszabadja (2004.04.14.)
- Szolnok (2004.04.14, 19.)
- Bakonykúti (2004.04.3-4.)
- Pápa légibázis (2005.06.8-9.)
- Szolnok (2006.10.17.)
- Püspökszilágy (2008.05.13-16.)
A MH 86. Szolnok Helikopterbázis állandó, 24 órás sugárfelderítő készültséget ad. Katasztrófa esetén egy konténerrel felszerelt Mi-24-es képes azonnal a helyszínre sietni.
Összefoglalás:
Megállítható, hogy a Magyar Honvédségnél rendszerben lévő légi sugárfelderítő konténer egy világszínvonalú szerkezet, minden területen legyen az a mérési tartomány, a riasztási idő, a mért adatok valós idejű továbbítása, ill. számítógépes feldolgozása. Amiben viszont még a világ élvonalában a standardnak számító amerikai technikát is megelőzzük, az az a tulajdonság, hogy a detektort képesek vagyunk a szennyezett terület fölé akár 335 km/h meghaladó sebességgel is eljuttatni. Ez pedig kitűnően alátámasztja, hogy a Mi-24-es manapság is az egyik legnagyobb harcértékkel bíró helikopter háborúban – és békében is.
Felhasznált irodalom:
- http://www.gammatech.hu/php/showproduct.php?lang=hun&group=RadiationMonitors&product=labv
- http://hadmernok.hu/2009_1_zelenak.pdf
- Haditechnika XLIII. évfolyam, 4. szám
- Honvédségi Szemle 63. évfolyam 6. szám
- Nagy Gábor - Bäumler Ede - Csurgai József - Molnár László - Pintér István - Vincze Árpád - Zelenák János - Solymosi József: Pin dióda alkalmazhatósága pilóta nélküli sugárfelderítésben
- Hadmérnök V. Évfolyam 3. szám
Képek:
- saját
- internet, illetve
- az említett cikkek