H225M testközelből, avagy hadrendbe állt az új Airbus közepes szállító helikopter
2023. november 08. írta: harcihelikopter

H225M testközelből, avagy hadrendbe állt az új Airbus közepes szállító helikopter

20231017-img_3374_1.jpg

Új korszak emelkedik el a szolnoki betontól. Háttérben a múlt egy szelete.

Blogunk lehetőséget kapott egy napsütéses októberi napon, hogy megtekinthesse az immáron MH 86. Szolnok Helikopter Bázis névről MH Kiss József 86. Helikopterdandár névre keresztelt alakulat egy hétköznapját. Olyan kiképzési repülési napon látogattunk el az alakulathoz, amikor is a H145M helikopterek esetében igazi "nagy üzem" volt: alig bírtuk megszámolni és nyomon követni a repülésre előkészített vagy éppen felszálló vagy éppen feladatáról visszatérő gépeket. Olyan "okostojás" kavalkád volt földön és levegőben, ami egyértelművé tette számunkra: az immáron teljes H145M flottával a kiképzési repülések folyamatosak, a képességek megszerzése, begyakorlása aktívan folyik.

Ottjártunkkor a fő kiképzési elem a különböző csörlési feladatok voltak: megdöbbentő volt látni, hogy egy-egy H145M helikopter akár 20-30 percig is egyhelyben (egy pont fölött) függeszkedett és látszólag egy centimétert sem mozdult el. Mindeközben a csörlési feladat le-föl zajlott a fedélzetről egészen a földig. Azt is érdekes volt megfigyelni, főleg a termetes orosz technikához szokott szemnek, hogy a sok kicsi helikopter milyen kis területen végezte a gyakorlatait. Természetesen a megfelelő biztonsági távolságokat mindvégig betartották, azonban mégis a légtér ezen szeglete zsúfolásig megtelt H145M helikopterrel.

A H145M helikopterek mellett a háttérben Zlinek zümmögtek szorgosan, azonban nemcsak ezen gépmadarak voltak megtekinthetőek, ugyanis a teljes AS350B flotta a levegőben volt! Noha persze ez egy kicsit félrevezető is lehet, ugyanis csak két gép az a "teljes flotta", mégis jól mutatja, hogy a forgószárnyasokon alapvető készségeket megszerző pilóták kiképzése is folyamatos. Amúgy további érdekesség, mely mára, a H145M és H225M helikopterek mellett kicsit a múlt homályába vész, hogy a Mókusok 2016-os hadrendbe állítása eredményezte az első nyugati megjelenését a Magyar Honvédségben.

20231017-img_3227.jpg

Egy képen minden, ami nyugati eredetű forgószárnyas

Az aktív kiképzési nap sztárja azonban egyértelműen a H225M közepes szállítóhelikopter volt, melyet most tekinthettük meg mi is először testközelből. A H225M helikopterek (70 és 71 oldalszámmal) igazán friss szerzemények: 2023.07.24-én érkezett meg az első két forgószárnyas, melyet 2023.11.07-én követett további két gép (72 és 73 oldalszámmal.) Az eddig megérkezett 4 helikoptert még további 12 fogja követni, melyből a 70-79 ig lesznek a szállító konfigurációjú gépek (Troop Transport Helicopter), 80-85-ig pedig a szállítóképesség fenntartása mellett, de integrált fedélzeti fegyverrendszerek alkalmazására (HForce) is felkészített helikopterek. Utóbbiak ekként SOF (Special Operations Forces) besorolásúak lesznek, azaz a különleges erők támogatását is el fogják látni, mivel alkalmasak lesznek könnyen páncélozott célok elleni tevékenységre.*

A H225M helikopterekkel a magyar személyzet kiképzése folyamatos: egészen pontosan a francia (az Airbus gyár által biztosított) személyzet azon magyar hajózókat képezi ki, akikből a jövő oktatói lesznek, azaz lényegében "képzed a kiképzőt" folyamat zajlik. Ottjártunkkor is - az amúgy rendkívül feszes - ütemben zajló kiképzésbe tekinthettünk be egy földi előkészítés és egy rövidebb repülés erejéig. Ahogy a magyar pilótákat, úgy a magyar műszakisokat is francia szakember-gárda segíti, ekként jelenleg még együtt üzemeltetik a 4 gépes flottát. 

Amúgy érdekesség, de a H225M helikopter is a csörlési feladatot gyakorolta, azonban azt nem a repülőtéren belül, hanem attól távolabb egy kijelölt zónában. Éppen ezért a H225-öst sokat nem is láthattuk a nap folyamán.

No és persze adódik a kérdés: milyen is az "új technika" repülés közben? Avagy milyen a fedélzet az orosz technikához szokott fenéknek? Erre mi is nagyon kíváncsiak voltunk és amit tapasztaltunk az egyértelmű: teljesen más! Először is a helikopter szinte semennyit sem ráz! Szemben az orosz vasakkal a H225M-ben a vibrálást, rezgést-rázkódást szinte nem lehet érezni! Az utazási komfortja klasszisokkal jobb az orosz gépekhez képest.

Másodszor: a hely kínálat egy kicsit szűkösebb a Mi-8/17-hez képest (felállni nem lehet), viszont a Mi-24-es deszantteréhez képest a hely kínálat fejedelmi. (A Mi-8/17-es tehertér mérete hossz x szélesség x magasság: 5,2x2,3x1,8 míg a H225M-é 5,95x1,8x1,45)  

Harmadszor: a H225M mind üresen, mind maximális tömeg tekintetében könnyebb az orosz szállítóhelikopternél, melyhez erősebb hajtóművek társultak és ez érezhető a dinamizmusán is: fürgébb, jobban gyorsul. Ez érezhető volt a fedélzetről és a földről nézve is.

Negyedszer egy szubjektív (érzékszervi) vélemény: a H225M-nek új autó szaga van szemben az orosz (exszovjet) gépek klasszikus kerozinos-olajos szagával (kipárolgásával, amit tud mindenki, aki valaha ült már például Mi-2-8-9-17-24-esben.) 

Összességében ennyit tudtunk megállapítani a H225M-ről első találkozásra. Egyértelmű, hogy a géptípust még szoknia kell a magyar szemnek mint ahogy kíváncsian várja mindenki, hogy milyen új képességek jelennek majd meg készség szinten a Magyar Légierőben, amit korábban az orosz vasak már nem, vagy alapvetően nem tudtak sohasem. 

Képek a H145M és AS350B helikopterekről

 

Munkában a H145M könnyű helikopterek

A két AS350B is a nap aktív részese volt.

 

Munkában az új szerzemény, avagy a H225M

 

20231017-img_3224_1.jpg

Mint a régi szép időkben: az indulást itt is gépátvétel előzi meg...

20231017-img_3231_1.jpg

...avagy van, ami nem változik új típus ide vagy oda.

20231017-img_3331_1.jpg

Felszállásra várva. A H225M-be hajózók nem a tehertér felől, hanem külön-külön mindkét oldali ajtón tudnak beszállni. A fedélzeti technikus (új elnevezésén: loadmaster) a tehertér felől tudja a helyét elfoglalni.

20231017-img_3348_1.jpg

A forgószárny akárcsak az orosz típuson 5 lapátos.  

20231017-img_3365_1.jpg

Oldalnézetből jól látszik az, ami az összes fedélzetről készült képet meghatározza: minden tehertér-oldalablak zöld árnyékolást kapott...

20231017-img_3263_1.jpg

...ekként nem a mi fényképezőgépeink voltak rosszak, hogy minden kép zöld tónust kapott.

20231017-img_3289_1.jpg

Az Alcsi-Holt-Tisza egy szelete, háttérben a bázis reptere. Persze minden zöldben.

 20231017-img_3246_1.jpg

Orosz típusok ottjártunkkor nem repültek.

20231017-7v2a1337_1.jpg

A szállító konfigurációjú gép oldalablakán a csörlést felügyelő francia kiképző kukucskál ki.

 

Köszönetnyilvánítás

Köszönjük a lehetőséget a Magyar Honvédség kommunikációs osztályának és az MH Kiss József 86. Helikopterdandárnak, hogy lehetővé tették számunkra a kiképzési repülés megtekintését és fedélzetre való felkerülést. 

 -----------------------------------------

Fotó és szöveg: Thurzó Péter, Horváth Bence 

------------------------------------------

*A H225M típus részletes bemutatására egy későbbi bejegyzésben kerül majd sor, amikor már több időnk lesz a gépet kívülről-belülről megismerni. A mostani feszített kiképzés ezt még nem tette lehetővé. 

A bejegyzés trackback címe:

https://harcihelikopter.blog.hu/api/trackback/id/tr618254313

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása