Hogyan lesz valakiből szállítóhelikopter-pilóta? – Interjú Radnai Ádám főhadnaggyal (MH 86. Szolnok Helikopter Bázis – Rubik Szállítóhelikopter-zászlóalj)
2019. július 10. írta: seitec

Hogyan lesz valakiből szállítóhelikopter-pilóta? – Interjú Radnai Ádám főhadnaggyal (MH 86. Szolnok Helikopter Bázis – Rubik Szállítóhelikopter-zászlóalj)

dsc_0043.jpg

Hogyan lesz valakiből szállítóhelikopter-pilóta? Ezt mutatjuk be Radnai Ádám főhadnagy életútján keresztül, aki a szárazföldi haderőnemtől érkezett a légierőhöz és immáron már, mint Mi-8/17 helikoptervezető teljesíti katonai szolgálatát

Bevezetés

Pilótává válni ezen belül helikopterrel repülni? Sokak vágya ez s nem csak azért, mert repülőeszközt vezethet, aki pilóta lesz, hanem mert helikoptert vezetni a repülés egy különleges tudományát jelenti. Mondás, hogy a repülőgép magától is egyenesen repül, míg a helikoptert folyamatosan kontrollálni, vezetni, irányítani kell. Természetesen ez csak egy erős általánosítás, azonban az tény, hogy forgószárnyast vezetni kihívás, melyhez azonban a legtöbb esetben merevszárnyú repülőeszközökön történő kiképzésen vezet az út.

Szolnoki látogatásunk nyomán annak jártunk utána, hogyan lesz valakiből helikopter pilóta, s milyen út vezet el odáig, hogy például először repülhessen egyedül. 

Hogyan lesz valaki szállítóhelikopter-pilóta?

Először is kell hozzá egy elhatározás, hogy jelentkezzen egy képzést nyújtó intézménybe, de mindezek előtt szükséges hozzá egy gyermeki/fiatalkori kíváncsiság. S még csak az sem szükséges hozzá, hogy a forgószárny-szele megcsapja, elég ha fiatalon kialakul az érdeklődése a repülés iránt. Ha már ekkor felkeltik az érdeklődését a zajos, gyors, vagy éppen lassabb légijárművek, akkor hamar átalakul a kíváncsiság egy vággyá, hogy egyszer majd, ha nagy lesz ő is kalandozhasson a kék fellegekben. S ha ez sem így történik, akkor is még ott van Radnai Ádám főhadnagy története, aki jelenleg az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis Rubik Szállítóhelikopter-zászlóaljának szállítóhelikopter-pilótája.

Ő kisgyermekkorában a klasszikussá – mondhatni ikonikussá – vált TOP GUN film alapján szeretett bele a repülésbe. A film képkockái lenyűgözték és kialakult a szerelem a repüléssel, jóllehet már ekkor tudta, hogy azért a repülés a valóságban nem éppen úgy néz ki, ahogyan Hollywood bemutatta. Így ismereteit a repülésről az itthoni Top Gun, majd később Aranysas újságokból bővítette, mindeközben megkezdte szárazföldi szolgálatát is a Magyar Honvédség keretében. Ahol – és átadjuk neki a szót – „éppen egy nyelvtanfolyamon vettem részt, amikor megtudtam, hogy lehet jelentkezni szállítóhelikopter-másodpilótának. S mivel nekem gyerekkori álmom volt a repülés, így úgy gondoltam itt az idő, hogy éljek a lehetőséggel.”

S hogy miért pont szállítóhelikopter?

„Laikusként nekem is az tűnt repülésnek, hogy minél gyorsabban, minél magasabbra, ugyanakkor az is, hogy minél alacsonyabban a földközelben vezethesse a pilóta a repülőeszközt. Számomra ez volt a repülés, de alapvetően mindegy volt, hogy melyik, a legfontosabb, hogy én vezethessem a repülőgépet. És hát az utóbbi valósult meg: helikopterrel szárnyalhatok földközelben.”

A repülési elméleti alapképzés előtt a repülőorvosi vizsgálaton kellett átesnie, mely mint minden pilótajelölt esetében az első lépcsőfokot jelenti. Miután ezt sikeresen teljesítette, következett az elméleti oktatás. S jóllehet kifejezetten műszaki végzettséggel nem rendelkezett, ennek ellenére az alapos oktatásnak köszönhetően fokról-fokra tudott elmélyedni a repülés alapjaiban, majd megismerte magát a repüléssel összefüggésben álló egyéb szakterületeket: úgy mint navigáció, meteorológia. Természetesen a teljes elméleti időszakot folyamatos vizsgákon történő számadás kísérte. Ezt követte egy földi kiképzési szakasz, ekkor már a Zlin-242-es típussal ismerkedett. Majd ugyanúgy Zlinekkel, de immáron levegőben történt meg a kiképzés folytatása: ekkor elvált, hogy a kék fellegekben, a 3 dimenzióban is képes lesz elboldogulni. S mivel ezt is sikeresen teljesítette, így kerülhetett a Zlinről a szállítóhelikopter-zászlóaljhoz Mi-8/17 típusra, hol folytatta immáron forgószárnyas repülőeszközön a pilóta karrierjét.

_mg_0595_1.jpg

Az első repülőgép mellyel megismerkedett a Zlin-242-es merevszárnyú repülőgép volt. A típuson 45 repülési órát kellett teljesítenie.

dsc_0060.jpgEzt követte a Mi-8/17 típusú szállítóhelikoptereken történő repülés, ahol 15 óra alapozó képzés után kezdődött meg először a nappali egyszerű időjárási körülmények közötti kiképzés. Radnai Ádám főhadnagy éppen most fejezi be ezt a szakaszt, melyet a bonyolult időjárási körülmények közötti, majd az éjszakai képzés követ.

Mindeközben már a kiképzés során is meghatározó élmények érték. Mindig is nagy vágya volt a repülés mellett az ejtőernyőzés is, s mivel a pilótaképzésnek ez is a kihagyhatatlan részét képezi, így ejtőernyős ugrásokat is teljesített. Viszont a legnagyobb élmény egyértelműen az volt, amikor először engedték el önálló repülésre. Azt megélni, hogy íme ő vezeti egyedül a repülőeszközt, melyre alapos felkészítés, sok-sok sikeres vizsga és komoly erőfeszítések után kerülhetett sor feledtette a nehézségeket: hiszen elérkezett oda, ahova mindig is a legjobban vágyott: a kék fellegekbe a botkormány mögé. Természetesen az első önálló repülésekhez a sikeres vizsgákon túl az oktatók bizalma is kellett, akik folyamatosan erősítették meg bennük, hogy a repülés mindig komoly, felelősségteljes tevékenység, melyet csak magas szintű koncentrációval szabad végezni.

 

dsc_0044.jpgRadnai Ádám főhadnagy parancsnokával Kovács Krisztián alezredessel. A frissen végzett hajózónak bekerülve a „nagyöregek” közé nagyon jóleső és motiválóan ható közeg volt az, hogy a szállítóhelikopter-zászlóalj hajózóitól folyamatosan pozitív megerősítést kapott, jóllehet minden kezdő pilótának vannak apróbb csetlései-botlásai.

Radnai Ádám főhadnagy mellett ugyancsak (részben a szárazföldi fegyvernemtől) még Dobos Szabolcs hadnagy, Kiss László hadnagy és Kiss Attila főhadnagy végezte el sikeresen a pilóta alapképzést és kezdhették meg a Mi-8/17-es szállítóhelikopteren a nappal egyszerű időjárási viszonyok közötti kiképzésüket. A zászlóaljhoz nemrég csatlakozott tehetséges és motivált hajózók kiképzése a tervezettek szerint halad és az orosz szállítóhelikopterek után lehetőségük lesz a haderőfejlesztés nyomán nemsokára megérkező új helikoptertípusokon is szolgálatot teljesíteni, mely egy nagyon kellemes kötelesség: azt tehetik, amire mindig is vágytak: szelni a kék fellegeket, meglovagolni a fehér bárányfelhőket.

 

Köszönjük Radnai Ádámnak és Kovács Krisztiánnak az interjút!

 

-------------------

Nemsokára folytatás következik, amikor is más szakágak képviselőit is megkérdezzük életútjaikról, motivációikról! 

------------------

Fotó: Kovács István, Thurzó Péter, Szöveg: Horváth Bence

A bejegyzés trackback címe:

https://harcihelikopter.blog.hu/api/trackback/id/tr6714931998

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása