Megvalósult rendszerváltás a szolnoki katonai helikopteres repülésben - Fejlesztések a Légierőben című sajtónyilvános nap - MH 86. Szolnok Helikopter Bázis 2020.10.07.
2020. október 11. írta: harcihelikopter

Megvalósult rendszerváltás a szolnoki katonai helikopteres repülésben - Fejlesztések a Légierőben című sajtónyilvános nap - MH 86. Szolnok Helikopter Bázis 2020.10.07.

20201007-7v2a7075.jpg

Kilián Nándor vezérőrnagy, a Magyar Honvédség Parancsnoksága légierő haderőnemi szemlélője és Dr. Koller József dandártábornok, az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis parancsnoka, héttérben az egyik H145M helikopter. Ugyan mindketten a politikai rendszerváltozás előtt kezdték katonai karrierjüket, azonban most ismételten rendszerváltozás tanúi, sőt irányítói lehetnek: ugyanis rendszerbe állt, és immáron az 1300. repült órán is túl van a H145M flotta, melyből ezidáig 11 gép érkezett meg hazánkba 

20201007-7v2a7040.jpg

A sor már így is elég impozáns, pedig ez még csak 7 gép egy sorban. Ennek közel a háromszorosa áll majd hadrendben Magyarországon, kiszorítva ezzel először a közepes Mi-8/17-es helikoptereket

 Ismételten a H145M állt a középpontban...

...amin nem is lehet csodálkozni, hiszen szépen gyarapodik a flotta. De nemcsak a gépek állománya növekszik, hanem a hajózóknak a velük megvalósítható képességek megszerzésében bekövetkező jártassága is: nappali egyszerű időjárási viszonyok mellett, mára már van éjszakai és bonyolult idős repülésre is kiképzett személyzet, emellett az első hadgyakorlatán is részt vettek a gépek (lásd bejegyzésünket). Emellett ejtőernyős ugrás, csörlési feladatok is végrehajtásra kerültek az új helikopterekkel. Érdemes hát táblázatba foglalni, hogyan is jutottunk ide:

Típus Mikor érkezett Hány darab Oldalszámok
H145M 2019.11.18 4 01,02,03,04
H145M 2020.06.22 3 07,09,10
H145M 2020.07.10 2 08,11
H145M 2020.10.05 2 15,16
H145M 2020.11.13.* 2 17,18
H145M (H-force) 2020.12.10.** 3 12,13,14
H145M (H-force) 2021.03.25.*** 2 19,20

 *Frissítés: 2020.11.13-án újabb két gép jött, így 13-ra nőtt a flotta létszáma.
**Frissítés: 2020.12.10-én újabb három gép jött, így 16-ra nőtt a flotta létszáma. 
***Frissítés: 2021.03.25-én újabb két gép jött, így 18-ra nőtt a flotta létszáma. A 05, 06 a kiképzés végéig az Airbus Donauwörth-i gyárában marad a kiképzést felgyorsítandó.

Ami az érdekesség, hogy nem emelkedő számsorrendben érkeznek be a H145M helikopterek, hanem az első 4 db-ot leszámítva random oldalszám szerint. Amúgy ebben semmi meglepőt nem kell felfedezni, vagy mögé gondolni: egyszerűen ilyen az ütemezése az amúgy részben más konfigurációval érkező gépeknek.

A mostani sajtónyilvános eseményen amúgy a rendszerbe állított 11 gépből 9 látható is volt:

7 db szépen sorba rendezve a földön. (Érdekesség: az eddigi négy szállításból volt egy-egy gép a sorban)

20201007-7v2a7049.jpg

Egy a statikus soron

Egy pedig a levegőben

 

 A másik sztár, igaz nem kapott olyan nagy hírverést

Az idén 80 éves Szolnok bázisa nemcsak a helikopterekről híres, hanem a jövőbeni pilóták kiképzési tevékenységről is, melyeknek fő elemét az egyelőre még csak négy gépes Zlin flotta látja el, ami azonban a közeljövőben megduplázódik! A koros Jak-52-esek kivonása után 2017-ben rendszerbe állított Zlinekkel megcsillant a remény a hazai pilótaképzés újraindítása kapcsán, ami a 2018-as évben a képzés elindításával valósággá vált. Ezt 2018-ban további két gép beszerzése egészítette ki, melyet az idei évi bejelentés alapján megdupláznak: további 4 db Zlin érkezik. Ezekre szükség is lesz, mivel ezek adják a kiképzés első lépcsőfokát és ez után történik a helikopterre vagy merevszárnyúra történő specializáció. Azonban attól függetlenül, hogy mi lesz a végső típus, a kezdet mindenféleképpen a Zlinekkel történik, melyekből - a szerencsére - megnövekedett igények miatt nem áll rendelkezésre elegendő. Ez azonban nem is meglepő, hiszen csak H145M-ből 20 darab kerül rendszeresítésre és közel ugyanennyi H225M érkezik majd.

20201007-7v2a7052.jpg

Zlin Z-242L a statikus soron

A beérkezett Zlinek összefoglalása:

Típus Mikor érkezett Hány darab Oldalszámok Megjegyzés
Zlin Z-242L 2017.03.24 2 21,22 2 személyes
Zlin Z-143LSi 2018.03.22 2 25,26 4 személyes
Zlin Z-242/143 2020-2021 4    

 

Zlin Z-242L a dinamikus bemutató során

20201007-7v2a6987.jpg

A jövő típusai

20201007-7v2a6514.jpg

"Annyi pilótára lesz szükség az új eszközök megjelenésével, hogy szükség volt arra hogy egy hazai, intézményesített pilótaképzést újraindítsunk." - mondta el Dr. Koller József dandártábornok, az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis parancsnoka. És ennek egyik alapvető repülőgéptípusa  a merevszárnyas Zlin típuscsalád hazai képviselői.

S végül a régi vasak, melyeknek az évei meg vannak számlálva

Természetesen igyekszünk nem megfeledkezni a (még) rendszerben álló, nagyrészt orosz technikáról sem, azonban mindinkább érezzük a H145M könnyű, többfeladatú helikopterek térnyerését. A mostani sajtónyilvános tájékoztató napon a Mi-8/17-es helikopterek már nem is vettek részt: sem a statikus földi, sem a dinamikus légi bemutatón. A nagyjavításon átesett szállítóhelikopterek egyre inkább kiesnek a figyelem középpontjából, a harcihelikopterek - mivel képességeiket, tudásukat - a H145M helikopterek csak csekély mértékben képesek átvenni még egyelőre reflektorfényben vannak. A flottájuk is közel teljes, melyből a tájékoztató napon egy P változatot láthattunk a földön, míg egy V és egy P változatot a levegőben.

20201007-7v2a7053.jpg

Legalább neki még jutott a statikus sorból. A szállítóknak már ez sem.

A Mi-24-esek szolgálatára még évekig számít a Magyar Honvédség

20201007-7v2a6970.jpg

Azonban már nem ível meredeken fölfelé a pályájuk

Azonban reméljük, hogy a nagy múltú típustól is hasonlóan szépen köszönnek majd el, mint ahogyan tették azt az An-26-os esetében is 

Utoljára hagytuk a nagy túlélőt, az AS350-eket, mivel a mentők flottájából felszabaduló két Airbus helikopter a honvédség hadrendjében leltek otthonra ezáltal új életre. És mivel igen olcsón üzemeltethető, többfeladatú típusról van szó, melyek csak részben konkurensei a H145M-eknek, így valószínűleg az orosz vasakat is túl fogja élni a típus.

 20201007-7v2a7051_1.jpg

A túlélők egyike: 101-es oldalszámú AS350B

A bemutatókon végrehajtott hajmeresztő manőverek mindig a mókusok egyedi ismertetőjele

Vegyes, eddig soha nem látott kötelék

 A sajtónap dinamikus részének nyitóképe egy eddig nem látott kötelék volt:

20201007-7v2a6614.jpg

Egy kötelékben a Mi-24V, Mi-24P, AS350 és Zlin Z-242 és H145M

A nyitókép gépei közelről

20201007-7v2a6692.jpg

A két 1-es Mi-24-es: a 331 és 711

20201007-7v2a6698.jpg

Kötelék bontása után...

20201007-7v2a6728.jpg

...a 711-es beköszönt...

20201007-7v2a6740.jpg

...majd leszálláshoz készülődve elhúzott előttünk...

20201007-7v2a6752.jpg

 ...és szépen lágyan földet ért.

Összefoglalóan

A katonai helikopteres repülés új időszakát a H145M képviseli, melyből immáron a flotta több mint fele hazánkban van, a kiképzési repülés folyamatosan, és a vírushelyzet ellenére, nagy ütemben halad: ezáltal rohamosan alakul át a bázis látképe is: újabb mobilhangárok épülnek, melyet idővel majd épített hangárok vesznek át, folyamatosan "zajlik" az élet a levegőben is, legyen akár olyan borús időjárás is, mint ami volt a sajtónap alkalmával. Az egy évvel ezelőtti paradigmaváltás pedig kézzelfogható valóság lett: az újonnan érkező gépeket immáron nemcsak iratkartonokon tartják nyilván és állítják hadrendbe, hanem a sok kilónyi papíros dokumentációt mellőzve, a korszerű szoftverek segítségével veszik fel a rendszerbe és kezdik meg az üzemeltetésüket. Ezáltal megérkeztünk végre a XXI. századba: a rendszerváltozás megtörtént.

20201007-7v2a7068.jpg

Honestas-Virtus-Rectitudo olvasható a H145M-re festett MH 86. Szolnok Helikopter Bázis címerében, azaz tisztességgel, bátorsággal és becsülettel az új technikával felvértezetten is

20201007-7v2a7079.jpg

Korszerű helikopterek és az ezekre történő átállás irányítói

20201007-7v2a7011.jpg

A figyelem középpontjában

20201007-7v2a6541.jpg

Típusok és a magyar, ezen belül a szolnoki katonai repülés egy-egy állomása

 

Köszönetnyilvánítás

Köszönjük a lehetőséget a Honvédelmi Minisztérium Sajtó Osztályának és a MH 86. Szolnok Helikopter Bázisnak, hogy látogatásunkat a sajtónapon lehetővé tették!

-----------------------------------

Fotó: Thurzó Péter

Szöveg: Horváth Bence

A bejegyzés trackback címe:

https://harcihelikopter.blog.hu/api/trackback/id/tr3216235200

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása