Kilián Nándor vezérőrnagy, a Magyar Honvédség Parancsnoksága légierő haderőnemi szemlélője és Dr. Koller József dandártábornok, az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis parancsnoka, héttérben az egyik H145M helikopter. Ugyan mindketten a politikai rendszerváltozás előtt kezdték katonai karrierjüket, azonban most ismételten rendszerváltozás tanúi, sőt irányítói lehetnek: ugyanis rendszerbe állt, és immáron az 1300. repült órán is túl van a H145M flotta, melyből ezidáig 11 gép érkezett meg hazánkba
A sor már így is elég impozáns, pedig ez még csak 7 gép egy sorban. Ennek közel a háromszorosa áll majd hadrendben Magyarországon, kiszorítva ezzel először a közepes Mi-8/17-es helikoptereket
Ismételten a H145M állt a középpontban...
...amin nem is lehet csodálkozni, hiszen szépen gyarapodik a flotta. De nemcsak a gépek állománya növekszik, hanem a hajózóknak a velük megvalósítható képességek megszerzésében bekövetkező jártassága is: nappali egyszerű időjárási viszonyok mellett, mára már van éjszakai és bonyolult idős repülésre is kiképzett személyzet, emellett az első hadgyakorlatán is részt vettek a gépek (lásd bejegyzésünket). Emellett ejtőernyős ugrás, csörlési feladatok is végrehajtásra kerültek az új helikopterekkel. Érdemes hát táblázatba foglalni, hogyan is jutottunk ide:
Típus | Mikor érkezett | Hány darab | Oldalszámok |
H145M | 2019.11.18 | 4 | 01,02,03,04 |
H145M | 2020.06.22 | 3 | 07,09,10 |
H145M | 2020.07.10 | 2 | 08,11 |
H145M | 2020.10.05 | 2 | 15,16 |
H145M | 2020.11.13.* | 2 | 17,18 |
H145M (H-force) | 2020.12.10.** | 3 | 12,13,14 |
H145M (H-force) | 2021.03.25.*** | 2 | 19,20 |
*Frissítés: 2020.11.13-án újabb két gép jött, így 13-ra nőtt a flotta létszáma.
**Frissítés: 2020.12.10-én újabb három gép jött, így 16-ra nőtt a flotta létszáma.
***Frissítés: 2021.03.25-én újabb két gép jött, így 18-ra nőtt a flotta létszáma. A 05, 06 a kiképzés végéig az Airbus Donauwörth-i gyárában marad a kiképzést felgyorsítandó.
Ami az érdekesség, hogy nem emelkedő számsorrendben érkeznek be a H145M helikopterek, hanem az első 4 db-ot leszámítva random oldalszám szerint. Amúgy ebben semmi meglepőt nem kell felfedezni, vagy mögé gondolni: egyszerűen ilyen az ütemezése az amúgy részben más konfigurációval érkező gépeknek.
A mostani sajtónyilvános eseményen amúgy a rendszerbe állított 11 gépből 9 látható is volt:
7 db szépen sorba rendezve a földön. (Érdekesség: az eddigi négy szállításból volt egy-egy gép a sorban)
Egy a statikus soron
Egy pedig a levegőben
A másik sztár, igaz nem kapott olyan nagy hírverést
Az idén 80 éves Szolnok bázisa nemcsak a helikopterekről híres, hanem a jövőbeni pilóták kiképzési tevékenységről is, melyeknek fő elemét az egyelőre még csak négy gépes Zlin flotta látja el, ami azonban a közeljövőben megduplázódik! A koros Jak-52-esek kivonása után 2017-ben rendszerbe állított Zlinekkel megcsillant a remény a hazai pilótaképzés újraindítása kapcsán, ami a 2018-as évben a képzés elindításával valósággá vált. Ezt 2018-ban további két gép beszerzése egészítette ki, melyet az idei évi bejelentés alapján megdupláznak: további 4 db Zlin érkezik. Ezekre szükség is lesz, mivel ezek adják a kiképzés első lépcsőfokát és ez után történik a helikopterre vagy merevszárnyúra történő specializáció. Azonban attól függetlenül, hogy mi lesz a végső típus, a kezdet mindenféleképpen a Zlinekkel történik, melyekből - a szerencsére - megnövekedett igények miatt nem áll rendelkezésre elegendő. Ez azonban nem is meglepő, hiszen csak H145M-ből 20 darab kerül rendszeresítésre és közel ugyanennyi H225M érkezik majd.
Zlin Z-242L a statikus soron
A beérkezett Zlinek összefoglalása:
Típus | Mikor érkezett | Hány darab | Oldalszámok | Megjegyzés |
Zlin Z-242L | 2017.03.24 | 2 | 21,22 | 2 személyes |
Zlin Z-143LSi | 2018.03.22 | 2 | 25,26 | 4 személyes |
Zlin Z-242/143 | 2020-2021 | 4 |
Zlin Z-242L a dinamikus bemutató során
A jövő típusai
"Annyi pilótára lesz szükség az új eszközök megjelenésével, hogy szükség volt arra hogy egy hazai, intézményesített pilótaképzést újraindítsunk." - mondta el Dr. Koller József dandártábornok, az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis parancsnoka. És ennek egyik alapvető repülőgéptípusa a merevszárnyas Zlin típuscsalád hazai képviselői.
S végül a régi vasak, melyeknek az évei meg vannak számlálva
Természetesen igyekszünk nem megfeledkezni a (még) rendszerben álló, nagyrészt orosz technikáról sem, azonban mindinkább érezzük a H145M könnyű, többfeladatú helikopterek térnyerését. A mostani sajtónyilvános tájékoztató napon a Mi-8/17-es helikopterek már nem is vettek részt: sem a statikus földi, sem a dinamikus légi bemutatón. A nagyjavításon átesett szállítóhelikopterek egyre inkább kiesnek a figyelem középpontjából, a harcihelikopterek - mivel képességeiket, tudásukat - a H145M helikopterek csak csekély mértékben képesek átvenni még egyelőre reflektorfényben vannak. A flottájuk is közel teljes, melyből a tájékoztató napon egy P változatot láthattunk a földön, míg egy V és egy P változatot a levegőben.
Legalább neki még jutott a statikus sorból. A szállítóknak már ez sem.
A Mi-24-esek szolgálatára még évekig számít a Magyar Honvédség
Azonban már nem ível meredeken fölfelé a pályájuk
Azonban reméljük, hogy a nagy múltú típustól is hasonlóan szépen köszönnek majd el, mint ahogyan tették azt az An-26-os esetében is
Utoljára hagytuk a nagy túlélőt, az AS350-eket, mivel a mentők flottájából felszabaduló két Airbus helikopter a honvédség hadrendjében leltek otthonra ezáltal új életre. És mivel igen olcsón üzemeltethető, többfeladatú típusról van szó, melyek csak részben konkurensei a H145M-eknek, így valószínűleg az orosz vasakat is túl fogja élni a típus.
A túlélők egyike: 101-es oldalszámú AS350B
A bemutatókon végrehajtott hajmeresztő manőverek mindig a mókusok egyedi ismertetőjele
Vegyes, eddig soha nem látott kötelék
A sajtónap dinamikus részének nyitóképe egy eddig nem látott kötelék volt:
Egy kötelékben a Mi-24V, Mi-24P, AS350 és Zlin Z-242 és H145M
A nyitókép gépei közelről
A két 1-es Mi-24-es: a 331 és 711
Kötelék bontása után...
...a 711-es beköszönt...
...majd leszálláshoz készülődve elhúzott előttünk...
...és szépen lágyan földet ért.
Összefoglalóan
A katonai helikopteres repülés új időszakát a H145M képviseli, melyből immáron a flotta több mint fele hazánkban van, a kiképzési repülés folyamatosan, és a vírushelyzet ellenére, nagy ütemben halad: ezáltal rohamosan alakul át a bázis látképe is: újabb mobilhangárok épülnek, melyet idővel majd épített hangárok vesznek át, folyamatosan "zajlik" az élet a levegőben is, legyen akár olyan borús időjárás is, mint ami volt a sajtónap alkalmával. Az egy évvel ezelőtti paradigmaváltás pedig kézzelfogható valóság lett: az újonnan érkező gépeket immáron nemcsak iratkartonokon tartják nyilván és állítják hadrendbe, hanem a sok kilónyi papíros dokumentációt mellőzve, a korszerű szoftverek segítségével veszik fel a rendszerbe és kezdik meg az üzemeltetésüket. Ezáltal megérkeztünk végre a XXI. századba: a rendszerváltozás megtörtént.
Honestas-Virtus-Rectitudo olvasható a H145M-re festett MH 86. Szolnok Helikopter Bázis címerében, azaz tisztességgel, bátorsággal és becsülettel az új technikával felvértezetten is
Korszerű helikopterek és az ezekre történő átállás irányítói
A figyelem középpontjában
Típusok és a magyar, ezen belül a szolnoki katonai repülés egy-egy állomása
Köszönetnyilvánítás
Köszönjük a lehetőséget a Honvédelmi Minisztérium Sajtó Osztályának és a MH 86. Szolnok Helikopter Bázisnak, hogy látogatásunkat a sajtónapon lehetővé tették!
-----------------------------------
Fotó: Thurzó Péter
Szöveg: Horváth Bence